کد خبر: 36030
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 مرداد 1397 - 23:49

داخلی

»

اخبار کتاب

مراسم بزرگداشت مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه برگزار شد

منبع : لیزنا
به همت خانه کتاب، مراسم بزرگداشت مرتضی آخوندی، ‌مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه امروز ۷ مرداد در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
مراسم بزرگداشت مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه برگزار شد

به گزارش لیزنا، در این مراسم که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، برخی مسئولان و اهالی فرهنگ و نشر از جمله محسن جوادی، نیکنام حسینی‌پور، احمد مسجدجامعی، علیرضا مختارپور، حجت‌الاسلام سید محمود دعائی، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، حجت‌الاسلام زائری، حسین استادولی، صفار هرندی و محمود آموزگار حضور داشتند.

نیکنام حسینی پور بعد از اعلام برنامه های خانه کتاب در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: یکی از اهداف ما الگوسازی در حوزه فرهنگ برای جوانان است. آقای آخوندی و پدرش بیش از ۷۰ سال سابقه در حوزه کتاب و نشر دارند و این یک سرمایه فرهنگی و اجتماعی برای کشور محسوب می‌شود و با کتاب‌هایی که در حوزه تراث شیعه به‌ویژه در حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی منتشر کرده اند، موجب آگاهی نسل جوان در دوره‌ای که تفکرات الحادی گسترش داشت، شده اند.

حسینی پور ادامه داد: انتشارات دارالکتب بیش از دو هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب را منتشر کرده و نکته ای که در حوزه نشر کمتر دیده ام، این است که شغل ها نسل به نسل منتقل نمی شوند اما در خانواده آخوندی این موضوع تداوم داشته است و امیدواریم همچنان نیز تداوم داشته باشد.

حسین استاد ولی با بیان اینکه اصل بحث درمورد کتاب است، حدیثی از ‌پیامبر اسلام قرائت کرد و گفت: مساله نشر بسیار مهم است. همانطور که فرشتگان ناشرات صحف آسمانی هستند، می توان به ناشران موفق، متدین، ایمانی و متعهد اسلامی نیز ناشرات کتب اسلامی گفت.

وی افزود: کتاب مایه آرامش روحی انسان است. اگر کتاب از آدمی گرفته شود باید طوری باشیم که گویی آرامشمان را از دست داده ایم. وقتی کتاب مهم شد، ناشر نیز مهم می شود. مخصوصا اگر کتاب، کتاب دینی باشد. امام صادق می فرماید: علمت را بنویس و میان برادرانت پخش کن. کسی که کتاب دینی پخش می کند به این حدیث عمل می نماید. اگر بخواهیم از فضایل مرتضی آخوندی صحبت کنیم باید بگوییم که در این سال ها چه خدماتی کرده اند و مشمول چه روایاتی می شوند.

استاد ولی در پایان سخنان خود عناوین کتاب ها و تعداد جلدهای آنها را که خانواده آخوندی منتشر کرده اند، برشمرد.

صفارهرندی گفت: این جلسه شاید بیشتر به خاطر ما بوده که از در کنار کسی باشیم که ماندگار است و با او عکس یادگاری بگیریم که ما نیز ماندگار شویم و همچنین همه آنهایی که سهمی در کتابخوانی و ترویج کتاب می توانند سهمی داشته باشند، از این طریق اعتباری را به دست بیاورند. ارادت بنده به خانواده آخوندی بیش از 50 سال است؛ خاطرم است که در نوجوانی گاهی با پدرم به بازار می رفتیم و ابوی از جاهایی که سرمی زد، دارالکتب به منظور دیدن شیخ محمد آخوندی بود. تصویری ذهنی من از کتاب به نوعی با دارالکتب بسته شده است.

او افزود: زمان وزارت بنده چند باری با مرتضی آخوندی دیدار داشتیم و همچنین پس از وزارت نیز یکی دو مرتبه در خدمت ایشان بودیم. گفتنی است که هیچ یک از این دیدارها برای کار شخصی نبوده بلکه بخاطر وساطت برای کل جامعه نشر بوده است.

او ادامه داد: حاصل کار و تمام تلاش های کسانی مثل مرحوم آخوندی و مرحوم غفاری که ارائه یک کار تراز است، صحیح نوشتن و صحیح منتقل کردن می باشد. روز بزرگداشت مرتضی آخوندی را باید روز بزرگداشت کار صحیح نام گذاری کرد.

حجت الاسلام دعائی خطاب به مرتضی آخوندی گفت: ثمره عمل صالح شما جمع بسیار ارزشمندی است که اینجا آمده اند تا به خود فرصتی دهند که با شما همنشین شوند. من با خانواده آخوندی بیش از نیم قرن آشنایی دارم که به دلیل کنجکاوی و فضیلت‌طلبی های ما طلبه های جوان بود.

مسجدجامعی اظهار کرد: مجموعه نشر و ناشرین کار ارزشمندی انجام می دهند و می توانند در حوزه های مختلف حضور داشته باشند.

در ادامه محمود آموزگار اهمیت نشر را از زاویه ترویج معارف دینی مطرح کرد.

سپس طی مراسمی از مرتضی آخوندی تجلیل به عمل آمد و به او هدایایی اهدا شد.

آخوندی بعد از تشکر از مسئولان و حضار گفت: خودم را شایسته این همه سپاسگزاری نمی دانم اما اگر به خاطر کتب دینی باشد بجاست. اگر کسی مورد ستایش قرار بگیرد، از آنچه در موردش گفته می شود می ترسد.

وی افزود: کاری که انتشارات دارالکتب کرد که توسط پدرم شروع شد، این است که آثار مکتوب که از شیعه رسیده، مرجع و غیره بتوانند در جهان اسلام نشر پیدا کنند. من نیز دنباله روی این مسیر هستم. ما ناشرها مسئولیت بزرگی داریم. چرا که هرکسی به ناطقی گوش کند، او را بنده خود ساخته است. حال اگر ناطق به جای حق، کلام باطل بگوید، فرد بنده شیطان شده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: