کد خبر: 27668
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 اسفند 1395 - 11:20

داخلی

»

اخبار کتاب

كتاب «نشر كتاب الكترونيکی در ايران» در سرای اهل قلم رونمايی شد

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی از کتاب «نشر كتاب الكترونيكی در ايران» شنبه، هفتم اسفندماه در سرای اهل‌قلم موسسه خانه‌كتاب برگزار شد.
كتاب «نشر كتاب الكترونيکی در ايران» در سرای اهل قلم رونمايی شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی خانه كتاب، آيين رونمايی و نقد و بررسی كتاب «نشر كتاب الكترونيكی در ايران» با حضور داريوش مطلبی، سردبير ماهنامه كتاب ماه كليات: اطلاعات، ارتباطات و دانش‌شناسي،  مهدی عليپور حافظی، عضو هيات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران، مريم صراف‌زاده، عضو هيات علمی دانشگاه تهران و سپيده فهيمی‌فر از مولفان كتاب شنبه هفتم اسفندماه در سرای اهل‌قلم موسسه خانه‌كتاب برگزار شد.

 داریوش مطلبی با ابراز خرسندی از انتشار منابع جديد در حوزه نشر الكترونيك اظهار كرد: عمر نشر الكترونيك در ايران به دو دهه می‌رسد؛اما در شكل واقعی‌اش جريان پيدا نكرده است. نشر الكترونيك در كشور ما از دل نشر سنتی بيرون نيامده است و  جمعی متخصص رايانه در ظهور اين نوع نشر نقش داشته‌اند. توليد نرم‌افزار فقط به مثابه نشر الكترونيك نيست.

 نشر تحت وب مولود جديد نشر الكترونيك است

اين متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی افزود: امروزه به گفته صاحب‌نظران حوزه نشر الكترونيك، دنيای نشر از مرز الكترونيك نيز گذر كرده است و شاهد ظهور نشر موبايلی و نشر تحت وب هستيم كه هر دو  مولود نشر الكترونيك به حساب می‌آيند.  نويسندگان و ناشران بايد با انواع نشر الكترونيك آشنا شوند. بسياری از فرايندهای نشر در نوع وب حذف يا دگرگون می‌شود به‌عنوان مثال در نشر «وب» نويسنده مستقيم با مخاطب در ارتباط است و ناشر به‌عنوان يك واسط كنار گذاشته شده است. نشر با سرعت بسيار سريع در حال حركت است و در حوزه كسب و كار نيز نقش قابل‌توجهی را ايفا می‌كند.

 مطلبی گفت: در سال ۲۰۱۲ رشد نشر الكترونيك نشان داد كه از نشر چاپی عبور كرده‌ايم توجه و تمايل مردم به نشر الكترونيك از ديگر نشانه‌های اين پديده است. نشر الكترونيك، ماهيت نگارش را نيز تغيير داده است. مخاطب ديگر برای  مطالعه كتاب ۷۰۰ صفحه‌ای  فرصت ندارد؛ بنابراين می‌توان گفت، نشر الكترونيك، آثار را ساندويچی كرده است و توليد كتاب قطور منطقی به نظر نمی‌رسد.

 علیپور‌حافظی ادامه داد:  كتاب نشر الكترونيك در ايران با توجه به رويكرد پژوهشی جامع‌ترين كتاب در اين حوزه به حساب می‌آيد. بيشتر كتاب‌های حوزه الكترنيك كُپی يا بهره‌گيری از ديگر آثار است. نويسندگان در تدوين اين كتاب مطالعه عميق و غنی داشته‌اند. ارائه نتايج ۳۰۰ پژوهش از ويژگی‌های مهم اين كتاب به شمار می‌آيد.

 وی ادامه داد: نشر الكترونيك در كشور ما مجزا از نشر سنتی ظهور و شكل پيدا كرده است البته به نظر می‌رسد در نهايت به هم متصل می‌شوند. نشر،  از فناوری‌های ديگر تاثير مي‌گيرد و شكل‌گيری جريان نشر الكترونيك در كشور مانند ظهور تلفن همراه است.  زمانی نشر الكترونيك در كشور مانند يك كالای لوكس به شمار می‌آمد درحالی‌كه امروز يك ضرورت است. شبيه‌سازی يا به‌عبارتی ديگر تبديل هر متن به فايل الكترونيكی نشر الكترونيك نيست.

فاصله زيادی تا حذف نشر چاپي وجود دارد

 سپیده فهيمی فر با اشاره به موضوع كتاب «نشر كتاب الكترونيكی در ايران» گفت: كتاب «نشر كتاب الكترونيكی در ايران» به‌عنوان رساله دكترا با همكاری حميد‌رضا وصفی تدوين و از سوی موسسه خانه‌كتاب، منتشر شده است. نشر الكترونيك در اين كتاب از نظر اقتصادی، اجتماعی و حتی روانشناسی بررسی شده است. مخاطب در اين كتاب  با هشت فصل به موضوعاتی مانند «كليات كتاب الكترونيكی»، «ناشران، توليد‌كنندگان و تجميع‌كنندگان كتاب‌های الكترونيكی »، «وضعيت نشر كتاب‌های الكترونيكی در ايران» و «ديد بين‌المللی به نشر كتاب الكترونيك» آشنا می‌شود.

 وی افزود: تلاش شده به ناشران درباره نشر الكترونيك ديدگاه ارائه شود كه به چه مسائلی در فرآيند توليد اين نوع كتاب توجه داشته باشند. براي گفتن جمله «جايگزينی قطعی نشر الكترونيك به جاي نشر كاغذی» بسيار فاصله داريم. نشر الكترونيك و نشر چاپي مكمل يكديگر و در فرايند آموزش موثرند

بازی ابزار جديد آموزش است    

فهيمی‌فر ادامه داد: ويژگي‌های كتاب درسی الكترونيكي از ديگر موضوع‌های «نشر كتاب الكترونيكی در ايران» است. نويسندگان به ناشران درباره اين موضوع پيشنهاد‌هايی را نيز ارائه كرده‌اند. اميدوارم مباحث و ابعاد مختلف اين كتاب در حد تئوری باقی نماند و عملياتی شود. علاوه بر اين ناشران چاپی نبايد در مقابل نشر الكترونيك جبهه‌گيری كنند به‌عبارت ديگر اين نوع نشر بايد در كشور به‌صورت علمی پياده‌سازی شود.

مریم صراف‌زاده ادامه داد: امروزه در جريان آموزش و يادگيری حرف از آموزش بازی‌گونه است بنابراين آموزش را بايد براي نسل امروز با صوت و تصوير جذاب‌تر كرد و نشر كتاب الكترونيكی دانشگاهی بايد جدی گرفته شود. وقتی كتاب درسی فقط به‌صورت چاپی منتشر می‌شود؛ به‌عنوان مثال يك معلم زبان انگليسی با ابزار‌هايی مانند پادكست و ويديوكست و لينك‌های كاربردی توانايی بيشتری در آموزش دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: