کد خبر: 27741
تاریخ انتشار: شنبه, 14 اسفند 1395 - 07:41

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب‌خوانی و قصه‌گویی آموزش را جذاب می‌کند

منبع : لیزنا
وزیر آموزش و پرورش معتقد است کتاب‌خوانی و قصه‌گویی باید اصل قرار گیرد نه فرع و موضوع‌های درسی به صورت قصه و بازی برای بچه‌ها بیان شود تا لذت درس خواندن و تربیت شدن را احساس کنند.‌
کتاب‌خوانی و قصه‌گویی آموزش را جذاب می‌کند

 به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم پایانی اولین دوره‌ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان  با حضور صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و پیش‌کسوتان در سالن سینما تئاتر کانون برگزار شد.

در شروع این برنامه وزیر آموزش و پرورش با دانش‌آموزان برگزیده‌ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در فضایی صمیمی به گفت‌و‌گو پرداخت.

او در ادامه با بیان دو دیدگاه به ترویج کتاب‌خوانی در مدارس اشاره کرد و افزود: دیدگاه اول آن است که مطالعه باید به عنوان یک فوق برنامه در مدارس وجود داشته باشد و دوم آن‌که با گنجاندن موضوع کتاب‌خوانی در برنامه‌های درسی برای بچه‌ها فرصت مطالعه را ایجاد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که با ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی می‌توان موضوع تربیت را از چهار دیواری مدرسه خارج کرد و به سطح جامعه گسترش داد زیرا تاکنون شعار مدرسه محوری مطرح بود اما امروز صحبت از جامعه محوری است.

وی مراجعه دانش‌آموزان به کتاب‌فروشی را نوعی مهارت موثر در تربیت عنوان کرد چراکه آن‌ها می‌توانند کتاب مورد علاقه‌‌ خود را انتخاب و خریداری کنند.

دانش آشتیانی در پاسخ به سوال یکی از برگزیدگان که چه کتابی بخوانیم تا مثل شما وزیر شویم، گفت: هیچ کس با نیت این‌که وزیر شود کتابی را مطالعه نمی‌کند اما وزیری که اهل مطالعه و کتاب‌خوانی باشد قطعا در کارش موفق‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول کشور در ادامه به دانش‌آموزان توصیه کرد که با ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی، کتاب‌های خود را در داخل کلاس قرار دهند تا دیگران هم آن‌ها را مطالعه کنند.

وی در پایان تبدیل روابط معلم و شاگرد از مکانیکی به ارگانیکی را ضروری دانست و اضافه کرد: کودکان باید از رفتن به مدرسه لذت ببرند و طعم شیرین علم‌آموزی را بچشند.

در ادامه برگزیدگان جام اولین دوره‌ باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان هدایای خود را از دست وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کردند.

گفتنی است نام تعدادی از اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میان برگزیدگان نیز به چشم می‌خورد.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کشور برنامه‌ مستقلی است که براساس یکی از ایده‌های ارائه شده در برنامه‌های دو شهر اهواز و نیشابور برای اولین بار در سال 1395 به اجرا گذاشته شد که تاکنون 15 شهر کشور در این برنامه مشارکت داشته‌اند.

براساس این طرح هر 12 تا 15 کودک و نوجوان یک باشگاه کتاب‌خوانی تشکیل می‌دهند. این باشگاه‌ها در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگ سراها، مجتمع‌های مسکونی، کتاب‌خانه‌ها، مدارس و هر جایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند تشکیل می‌شوند.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: