کد خبر: 25396
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 مهر 1395 - 10:36

داخلی

»

اخبار کتاب

دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

فردا برای خواندن دیر است

منبع : پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی به همت تشکل‌های کتابخوانی مردم‌ نهاد و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در حال برگزاری است.
فردا برای خواندن دیر است

 به گزارش لیزنا،  بهمین مناسبت دکتر محسن حاجی زین العابدینی دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی با حضور در برنامه روی خط خبر گفت: براساس فراخوان جشنواره، افراد و گروه‌های متعدد می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و در تشریح گروه‌های شرکت‌کننده عنوان شده که «افراد فعال در حوزه ترویج کتابخوانی»،«گروه‌ها و نهادهای غیردولتی»،«بخش بین‌الملل »، «گروه‌ها و افراد فارسی‌زبان در خارج از کشور»،«گروه‌ها و افراد خارجی فعال مروج کتاب در ایران»، «کشورهای فارسی‌زبان یا دارای جمعیت‌های بزرگ فارسی‌زبان (افغانستان، تاجیکستان، هندوستان و ...) امکان شرکت در این رقابت را دارند.

همچنین در بخش ویژه این رقابت از «معلمان مدرسه و اساتید دانشگاه»، «امام جمعه و جماعت»، «کتابداران»، «کتابفروشی‌ها»، «مهدکودک‌ها»، «واحدهای صنفی، بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی» و «مروجان الکترونیکی و دنیای مجازی» که بیشترین و موثرترین فعالیت در برگزاری کتاب را داشته‌اند، تقدیر خواهد شد.

 حاجی زین‌العابدینی ادامه داد: درجشنواره‌ امسال، بخش ویژه‌ کتابداران مروج کتاب وجود دارد که ویژه‌ کتابدارانی است که به هر طریقی در حوزه‌ کتاب و ترویج کتابخوانی فعالیتی هر چند محدود دارند. خیلی از مروجان کتاب و فرهنگ مطالع در کشور به هر طریق ممکن به فعالیت می پردازند حتی برخی از مروجان کتابخوانی با کوله پشتی در روستاهای صعب العبور کتاب به دست روستا نشینان می رسانند. کسانی هستند که نذر کتاب دارند، هرفعالیتی که برای ترویج فرهنگ درست مطلعه و کتاب خوانی صورت می گیرد قابل تقدیر است.

دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی گفت: تاکنون 200 طرح و ایده‌ خلاقانه به دبیرخانه‌ جشنواره رسیده و انتظار می‌رود تا بیستم مهرماه، آخرین مهلت ارسال آثار، این تعداد افزایش پیدا کند.

 محسن حاجی زین‌العابدینی در خصوص نرخ مطالعه در کشور گفت: مطالعه به ما قدرت فکرکردن می دهد و دایره کلمات و اطلاعات را گسترش می دهد.

او با اشاره به اینکه در کشور آمار دقیقی در مورد سرانه مطالعه در کشور نداریم گفت: در کشور ما بطور میانگین بین 12 تا 15 دقیقه زمانی است که هر شخص برای مطالعه اختصاص می دهد. شاید ایم مقدار در مقابل با نرخ مطالعه در ژاپن که  92  دقیقه ثبت شده مقدار کمی باشد اما باید همین مقدار کتاب خواندن را هدفمند کرد.

محسن حاجی زین العابدینی گفت: دین ما دینی است که یا کتاب شروع می شود. کتاب در ایران نسبت به برخی کشورهای دیگر ارزان است.

او با اشاره به  نهادینه کردن نیاز به مطالعه  در کشور گفت: توان مندی فرهنگی با خواندن و مطالعه بدست می آید.

 

نکاتی در مورد خواندن و مطالعه کردن/ خواندن ملاک نیست؛ چه چیزی خواندن هم شرط است.

دکتر محسن حاجی زین العابدینی اظهار داشت: ما باید برای خواندن برنامه مطالعاتی داشته باشیم، پراکنده خوانی، زیاد خواندن ملاک نیست بلکه مطالعات ما باید مرتبط و در یک مسیر باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.

دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی د ر مورد چگونگی شناخت کتاب مفید برای مطالعه گفت: می توان از طریق شناخت ناشران معطبر، برگزیدگان کتاب ها در جشنواره ها، معرفی دوستان همفکر به گزینش و انتخاب کتاب پرداخت.

او اظهار داشت: د رگذشته گفته می شد «هر کتاب ارزش یک بار خواندن را دارد» اما امروز با توجه به سرقت ادبی و آلودگی اطلاعات که آفت امروز کتابخواندن است باید در انتخاب کتاب نیز دقت کرد. سواد اطلاعاتی نیز نیاز به آموزش دارد برای کتابی وقت بگذاریم که که برای شما مفید و اثر بخش باشد. او افزود: با تفکر منطقی و خلاقانه انتخاب موضوع برای مطالعه کنیم

حاجی زین العابدینی ادامه داد: 95 رصد مردم آموزش ابتدایی را گذرانده اند یعنی به مقدار کم تجربه  کتابخواندن دارند.

چگونه مطالعه کنیم؟ پرسشی بود که دکتر جواب داد: آسیب شناسی مطالعه و بهداشت مطالعه یعنی مطالعه نباید صدمه جسمی و روحی به ما بزند. اگر محیط مطالعه مناسب نباشد؛ نور کافی و مکان استاندارد برای مطلعه نداشته باشیم یا با استرس مطالعه کنیم یا بیشتر از 45 دقیقه یکجا بشینیم؛ این موارد آسیب های مطالعه است.

وی ادامه داد: برای مطالعه باید تغذیه مناسب داشته باشیم.  مطالعه را جدی بگیریم اما دچار سوء تغذیه مطالعاتی  نشویم. ابتدا علاقه به مطالعه ایجاد کنیم.

دبیر سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی گفت: «توصیه می کنم کتاب صوتی مطالعه کنیم

نشانی پستی دبیرخانه سومین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی:  بزرگراه حقانی (محور غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو حقانی ، بلوار کتابخانه ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. تلفاکس: 81622984-021.
وبگاه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به نشانی
www.ilisa.ir و همچنین سایت جشنواره به نشانی www.moravejan.ir قابل دریافت است. مهلت ارسال آثار تا 20 مهر 1395 تمدید شده است و به دلیل همزمانی با تاسوعای حسینی تا 24 مهر امکان ارسال آثار وجود دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: