کد خبر: 31822
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 آذر 1396 - 15:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

روز کتابگردی/9

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از سهامداران شرکت سهامی انتشار

منبع : لیزنا
در کتابگردی و بازدید مسجدجامعی از ساختمان شرکت سهامی انتشار ضمن ارائه پیشینه ای از این ساختمان محسن هاشمی سندی از سهامدار بودن مرحوم هاشمی رفسنجانی در این شرکت سهامی ارائه داد.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از سهامداران شرکت سهامی انتشار

به گزارش لیزنا، در ادامه گروه کتابگردی احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران از ساختمان شرکت سهامی انتشار در خیابان بهارستان بازدید کرد. وی از حسن محجوب مدیرعامل این شرکت درخواست کرد تا درمورد ساختمان این شرکت توضیحاتی را ارائه دهد.
به گفته محجوب سازنده اصلی ساختمان شخصی از مسلمانان قفقاز به اسم «رمضان اُف» که در کار استخراج نفت فعالیت می کرده، بوده است که به دلیل خیرخواهیش دولت شوروی به او اجازه می دهد مقداری از سرمایه را از کشور خارج کند.
او این ملک را در تهران در 2هزار و 800 متر ساخته است، البته قصد ساخت 4 طبقه را داشته که به دلیل عدم اجازه شهرداری، ملک در دو طبقه ساخته شده است.
در سال 1310 در دوران پهلوی اول، ساختمان به شکل ساختمان های باکو در دوران شوروی ساخته شده و سیستم های گرمایشی آن کوره هایی است که گرما را از طریق کانال هایی در دیوارها به اتاق ها منتقل می کند.
محجوب ادامه داد: اینکه این ساختمان با چه هدفی ساخته شده مشخص نیست ولی بعدها به دلیل مشکلات مالی آن را به ثروتمندان تهران می فروشند. در زمان پهلوی دوم 1323 این ساختمان تبدیل به محل حزب میهن با حضور دکتر سنجابی می شود حزب ایران نیز در نزدیکی این ساختمان واقع بوده است. دکتر مصدق یکی از مهمترین سخنرانی های خود را در بالکن این ساختمان برای مردم انجام داده است.
وی ادامه داد: بعد از واقعه 28 مرداد این مکان به گروه فرهنگ آذر و سپس به دبیرستان ملی بوعلی تبدیل می شود که تا زمان دوران رجایی که دبیرستان های ملی منحل می شد همچنان پابرجا بوده است.
در این محل محسن هاشمی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و همینطور دکتر معین از چهره های شناخته شده اصطلاحات با احمد مسجد جامعی دیدار کردند و هاشمی، سندی از سهامدار بودن مرحوم هاشمی رفسنجانی در این شرکت سهامی ارائه داد که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: