کد خبر: 26573
تاریخ انتشار: شنبه, 11 دی 1395 - 13:19

داخلی

»

اخبار کتاب

وزارت کشور به روستا‌های برگزیده‌ دوستدار کتاب جایزه می‌دهد

منبع : لیزنا
طبق اعلام معاون فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی  به منظور تشويق و ترغيب مديران محلی، هدايايی در قالب كمك به توسعۀ زيرساخت‌های فرهنگی در روستاها به ميزان 500 ميليون ريال برای 10 روستای برگزيدۀ جشنواره پرداخت شود.
وزارت کشور به روستا‌های برگزیده‌ دوستدار کتاب جایزه می‌دهد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، معاون فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی، با اعلام این مطلب افزود: با عنايت به اينكه مركز و مطالعات برنامه‌ريزی شهری و روستايی به نمايندگی از وزارت كشور و سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور از اولين دورۀ برگزاری طرح انتخاب پايتخت كتاب ايران و جشنوارۀ روستاهای دوستدار كتاب حضور داشته، سعی شده  است با حضور فعال این مرکز در شورای سياستگذاری و برنامه‌ريزی اين رويدادهای بزرگ فرهنگی، گامی در جهت كمك به توسعۀ فرهنگ كتاب و كتابخوانی در مناطق شهری و روستايی كشور برداشته شود.

حجت‌الله غلامعلی گفت: با توجه به اينكه يكی از اركان مهم تحقق اين رويداد بزرگ فرهنگی، مشاركت فعال و مسئولانۀ مديران محلی (شهرداران و دهياران) و حمايت از اجرای طرح‌های مرتبط با توسعۀ فرهنگ كتاب و كتابخوانی با مشاركت ساير نهادهای فرهنگی و شهروندان و روستاييان است، سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌ها به عنوان متولی قانونی هدايت، حمايت و نظارت بر عملكرد حدود 1 هزار و 148 شهر و حدود 32 هزار روستای دارای دهياری در سطح كشور، ضمن حمايت معنوی از برگزاری دو رويداد بزرگ فرهنگی مذكور، اقدام به ابلاغ دستورالعمل برگزاری اين جشنواره‌ها به استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهياری‌های متبوع و ترغيب مديران محلی به مشاركت در اين حركت بزرگ اجتماعی کرده است.

به گفتۀ غلامعلی براساس دستور رياست سازمان متبوع او، مقرر شده است که به منظور تشويق و ترغيب مديران محلی، هدايايی در قالب كمك به توسعۀ زيرساخت‌های فرهنگی در روستاها به ميزان 500 ميليون ريال برای 10 روستای برگزيدۀ جشنواره پرداخت شود.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: «برای ارج‌نهادن به فعاليت‌های اجتماعی و فرهنگی صورت‌گرفته نيز، لوح‌های تقدير شهرها و روستاهای منتخب اين دو رويداد مؤثر فرهنگی با امضای عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير محترم كشور رسيد كه در اين دوره نيز پس از انجام داوری و انتخاب برترين‌ها در اين خصوص اقدام خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنوارۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران، دربارۀ میزان اثربخشی برگزاری این دو جشنواره گفت: برای ارزيابی ميزان اثربخشی هر فعاليت فرهنگی و اجتماعی بايد به روند مشاركت مردمی و ميزان استقبال از برگزاری آن استناد کرد. آمار تعداد شهرها و روستاهای شركت‌كننده طی دو دورۀ گذشته و همچنين تعداد طرح‌های ارسالی به دبيرخانۀ جشنواره، بيانگر اين ‌است كه يكی از اهداف عمدۀ برگزاری آن كه توسعۀ مشاركت مردمی و بخش خصوصی در انجام فعاليت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده، محقق شده كه ضامن توسعۀ پايدار در اين بخش خواهد بود.

وی افزود: از طرفی پرداختن به موضوع افزايش سرانۀ مطالعه در كشور كه از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری و مورد اتفاق همۀ مسئولان كشور است، قطعاً امری مبارك و اقدامی اساسی برای پرورش شهروندانی آگاه، مسئول و قانون‌مدار است و ركن اصلی پيشرفت در سطوح ملی و محلی خواهد بود.

غلامعلی دربارۀ میزان استقبال روستاها و عشایر از جشنواره گفت: آمار‌ها و تحليل‌های ارائه‌شده از دوره‌های قبلی جشنواره، حاكی از روند روبه‌رشد مشاركت روستایيان و عشاير بوده و حتی ميزان مشاركت در مقايسه با شهرها، نشان‌دهندۀ اين مطلب است که ميزان مشاركت روستایيان و عشاير، بيش از مناطق شهری بوده است و ظرفيت‌هايی خوبی برای مشاركت در فعاليت‌های اجتماعی و فرهنگی در مناطق روستايی و عشايری وجود دارد.

وی دربارۀ پیش‌بینی سومین دورۀ جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: براساس آمار و داده‌های موجود در دوره‌های قبل، به نظر می‌رسد با توجه به پتانسيل بالای رقابت در اين رويدادهای فرهنگی، روند روبه افزايش مشاركت در اين دوره نيز ادامه خواهد يافت.

غلامعلی دربارۀ تعاملات معاونت فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی با سایر اعضای شورای سیاستگذاری این دو جشنواره گفت: با توجه به ايجاد يك تيم كاری منسجم و صميمی كه از بركات برگزاری اين جشنواره بوده، چه در موضوع سياستگذاری و برنامه‌ريزی و چه در موضوع داوری و معيارهای انتخاب برترين‌ها، تعامل و تفاهم خوبی بين همۀ اجزای برگزاری اين رويداد فرهنگی و  اجتماعی وجود دارد كه همين امر، باعث بالندگی اين حركت شده است.

وی افزود: در جلسات مختلفی كه مباحث مربوط به برگزاری جشنواره‌ها پيگيري می‌شود، همكاران در فضايی صميمی نظرات، مسائل، مشكلات، نقدها و پيشنهادات خود را با صراحت طرح کرده و تبادل نظر می‌كنند كه در مجموع شرايط بسيار مناسبی را برای ايجاد يك عزم و حركت ملی در توسعۀ فرهنگ كتاب و كتابخوانی با حمايت از فعاليت‌های محلی و ايده‌های ناب شهروندان و گروه‌های اجتماعی فراهم آورده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: