کد خبر: 47246
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 ارديبهشت 1402 - 23:05

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات بزرگترین رویداد ملی کتابداران ایران است

منبع : لیزنا
 نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی متخصصان علوم اطلاعات با عنوان  «کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان در علوم اطلاعات»  روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در اندیشگاه کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات بزرگترین رویداد ملی کتابداران ایران است

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی متخصصان علوم اطلاعات تحت عنوان  «کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان در علوم اطلاعات» با حضور دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر مریم اسدی، نائب ریس انجمن و مسئول کمیته آموزش، دکتر حمیده جعفری مسئول کمیته بازاریابی انجمن و دبیر اجرایی کنگره، و دکتر میترا صمیعی، دبیر جوایز ملی کنگره، در سالن اندیشگاه کتابخانه ملی، به تاریخ دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد.

در ابتدا سعید رضایی شریف آبادی گفت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، یکی از چهارصد انجمن علمی است، که از کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم مجوز دریافت کرده است و بیش از بیست و سه سال از دوره فعالیت های جدید آن می‌گذرد و فعالیت های گوناگون آن در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی بسیار موثر بوده است.

وی ادامه داد: به جرئت مهم ترین فعالیت انجمن در سطح جامعه موضوع کنگره متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی است، مخاطبان این کنگره کتابداران، متخصصان علوم اطلاعات، متخصصان فناوری اطلاعات و فعالان این حوزه هستند. به شهادت آنچه منعکس شده است در شش دوره پیشین مشارکت افراد حاضر در این کنگره های انجمن طیف عظیمی از رشته ها و حوزه های تخصصی را دربرگرفته و هزاران نفر مشارکت داشتند.

تغییر نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان نسبت به بازار کار و بحث اشتغال و کارافرینی از اهداف کنگره

در ادامه نشست مریم اسدی از دلایل انتخاب موضوع کارافرینی برای هفتمین کنگره بین المللی کتابداری و اطلاع رسانی را اهمیت کارافرینی دانش بنیان، نیاز به اشتغال دانش اموختگان و شکاف دانشجویان این حوزه با بازار کار بیان کرد و افزود: هدف اصلی این موضوع، ارائه ایده، معرفی فرصت های کسب و کار موجود در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، تغییر نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان نسبت به بازار کار و بحث اشتغال و کارافرینی است.

وی گفت: معرفی فرایند های جدید موجود در کسب و کار، ایجاد شبکه های ارتباطی جدید در حوزه کارآفرینی، ترسیم مسیر یادگیری در مسیر کارافرینی و ایجاد زیر ساخت های مفهومی و کاربردی و در کل قرار گیری علم و عمل در کنار هم ار دیگر اهداف موضوع کنگره است.

 اسدی ادامه داد: محتوای علمی این کنگره در سطوح مختلفی از جمله ارائه مقالات علمی، پنل های تخصصی و حرفه ای که در پانزده پنل خلاصه می‌شود، سخنرانی انگیزشی، و ایده های نوآورانه در قالب تاک ارائه می شود.

او گفت: در ارتباط با مقالات علمی، 20 مقاله علمی دریافت شده است که 8 مقاله برای ارائه در نشست ها برگزیده شده، 8 مقاله به صورت پوستر ارائه میشود، 4 مقاله به در مجموعه مقالات چاپ خواهد شد. متاسفانه ایستگاه های کارآفرینی یه دلایلی شرایط اجرای گسترده را به دست نیاورد.

وی افزود از دی ماه، پیش نشست های مفیدی با میهمانان متنوعی برگزار شد و موضوعات چالش برانگیزی در حوزه کارآفرینی علم اطلاعات مطرح شده است و با توجه به محتوای تهیه شده از تمامی اساتید، دانشجویان، حرفه‌مندان و علاقه‌مندان به‌این حوزه دعوت می کنم که در کنگره حضور یابند و امیدوارم مطالب گرداوری شده برای حاضرین قابل استفاده باشد.

اسدی درباره سخنرانی های انگیزشی گفت: این سخنرانی ها با عنوان تاک در ارتباط با ایده ها و تجربیات است و حول محور روانشناسی کار و تاثیر آن و همچنین رموز موفقیت در کارافرینی برگزار خواهد شد.

به دلیل اعلام مباحث نوین و انتقال این مباحث، این کنگره بزرگترین رویداد ملی کتابداران ایران است

سپس حمیده جعفری گفت: سابقا بحث کنگره متخصصان از سال ۹۴ مطرح و به توالی یک ساله برگزار شد که هرکدام  موضوع مشخصی داشتند که مبتنی بر دغدغه ها بوده است. اما به دلیل شیوع بیماری کرونا بالاجبار این کنگره دوسال به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: موضوع این کنگره بر اساس شعار سال ۱۴۰۱ که تولید دانش بنیان و اشتغال افرین بود انتخاب شده است. در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمیته راهبری برای کنگره هفتم، با ریاست دکتر سعید رضایی شریف ابادی و دکتر مریم اسدی تشکیل شد. بنابر برگزاری کنگره در آبان ماه ۱۴۰۱ بود که متأثر از شرایط و احوالات جامعه کمیته راهبری مصلحت را بر این دیدند که ان را به اسفند همان سال موکول کنند، اما به دلیل عدم کفایت مباحث علمی و نزدیکی به تعطیلات پایان سال کنگره به خواست مجدد کمیته راهبری تا دوماه به تعویق افتاد.

وی تاکید کرد: به دلیل اعلام مباحث نوین و انتقال این مباحث، این کنگره بزرگترین رویداد ملی کتابداران ایران است.

جایزه جعفر مهراد، برای کارافرین برتر در علوم اطلاعات و دانش شناسی

در ادامه میترا صمیعی، دبیر کمیته  جوایز ملی کنگره درمورد این جوایز گفت: چهار جایزه اصلی وجود دارد که در روز اختتامیه به حرفه‌مندان علوم اطلاعات اهدا میشود که شامل جایزه پوری سلطانی برای بهترین فعالیت حرفه ای، جایزه عباس حری برای بهترین اثر مطالعات نظری، جایزه نورالله مرادی برای بهترین اثر در حوزه ارشیو و جایزه ملی نوش‌آفرین انصاری برای بهترین کتابدار اجتماعی سال اهدا می شود. همچنین جایزه ویژه که به خاطر موضوع این کنگره اضافه شده، جایزه جعفر مهراد، برای کارافرین برتر در علوم اطلاعات و دانش شناسی است.

او در رابطه با آثار ارسالی و معیار های ارزیابی انها بیان کرد: اثار در بازه زمانی سه سال از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ تولید و منتشر شده است. معیارهای ارزیابی عبارت از  اصالت، اعتبار، خلاقیت و نو اوری، میزان اهمیت در موضوع کتابداری، ارزش پذیری و کیفیت برون داده بوده است.

در پایان این نشست خبری دکتر رضایی شریف آبادی گفت: این کنگره ها صرفا علمی نیست! کنگره محل تبادل نظر علمی و تبادل تجربیات حرفه‌مندان است بنابراین به ارائه مقالات محدود نمی‌شود.

 

گزارش: مهسا حاجی علی و مهسا قسوری