کد خبر: 38797
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 بهمن 1397 - 10:26

داخلی

»

اخبار کتاب

قاچاق کتاب های طلاکاری شده هزار ساله از موزه های سوریه +عکس

منبع : www.trthaber.com
در عملیات پلیس در شهر دنیزلی ترکیه چهار کتاب پاپیروس طلاکوب با قدمتی حدود هزار سال و متعلق به سوریه کشف شد.
قاچاق کتاب های طلاکاری شده هزار ساله از موزه های سوریه +عکس

به گزارش لیزنا، واحد مبارزه با قاچاق و جرم های سازمان یافته پلیس منطقه ای شهر دنیزلی ترکیه با دریافت خبری مبنی بر فروش کتاب های قاچاق شده از سوریه به این کشور، اتومبیلی را تحت تعقیب قرار داد. با متوقف کردن این اتومبیل، پلیس چهار کتاب دارای ارزش تاریخی را کشف و چهار نفر را نیز بازداشت کرد.

مطنونان که در بازپرسی پلیس ادعا کردند این کتاب ها را از میان زباله ها یافته اند، به دادگاه فرستاده و با حکم قاضی بازداشت شدند.

فخریه بایرام، عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه پاموک کاله ترکیه که این کتاب را مورد بررسی قرار داده است، کتاب ها را دارای نوشته هایی به زبان سیریانی و آرامی بر روی کاغذهای پاپیروس و دارای تصاویری از حضرت مریم و حضرت عیسی عنوان کرد و گفت که قدمت دو جلد از کتاب ها حدود هزار سال و دو جلد دیگر حدود 500 سال تخمین زده می شود.  

این کتاب ها دارای جلدی چرمی و برگ هایی به رنگ ارغوانی هستند. بایرام با اشاره بر طلاکاری های انجام شده  در کتاب ها گفت: این تفاسیر دارای بخش هایی از زندگی حضرت عیسی از زمان تولد تا زمان درگذشتش می شود. در کتاب ها تصاویر مژده تولد حضرت عیسی به مادرش حضرت مریم، ملاقات حضرت عیسی و حضرت مریم، جستجوی حضرت عیسی و یافتن او توسط سه منجم و فرار حضرت عیسی به مصر جای گرفته است. کتاب های دیگر شامل اطلاعاتی مربوط به طالع بینی و ستاره شناسی، عقاب دو سر و ارواح مردگان می شود. همچنین در یکی از کتاب ها تصویر یکی از آثار شکسپیر در مورد حضرت عیسی را مشاهده می کنیم.

او با بیان اینکه شماره ثبتی بر روی کتاب ها وجود ندارد و برخی قسمت های کتاب ها نیز بریده شده اند، افزود: ممکن است قسمت هایی از کتاب ها به دلیل درج شماره فهرست مربوط به یک موزه بریده شده باشند، اما در این مورد مطمئن نیستم. در سال های اخیر آثار بسیاری از موزه های سوریه به سرقت رفته اند. بخصوص در ترکیه تعداد زیادی از نسخه های خطی توقیف می شوند. به همین دلیل ممکن است کتاب ها متعلق به همان منطقه باشند. کتاب هایی که فقط شامل نوشتار هستند نیز به زبان آرامی نوشته شده اند و متعلق به همان منطقه می شوند.

ترجمه: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: