کد خبر: 28823
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 خرداد 1396 - 16:46

داخلی

»

اخبار کتاب

اولين مصحف ويژه كودكان و نوجوان رونمايی شد

منبع : لیزنا
مریم‌‌السادات آقامدنی در آیین رونمایی از قرآن مجید (اولین مصحف چاپ شده ویژه کودکان و نوجوان و حافظان قرآن)، گفت: این کتاب، اولین مصحف ویژه کودکان و نوجوان در جهان اسلام است که تفکیک کلمات و فونت مناسب، از حجم و شلوغی صفحات این کتاب کاسته است.
اولين مصحف ويژه كودكان و نوجوان رونمايی شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی خانه كتاب، آیین رونمایی و معرفی كتاب «قرآن مجید» (اولین مصحف چاپ شده ویژه كودكان و نوجوانان و حافظین قرآن) صبح امروز چهارشنبه 17 خردادماه با حضور فرشته معماریان، مریم‌‌السادات آقامدنی و اكرم عزتی قادریان در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست،  اكرم عزتی قادریان با بیان اینكه اشتیاق عمومی كودك و نوجوان به قرائت قرآن، ارتباط زیادی به شیوه نگارش، علامت گذاری و خط قرآن دارد، گفت: انتشارات «بیان مهربان» تصمیم گرفت برای قرائت راحت و آسان كودك و نوجوان این مصحف را تهیه كنند.

وی با اشاره به ویژگی های اولین مصحف چاپ شده ویژه كودكان و نوجوانان و حافظین قرآن گفت: خط این مصحف، كودك قرآنی است كه برای اولین بار در جهان برای این گروه سنی  طراحی شده كه در نوع خود بی نظیر است. شیوه نگارش، علامت گذاری و به ویژه تفكیك كلمات این مصحف به گونه ای طراحی شده كه یك شاگرد مبتدی بتواند به آسانی آن را بخواند.

عزتی قادریان ادامه داد: این مصحف طوری تنظیم شده كه بچه ها از سنین پایین به قرآن و قرائت آن انس پیدا كنند  و احساس نكنند كه باید به سن خاصی برسند تا قرآن را یاد بگیرند چرا كه عده ای تصور می كنند تنها جزء  سی ام قرآن  و چند سوره كوچك را باید در سنین كودكی به بچه ها آموزش داد. با چاپ این قرآن  بچه ها بدون اینكه نیازی به دانستن قواعد داشته باشند می توانند قرآن را قرائت كنند.

عزتی در پایان گفت: این كتاب در قطع رقعی كار شده كه خوش دست ترین و سبك ترین قطع ها است.  در 15  سطر و به قیمت 35 تومان و  تیراژ 2 هزار نسخه منتشر شده است.

در ادامه این نشست، فرشته معماریان با بیان اینكه باید زمینه قرآن خواندن را  از كودكی در فرزندان به وجود آوریم، گفت: این كتاب با فونت خصوص كودكان طراحی شده تا به سادگی قابل خواندن باشد. وقتی كودكان در سال های ابتدای مدرسه خواندن را یاد می گیرند برای شروع یادگیری قرآن بهترین فونتی كه بچه ها به آن عادت دارند این فونت است. در این كتاب، اعراب به طور كامل بر روی حرف مخصوص خود قرار گرفته است كه این برخلاف بسیاری از قرآن های موجود در بازار است. گاهی به علت فشرده شدن كلمات، تشخصی نوع اعراب برای كودكان و نوجوانان مشكل است كه این مشكل در این كتاب با به حداقل رسیدن اعراب رفع شده است.

معماریان به طراحی جلد كتاب «قرآن مجید» اشاره كرد و گفت: طراحی جلد این كتاب مخصوص كودكان است. یكی از شرایط یادگیری قرآن در سنین اولیه دبستان، یادگیری همراه با نشاط و شوق است. بنابراین وقتی دانش می تواند قرآن را به سادگی بخواند دوست دارد آن را بیشتر و بیشتر تلاوت كند.

وی با بیان اینكه در سال آینده این كتاب را با معنا چاپ خواهیم كرد، گفت: اگر این قرآن  بدون معنی چاپ شده به این معنا نیست كه نیازی به  دانستن معنی نیست. بلكه هدف اصلی از قرائت قرآن، درك معنا، مفهوم و عمل كردن به آیات الهی است. اما برای دانش آموزان ترجیح داده شده كه كتابی  به  دور از شلوغی طراحی شود.

مریم‌‌السادات آقامدنی از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: این كتاب، اولین مصحف ویژه كودكان و نوجوان در جهان اسلام است كه تفكیك كلمات  و فونت مناسب، از حجم و شلوغی صفحات قرآن كاسته است. اگر این قرآن با معنی نوشته می شد كودكان و نوجوانان به محض مواجه شدن با این كتاب، برای یادگیری و قرائت قرآن دچار دلسردی می شدند.

آقا مدنی در پایان گفت: در این مصحف حروف ناخوانا با رنگ خاكستری دیده می شود. این رنگ خاكستری به این دلیل انتخاب شد كه بچه ها در نگاه اول این مصحف را متفاوت از مصحف های دیگر ندانند. زمینه هر قرائت همین مصحف با فونت كودك می شود. اصل قرائتی كه انجام می دهند به قرائت تجوید برمی گردد. بچه ها با این مصحف می توانند به راحتی و صحیح قرآن را بخوانند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: