کد خبر: 39454
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 ارديبهشت 1398 - 16:10

داخلی

»

اخبار کتاب

تازه‌ترین فراخوان بوک برد نشریه دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)

منبع : شورای کتاب کودک
تازه ترین فراخوان بوک برد نشریه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) منتشر شد.
تازه‌ترین فراخوان بوک برد نشریه دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)

به گزارش لیزنا بوک برد، نشریه دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، در تازه‌ترین شماره خود، برای مقاله، نامه، کارت‌پستال و کتاب کودک با موضوع «مدرسه در ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات کودک و نوجوان در مدرسه» فراخوانی دارد و از همه علاقه‌مندان دعوت کرده است در این برنامه شرکت کنند.

شرایط فرستادن مقاله:

مقاله‌های آکادمیک باید کمتر از ۴۰۰۰ واژه باشند.

با این که شمار زیادی از کودکان در جهان به آموزش دسترسی ندارند، مدرسه رفتن تجربه مشترک بسیاری از کودکان در سراسر جهان است. تجربه مدرسه رفتن در ادبیات کودک و نوجوان اغلب بازتاب‌های گوناگونی داشته است. همچنین ادبیات و کتاب‌های کودک و نوجوان، در کلاس‌های درس و کتابخانه‌های مدرسه‌ها، همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است.

با توجه به میزان دسترسی کودکان به کتاب‌های کودکان در مدرسه، برنامه درسی و باور و آگاهی آموزگاران از ادبیات کودکان، این ادبیات تا چه اندازه و به چه شکل‌هایی در مدرسه به کودکان عرضه می‌شود؟

نشریه بوک برد دست‌اندرکاران دنیای آکادمیک از سراسر جهان را دعوت کرده تا درباره جایگاه ادبیات کودک در مدرسه‌ها و همچنین جایگاه مدرسه در داستان‌های کودکان کاوش کنند. پرسش‌های زیر به عنوان موضوع‌های پیشنهادی مطرح شده‌اند:

مدرسه در ادبیات کودکان:

«داستان مدرسه» چگونه به عنوان یک ژانر در ادبیات کودک بین المللی، ملی و یا محلی شکل گرفته است؟

برخی از دست مایه‌ها، کلیشه‌ها، چالش‌ها و یا مسائل مربوط به آموزش و مدرسه در ادبیات کودکان کدامند؟ استقبال کودکان از این موضوع‌ها در کتاب‌هایشان چگونه است؟

در داستان‌هایی با موضوع مدرسه چه موضوع‌های آموزشی به طور ضمنی یا مستقیم در نظر گرفته شده‌اند؟

آموزگاران، شاگردان، مدیران و کارکنان «خوب» یا «بد»، در متن یا تصاویر ادبیات کودکان، چگونه شخصیت‌پردازی می‌شوند؟ از تحلیل این جلوه‌های داستانی چه بینشی به دست می‌آوریم؟

این جلوه‌های داستانی در فرهنگ‌ها، زبان‌ها و یا ژانرها و گروه های سنی گوناگون چه تفاوتی دارند؟

در داستان‌هایی با موضوع مدرسه، کودکان چه گرایشی نسبت به مدرسه رفتن دارند و کودکانی که این داستان ها را می‌خوانند تا چه اندازه با داستان ارتباط برقرار می‌کنند؟

نقش آموزش در زندگی شخصیت‌های داستانی و یا شخصیت‌های تاریخی که در داستان‌ها آمده‌اند چگونه است؟ داستان‌های کودکان و نوجوانان و همچنین متن‌های غیرداستانی ویژه کودکان چگونه به موضوع خواندن و نوشتن می‌پردازند؟

نقش کتابخانه‌های کودکان و یا کتابداران در داستان‌های کودکان چیست؟

ادبیات کودکان در مدرسه‌ها

در سیستم‌های آموزش و پرورش محلی، ملی و بین‌المللی چه رویکردهایی نسبت به استفاده از  ادبیات کودک در کلاس درس وجود دارد؟

پژوهش‌های آموزشی درباره آشنا کردن کودکان با ادبیات کودک چه دستاوردهایی داشته‌اند؟ چه اقدامات اجتماعی مناسب و موثری برای پرورش علاقه‌ای همیشگی در کودکان، به خواندن و یا نویسندگی، انجام شده است؟

چه مشکلات و مسائلی در دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب‌های کودکان وجود دارد؟

چه پژوهش‌هایی درباره نقش ادبیات کودک در آموزش خواندن و نوشتن در سطح محلی و بین المللی انجام شده است؟

واکنش دانش آموزان به پروژه‌های آموزشی و یا پروژه‌های ترویج خواندن چگونه بوده است؟

گرایش عمومی کودکان، والدین، آموزگاران، برنامه‌ریزان و دیگر دست اندرکاران به ادبیات کودکان چگونه است؟

دست اندرکاران آموزش از چه تکنولوژی‌هایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات بهره می‌برند؟

کتابخانه‌های کودکان، کتابدارها و دست اندرکاران رسانه ها از چه شیوه‌هایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات استفاده می‌کنند؟

کودکان و کتاب‌های آن ها:

مقاله‌هایی با این موضوع باید کمتر از ۲۵۰۰ کلمه باشند.

نشریه بوک برد تالار گفت‌و‌گویی راه‌اندازی خواهد کرد تا دست اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان تجربه‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارند. آموزگاران، کتابداران، ناشران، نویسندگان و پدران و مادران  می‌توانند تجربه‌های خود را در موضوع علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات، در چهارچوب مقاله‌های کوتاه برای نشریه بوک برد بفرستند.

تصویرگران، نویسندگان، مترجمان و کتاب‌های آن‌ها.

این مقاله‌ها باید کمتر از ۲۵۰۰ کلمه باشند.

نشریه بوک برد مصاحبه‌هایی را با نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کتاب‌های کودکان منتشر می‌کند. این مصاحبه‌ها نباید پیش از این در جایی به چاپ رسیده باشند و باید شامل مقدمه و پیش گفتار، متن اصلی مصاحبه و یک بخش انتهایی باشند.

طراحی کارت تبریک و نامه

کارت‌های تبریک باید کمتر از ۳۰۰ واژه و نامه‌ها کمتر از ۱۰۰۰ واژه داشته باشند.

نشریه بوک برد نامه‌هایی شامل معرفی کار یک نویسنده یا تصویرگر را چاپ می‌کند. کارت‌های تبریک نیز می‌توانند به معرفی مختصر کارهای یک نویسنده یا تصویرگر بپردازند.

کارت‌های تبریک باید به باربارا لهمن به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدفرستاده شوند.

مقاله‌های کامل باید به پتروس پاناو Petros Panaou به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و جنل ماتیس Janelle Mathis به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدفرستاده شوند.

مهلت فرستادن آثار  یکم جولای ۲۰۱۹ یا دهم تیر ۹۸ است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: