کد خبر: 27345
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 بهمن 1395 - 11:01

داخلی

»

اخبار کتاب

مدیرکل کتاب‌های نادر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران

600 هزار نسخه خطی در کشور وجود دارد

منبع : لیزنا
نشست جایگاه نسخ خطی و کتاب‌های قدیمی در حافظه تاریخی یک ملت در بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران برگزار شد.
600 هزار نسخه خطی در کشور وجود دارد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، احسان الله شکراللهی در نشست جایگاه نسخ خطی و کتاب‌های قدیمی در حافظه تاریخی یک ملت از سری برنامه‌های بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار کرد: فراهم کردن کاغذ و نوشتن کتاب در گذشته بسیار سخت بود و نباید با سهولت انجام امور در این ایام، مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه هر قلمی قابلیت نوشتن نداشت و فرایند تهیه کاغذ هم بسیار دشوار بود، افزود: برای پیدا کردن یک کاغذ مناسب جهت نوشتن، سختی‌های بسیاری می کشیدند و این کاغذ را به راحتی صرف نوشتن هر چیزی نمی‌کردند. امروز می‌بینیم به راحتی هر کسی ادعای شاعری و نویسندگی و پژوهش می‌کند. قلم در دست می‌گیرد و آنچه را که  می‌خواهد می‌نویسد و بعد می‌گویند چرا بسیاری از کتاب‌ها خریدار ندارد، چون عیار ندارد. درست است که شاید بهترین کاغذ در تولید کتاب استفاده شود اما بسیاری از نوشته‌ها از حداقل‌های نویسندگی برخوردار نیست. ویژگی‌های نگارشی، پاراگراف‌بندی، صفحه‌بندی و حاشیه‌گذاری مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل کتاب‌های نادر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه بعضی‌ها مدعی هستند مقوله نقد کتاب چیزی است که از غرب به ایران آمده در حالی که این تصور اشتباه است، گفت: ممکن است برخی نظریه‌های نقد از غرب آمده  باشد اما بدون شک آنچه به عنوان نقد کتاب وجود دارد در فرهنگ ایرانی اسلامی قدمت بیشتری داشته است. اگر متن ارزشمند بوده و کتاب گیرایی لازم را داشته باشد خواننده بیشتری داشته و فروش بیشتری خواهیم داشت.

این نویسنده با اشاره به اینکه بسیاری از کتاب‌ها را فقط باید چشید، تصریح کرد: برخی از کتاب‌ها  را فقط باید بلعید مثل دارو، مجبور هستی استفاده کنی مانند برخی کتاب‌های درسی. اما بعضی از کتاب را باید جوید و هضم کرد. خوش آغازی در متون ادب فارسی بیداد می‌کند و این مسئله باعث شده که کتابی مانند گلستان را هضم می‌کنیم.

شکراللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تفاوت عمده در نسخه‌های خطی این است که مانند کتاب‌های امروز چاپی نیست و یا تک نسخه باقی مانده و یا از آن رونویسی شده و فقط چند نسخه از آن در دنیا پراکنده است، ادامه داد: نسخه‌های خطی هویت‌نامه و گویای تبار تاریخی هر ملت است. بخش عمده نسخه‌های خطی ما احیا نشده و اگر بخواهیم احصای دقیقی از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود داشته باشیم در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: 300 هزار نسخه خطی فهرست نویسی داریم اما پیش بینی می‌شود 600 هزار نسخه خطی در کشور داشته باشیم. مابقی اسناد هنوز به گنجینه‌های عمومی سپرده نشده و در دست افراد است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: