کد خبر: 43700
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 ارديبهشت 1400 - 14:25

داخلی

»

برگ سپید

شباهت‌های جاناتان مرغ دریایی و ماهی سیاه کوچولو

منبع : لیزنا
فهیمه سطوتی فلاح
شباهت‌های جاناتان مرغ دریایی و ماهی سیاه کوچولو

دیباچه

دوره کودکی و نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوره‌های سنی و رشد است. والدین می‌توانند با استفاده از این کتاب‌ها روش‌های برخورد و آشنایی با تفکر و خیالات فرزندان خود و کودکان و نوجوانان به لحاظ تربیتی، افزایش گنجینه لغات، یادگیری روابط اجتماعی را از کتاب‌های داستانی بهره بگیرند.

درباره نویسنده

باخ در سال ۱۹۳۶ در اوک پارک ایلینوی به دنیا آمد. او در هر زمینه‌ای که مربوط به خلبانی بشود کار کرد، از جمله ساخت تصاویر متحرک در آسمان توسط نمایش هوایی خلبان تاکتیکی جنگنده‌های نیروی هوایی، نویسندگی و آموزگاری فنی هوانوردی، او حتی به عنوان راوی و همچنین خلبان نمایش‌های هوایی، در فیلمی که از روی کتابش ساخته شده بود حضور داشت. از دیگر آثار باخ می‌توان به کتاب‌های هدیه پرواز (۱۹۷۴)، پندار یا اوهام (۱۹۷۷)، پلی به سوی جاودانگی (۱۹۸۴)، گریز از سرزمین امن (۱۹۹۵)و یگانه (۱۹۸۸) اشاره کرد.

درباره کتاب

جاناتان یک مرغ دریایی است که در بین مرغان دیگر زندگی می‌کند اما مانند آن‌ها فکر و رفتار نمی‌کند و به دلیل همین تفاوت و تکراری نبودن رفتارهایش در مسیر زندگیش اتفاقاتی می‌افتد....

خانواده جاناتان نماد تابع جمع بودن و ریسک‌ناپذیری و جمع مرغان دریایی نماد جامعه ای که از هر تغییری جلوگیری میکند و پافشاری بر سنت پیشینیان است.

نقد و بررسی کتاب

کتاب حاضر توسط شهین ریاحی مدوار در سال 1397 ترجمه و توسط انتشارات حباب منتشر شده است اما از لحاظ ترجمه قوی نبود. کتاب در اصل سه فصل دارد ولی در سال‌های اخیر فصل چهارمی به آن افزوده شده است. با وجود صفحات کم می‌توانست فونت بهتری باشد و وجود تصویر سیاه و سفید با کیفیت پایین باعث یکنواختی و بی‌روح شدن کتاب شده است زیرا جملات انگیزشی و تلاش و کوشش‌ها حس خوبی را به خواننده منتقل نمی‌کند. فاصله جملات از هم کم است و خستگی چشم را در پی دارد. با تمام این گفته‌ها هدفی که خواننده در این کتاب داشته است، بخوبی بیان شده است.

شباهت های جاناتان مرغ دریایی و ماهی سیاه کوچولو

 جاناتان مرغ دریایی پرنده‌ای است که مانند بقیه مرغان دریایی دیگر رفتار نمی‌کند و از زندگی‌ای که در چرخه تکرار و خوردن و خوابیدن باشد دوست ندارد. در همین راستا دائم در حال تلاش و از ناامیدی‌ها امید، و از شکست‌ها پیروزی ساختن است و به خاطر همین تفکر و رفتار از اینکه بخواهد رفتارهای تکراری گذشتگان را داشته باشد و توانای وجودی خود را نشناسد یا حتی کشف کند، بیزار است. او نمی‌خواهد مانند بقیه صرفا به کارهای روزمره بپردازد.

جاناتان سعی بر این داشت تا تفکر و ایده‌هایی که دارد را عملی کند که در این راه چندین بار جانش را به خطر انداخت او می‌خواست دلیلی به جز خوردن و خوابیدن برای ادامه‌ی زندگی پیدا کند. او گمان می‌کرد که بقیه مرغان از شنیدن موفقیت‌های او در پرواز او را تشویق می‌کنند اما بلعکس به جای تشویق او را طرد و به سخره می‌گرفتند که این نشان‌دهنده این است که در ابتدای راه نباید توقع حمایت و تمجید و تعریف را داشت. مثل قطاری که در حال حرکت کودکان به آن سنگ پرتاب می‌کنند و زمان ساکن بودن راحت و آرام از کنارش رد می‌شوند.

ساکن نبودن یکی از  نشانه‌های موفقیت است. دیگران از این واهمه داشتند که زندگی و اهداف یکنواخت زندگیشان جابه‌جا شود و نمی‌خواستند حتی تجربه و شکست‌ها و پیروزی‌های یکنفر دیگر را در راهی به غیر از راه دیگران قدم گذاشته است، را بچشند. ما انسان‌ها خوشبختی یا بهشت را در مکان و زمان دیگر جستجو می‌کنیم یا به انتظار نشسته‌ایم. اما در واقع بهشت و خوشبختی همین اکنون است که در آن یکنواختی نباشد و دائم در حال یاد گرفتن باشی تا به کمالی که برای هر موجودی تعریف شده است، برسی. این کتاب مملو از حس خوب پیروزی و وادار نمودن انسان برای تفکر اینکه چرا به وجود آمده و هدف نهایی و مقصدش کجاست؟ 

ماهی سیاه کوچولو هم به دلیل تفکر و حرکت کردن برای دیدن جهان و خارج شدن از پیله یکنواختی با مقاومت‌های دیگر ماهی‌ها رو به رو شد و برای رسیدن به نقطه هدف از ماهی‌ها جدا شد. شباهت‌های زیادی بین جاناتان و ماهی سیاه است اما ماهی سیاه به زبان کاملا بچه‌گانه و رده سنی الف به بالا نوشته شده و از کلماتی استفاده شده است که درک و فهم بیشتری برای کودکان دارد.

پیش‌تر این کتاب، با معرفی علیرضا حیدرخانی در ستون برگ سپید به آدرس لینک منتشر شده است

منابع:

ویکی پدیای فارسی. ریچارد باخ. بازیابی شده در تاریخ 2 اردیبهشت 1400 به آدرس لینک.

وبلاگ گروه محراب. تحلیل داستان ماهی سیاه کوچولو: تقابل نسل‌ها. بازیابی شده در تاریخ 2 اردیبهشت 1400 به آدرس لینک.

مشخصات کتاب:

باخ، ریچارد. جاناتان مرغ دریایی/ مترجم شهین ریاحی مدوار. تهران: انتشارات حباب، 1397.

درباره نویسنده این متن:

فهیمه سطوتی فلاح متولد ۱۳۷۴ در یکی از شهرستان‌های استان همدان به دنیا آمدم و چند سالی در شهر مقدس قم ساکن بودم. در رشته انسانی تحصیل و علارغم علاقه به کتاب و کتابخانه، بطور اتفاقی رشته دانشگاهی علم اطلاعات و دانش‌شناسی را انتخاب نمودم و در این رشته فارغ‌التحصیل شدم. به مطالعه، گل و گیاه و عکاسی علاقه و اکثر اوقات فراغت را با این‌ها به سر میبرم؛ از دیدن فیلم و نقد کردن موارد فوق بیشترین لذت را می‌برم.

برچسب ها :