کد خبر: 28865
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 خرداد 1396 - 10:05

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار کوتاه‌ترین نمایشنامه به زبان فارسی

منبع : لیزنا
 انتشارت نیستان کتاب «سه سه»، سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند، از سیروس همتی را روانه بازار کتابفروشی کرد.
انتشار کوتاه‌ترین نمایشنامه به زبان فارسی

به گزارش لیزنا، کتاب «سه سه»، عنوان مجموعه شش نمایشنامه، سه نمایشنامه کوتاه و سه نمایشنامه بلند، از سیروس همتی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر است.

همتی دارای تحصیلات کارشناسی در رشته ریاضی است، با این همه در سال‌های اخیر او با فعالیت در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر شناخته شده است و جوایز متعددی را نیز در این زمینه به دست آورده است. در حوزه سینما نیز همتی با ایفای نقش در آثار متعددی از جمله «مارمولک» ساخته کمال تبریزی و نیز بازی در سریال‌ تلویزیونی «خاک سرخ» شناخته شده است.

مجموعه نمایشنامه‌های او در «سه سه» با نمایشنامه درمان شروع می‌شود که همتی از آن به عنوان کوتاه‌ترین نمایشنامه به زبان فارسی نیز یاد می‌کند.

در این نمایشنامه او در مقام مجادله یک کودک و مرد در دستشویی بیمارستان سعی در بیان نکته‌های اجتماعی درباب زندگی سالم کرده است.

در نمایشنامه دوم که با عنوان «مهندس» و با تقدیم به نصرالله قادری، توحید معصومی و توحید حسین‌قلی‌پور تألیف شده است، شخصیتی خیالی که تنها صدایی از او روایت شده، سعی دارد تا از محبوب خود پاسخ این سوال را به دست آورد که شوهرِ نوعروس، ‌باغبانِ جوان، گرگ و دزد کدامیک لایق نفرین‌شدن هستند. وی در قالب استعاره‌ای که در هر یک از این افراد ساخته‌ است؛ به طرح پاسخ‌هایی می‌پردازد.

نمایشنامه سوم با عنوان «راه»، داستانی در حوزه دفاع مقدس را روایت می‌کند که همتی سه پایان را برای آن متصور شده و انتخاب هر یکی از آنها را به عهده گروه اجرایی و نیز مخاطب خود قرار داده است.

نمایش چهارم کتاب با عنوان «صبح به خیر» نمایشی است با موضوع کشمکش یک سرباز و فرمانده‌اش و غریبه‌ای که در نقطه صفر مرزی با آنها برخورد کرده و برایشان ایجاد مزاحمت می‌کند. در این اثر همتی به شیوایی، تصویری نو و بدیع از مرگ ارائه می‌دهد.

در نمایش پنجم با عنوان «برزخ» که به روح شهید «بابک فرخنده نژاد» تقدیم شده است، همتی روایتی از رویاهای یک سرباز شهید را به تصویر کشیده که سعی دارد با همسر خود ارتباط برقرار کرده و حس خودش را نسبت به او بیان کند.

نمایشنامه ششم با عنوان «fish آباد» داستانی است با محوریت حقوق نجومی یک مدیر بانک که به صورت سهوی به حساب مردی ریخته شده و او از بازپس دادن این مبلغ سرباز می‌زند.

انتشارات کتاب نیستان «سه سه» را در 172 صفحه و با قیمت 13000 تومان منتشر کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: