کد خبر: 24717
تاریخ انتشار: شنبه, 19 تیر 1395 - 12:21

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست نقد و بررسي كتاب كتيبه هاي خيوه

منبع : لیزنا
نشست نقد و بررسي كتاب كتيبه هاي خيوه، روز دوشنبه 21 تير 1395 در سراي اهل قلم برگزار می شود.
نشست نقد و بررسي كتاب كتيبه هاي خيوه

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسي كتاب كتيبه هاي خيوه، روز دوشنبه 21 تير 1395 ساعت 16 تا 18 در سراي اهل قلم، خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير برگزار می شود.

ماوراءالنهر یکی از مناطقی است که تاریخی کهن و فرهنگی غنی دارد. «سمرقند»، «بخارا»، «اورگنج»، «خوقند» و ... از شهرهای مهم این منطقه و از مراکز ترویج علم و فرهنگ و هنر بوده اند.

یکی از آثار مکتوبی که همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران تاریخ بوده کتیبه هایی است که از دوره های گذشته بر جای مانده و مطالعۀ آن ها دسترسی به برخی از اطلاعات تاریخی را میسر می سازد. بررسی متن این کتیبه ها نوع خط و زبان آن ناحیه را در دوره های مختلف تاریخی نشان می دهد.

کتاب حاضر که به بررسی کتیبه های این شهر پرداخته است، خوانندگان را به برخی از سوابق فرهنگی آن در گذشته رهنمون می سازد. این کتاب نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد این کتیبه ها به زبان فارسی و اغلب آنها به نظم بوده که ابیاتی از آن ها به شکل «ماده تاریخ» سروده شده است. این امر عمق نفوذ فارسی تا اوایل قرن بیستم میلادی در این شهر را نشان میدهد. علاوه بر متن کتیبه ها، بخش هایی از آن به تصاویر کتیبه ها اختصاص دارد.

سخنرانان این نشست  بهرام اميراحمديان، محسن جعفري مذهب، عمادالدين شيخ الحكمايي، و مجتبي كرمي هستند.

نشست نقد و بررسي كتاب كتيبه هاي خيوه، روز دوشنبه 21 تير 1395 ساعت 16 تا 18 در سراي اهل قلم، خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير برگزار می شود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: