کد خبر: 36085
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 مرداد 1397 - 08:57

داخلی

»

اخبار کتاب

جلد دوم کلیات آثار اسد گلزاده بخارایی در ازبکستان منتشر شد

منبع : لیزنا
با حمایت رایزنی فرهنگی ایران، جلد دوم کلیات آثار اسد گلزاده بخارایی (آخرین شاعر فارسی‌گوی بخارا) در ازبكستان چاپ و منتشر شد.
جلد دوم کلیات آثار اسد گلزاده بخارایی در ازبکستان منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جلد دوم کلیات آثار اسد گلزاده بخارایی، شامل برگزیده اشعار و سروده‌های شاعر برای کودکان و نوجوانان است. این کتاب در 423 صفحه و همراه با تصاویر و با خط سرلیک با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در ازبكستان و به همت جعفر محمد ترمذی، شاعر و نویسنده تاجیک ازبکستان، به زیور طبع آراسته شده است.

در معرفی اسد گلزاده بخارایی

شاعر و نویسنده معروف فارسی‌گوی ازبکستان، اسد گلزاده بخارایی در سال 1935 میلادی در دهستان شَوگان واقع در منطقه پیشکوه ولایت بخارا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه زادگاه خود فرا گرفت. در سال‌های 1954-1958 به کسب تحصیلات عالی در دانشکده زبان و ادبیات فارسی تاجیکی دانشگاه دولتی آموزگاری شهر دوشنبه پرداخت. در طول سال‌های 1958-1968 در مدارس متوسطه منطقه پیشکوه به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول شد. مدتی به عنوان مدیر مدرسه و مدیر  امور آموزشی مدرسه نیز ایفای وظیفه كرد. از سال 1968 به عنوان کارمند بخش برنامه‌های تاجیکی صدای (رادیو) ولایت بخارا و تا سال 1995 به عنوان سردبیر مجله رادیویی خواجه نصیرالدین بخارا، فعالیت داشت.

بهترین نمونه‌های شعر اسد گلزاده در گزیده‌های شعری او تحت عناوین «نسیم بخارا»، «خط پیشانی»، «شکوفه‌های بخارا»، «نفس بهار»، «نماز روی برگ»، «عرض سپاس» و همچنین در گزینه‌های دسته‌جمعی «مرغابی چه می‌کابد؟»، «لفظ شیرین»، «کهکشان آرزو»، «گل مراد»، «گلستان ادب»، «فرشتگان فارسی‌گو‌»، «دانشنامه زبان و ادبیات فارسی ازبکستان: قرن بیستم تا کنون»، «تذکره ادبیات بچه‌ها»، در کتاب‌های درسی و آموزشی «کتاب خوانش»، برای دوره‌های ابتدای و کتاب «ادبیات» دوره متوسطه مدارس تاجیکی کشور ازبکستان منتشر شده است. اسد گلزاده بخارایی، را به عنوان یک شاعر سالمند فارسی‌گوی بخارایی در ازبکستان و تاجیکستان و تا حدی در ایران می‌شناسند.

در سال 2017 جلد اول «کلیات آثار» اسد گلزاده بخارایی (در سه جلد) توسط انتشارات «ینگی نشر» در شهر تاشکند به زبان فارسی تاجیکی با رسم‌الخط سرلیک در 456 صفحه در تیراژ 200 جلد به چاپ رسید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: