کد خبر: 47886
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 آبان 1402 - 11:54

داخلی

»

کارگاه

سومین دوره کارگاه آموزشی «خط کوفی» برگزار می‌شود

منبع : کتابخانه و موزه ملی ملک
سومین دوره کارگاه آموزشی «خط کوفی» با تدریس استاد همایون مقدس در چارچوب مدرسه پاییزی ملک برگزار می‌شود.
سومین دوره کارگاه آموزشی «خط کوفی» برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، این دوره آموزشی به موضوع کوفی‌شناسی در سطح پیشرفته از منظرهای تاریخی و نظری می‌پردازد. استاد به روش‌های گوناگون همچون نمایش و تحلیل عکس‌ها و فیلم‌ها، درباره چگونگی اجرای عملی کتیبه‌نگاری رسامی و برجسته به سبک دوره طلایی هنر اسلامی (سده‌های سوم تا هفتم هجری) می‌آموزد. وی همچنین در همه فرآیند آموزش، همخوان با وضعیت و نیاز هنرجویان، همراه و راهنمای آنان خواهد بود.

سومین دوره «کارگاه آموزشی خط کوفی» با پایان‌یافتن دو دوره پیشین آموزش کوفی (در تابستان و پاییز 1402) برای هنرجویان و دوستداران خط کوفی برگزار می‌شود. این دوره از روز دوشنبه 15 آبان 1402 در 8 جلسه برپا خواهد شد. اشتیاق و انگیزه برای شناخت بسترهای هنری و اجرای کوفی‌نگاری، مهم‌ترین و تنها پیش‌نیاز شرکت در این دوره آموزشی است. هنرجویان برای حضور در دوره، به بهره‌مندی از مهارت‌ خوش‌نویسی و دیگر هنرهای وابسته نیاز ندارند.

دوستداران حضور در این دوره آموزشی می‌توانند برای نام‌نویسی و دریافت آگاهی‌های بیش‌تر به سامانه مدیریت آموزشی ملک به نشانی «club.malekmuseum.org» مراجعه کنند.

استاد همایون مقدس سال‌ها در زمینه‌های هنر گرافیک، پویانمایی به ویژه ارایه آثار و آموزش خط کوفی در دو شاخه تحریری و تزیینی فعالیت داشته است. او با پیشینه بیست سال آموزش خط کوفی، نشست‌های سخنرانی، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی فراوان در سال‌های گذشته برگزار کرده است. این هنرمند همچنین مشاور بسیاری پایان‌نامه‌های دانشجویی و پروژه‌های تحقیقاتی بوده است. استاد مقدس، سرچشمه حقیقی هنر خط کوفی را در سفالینه‌ها و صفحه‌آرایی بی‌بدیل نسخه‌های قرآن در نیشابور سده‌های سوم و چهارم هجری، سپس کتیبه‌های کوفی برجسته در بناها و معماری عصر سلجوقی می‌داند و در این راه از راهنمایی‌های استاد سیدمحمد موسوی جزایری بهره‌های فراوان برده است.