کد خبر: 25382
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 مهر 1395 - 15:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دکتر مهراد در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس:

نقش خیرین کتابخانه‌ساز و جنبه تربیتی کار آن‌ها انکار نشدنی است

منبع : لیزنا
 دومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس، با حضور سعیده ابراهیمی، مدیر کل کتابخانه‌عای عمومی استان فارس، پرفسور جعفر مهراد، چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی،  و اعضای هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس، برگزار شد.
نقش خیرین کتابخانه‌ساز و جنبه تربیتی کار آن‌ها انکار نشدنی است

 به گزارش لیزنا، سعیده ابراهیمی در ابتدای این نشست با بیان اینکه انجمن‌ها سازمان‌های مردم‌نهادند، اظهار داشت: این انجمن‌ها از پایین به بالا شکل می‌گیرند و به رأس هرم کمک می‌کنند. انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس نیز به تبع سایر انجمن‌های مردم‌نهاد در راستای کمک به ارتقای کتابخانه‌سازی، بالابردن سطح مطالعه در استان و... شکل گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تصریح اینکه انجمن خیرین کتابخانه ساز، انجمنی مستقل است، افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی نقش حمایت از این انجمن را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه انجمن خیران کتابخانه‌ساز فارس باید فعال‌تر و پویاتر عمل کند، از حضور دکتر جعفر مهراد به عنوان عضو هئیت مدیره انجمن خبر داد و عنوان کرد: انجمن در راستای اعتلای کتابخانه‌ها، به جذب فرهنگورانی مشتاق و توانمند در انجمن و هیئت امنا نیاز دارد.

وی با ابراز اینکه خیران کتابخانه‌ساز باید در تمامی حوزه‌ها حضور فعال داشته باشند، بیان کرد: وظیفه انجمن خیران کتابخانه‌ساز تنها جذب افراد برای ساختن کتابخانه نیست، بلکه این انجمن باید خیران را در تمامی زمینه‌ها از جمله ساختن کتابخانه، تکمیل و به‌سازی و تجهیز کتابخانه‌ها، خرید کتاب و ... شناسایی کند.

ابراهیمی همچنین با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های فارس عنوان کرد: کتابخانه‌های نیمه‌تمام بسیاری در استان فارس وجود دارد و برخی از آن‌ها با هزینه‌های کمی به اتمام می‌رسند و در صورتیکه فرد خیری این پروژه را به اتمام برساند، کتابخانه به‌نام او ثبت شده و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

نویدگویی: مهم‌ترین عامل جذب خیرین، اعتمادسازی است

علی نویدگویی، رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس در ادامه با بیان اینکه کتابخانه‌ها باید خواسته‌های خود را به انجمن منتقل کنند، اظهار داشت: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در دو حوزه جذب خیر برای ساخت و نوسازی کتابخانه‌ها و تأمین منابع مالی برای خرید کتاب اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه انجمن نیاز به ایجاد تشکل‌های گوناگون دارد، افزود: انجمن خیرین باید گروه‌ها و تشکل‌های داشته باشد تا این تشکل‌ها در اموری هم‌چون جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی، مشاوره به اداره کل، جشنواره‌ها و همایش‌ها و ... فعالیت کنند.

وی همچنین وجود افراد فعال از تمامی استان در انجمن را ضروری دانست و افزود: نباید تمامی اعضای انجمن خیرین از شهر شیراز باشند، بلکه لازم است خیرین تمامی استان در این انجمن حضور یابند تا هریک در شهر یا روستای خود نقش فرهنگ‌سازی را برعهده گیرد. نویدگویی، اعتماد سازی را مهم‌ترین رکن جذب خیران برشمرد و عنوان کرد: باید کاری کرد تا مردم به انجمن خیرین کتابخانه‌ساز اعتماد کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس با بیان اینکه انجمن به جذب افراد جدید و توانمد نیاز دارد، اضافه کرد: لازم نیست که هر فرد خیر همه بخش کار را برعهده بگیرد، بلکه همه افراد می‌توانند فراخور توان خود بخشی از کار فرهنگ‌سازی را عهده‌دار شوند. به گفته وی، انتشارات نوید شیراز برای خیرانی که هزینه خرید کتاب را تقبل می‌کنند تا 40درصد تخفیف خواهد گرفت.

نویدگویی با تصریح اینکه انجام هر عمل خیری باید بانظر فرد خیر انجام شود، یادآور شد: فرد خیر باید مشخص کند که پولش برای کدام کار خرج می‌شود. وی همچنین با ابراز اینکه یکی از اهداف و وظایف انجمن خیرین کتابخانه‌ساز تشویق مردم به مطالعه است، عنوان کرد: طرح‌های «مطالعه در اتوبوس» و «کتابخوان»، دو طرح شایان توجه است که سبب جذب افراد علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود و این طرح‌ها باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

نویدگویی در ادامه با اشاره به اینکه روستای هدف گردشگری قلات فاقد کتابخانه است، یادآور شد: فرد خیری در روستای قلات زمینی به مساحت 200متر مربع را در اختیار انجمن خیرین قرار داده است تا انجمن ساخت کتابخانه در این روستا را آغاز کند.

 

پرفسور مهراد: نقش خیرین کتابخانه‌ساز و جنبه تربیتی کار آن‌ها انکار نشدنی است

پرفسور جعفر مهراد نیز در ادامه این گردهمایی با تصریح اینکه نقش انجمن خیرین کتابخانه‌ساز از دیگر خیرین کمتر نیست، اظهار داشت: گرچه کار خیرین در حوزه‌های دیگر نمود بیشتری دارد،اما نقش خیرین کتابخانه‌ساز و جنبه تربیتی کار آن‌ها انکار نشدنی است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی می‌توانند تا حد بسیاری از انحرافات جامعه جلوگیری کنند، اضافه کرد: استان فارس، استان برخورداری است و مردم این استان همواره در کار خیر پیشقدم بوده‌اند و امروز نیز مردم در این راه کمک خواهند کرد.

مهراد با بیان اینکه ضرورت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز نیاز به اثبات ندارد، گفت: توسعه کتابخانه‌ها؛ بازسازی، نوسازی و نگه‌داری و تجهیز آن‌ها؛ برنامه‌ریزی برای مطالعه جوانان، کمک به تأمین منابع مالی و مشارکت‌های فکری و فرهنگی در جامعه از اهداف انجمن خیرین است که با ورود افراد جدید و ارائه برنامه‌های راهبردی می‌توان به آن‌ها دست یافت.

وی جذب افراد جدید به انجمن را ضروری دانست و عنوان کرد: افراد بسیاری وجود دارند که حاضرند از مال خود برای اصلاح تربیت فرزندان و توسعه علمی و فرهنگی فارس هزینه کنند و لازم است که هیئت مدیره انجمن خیرین آنها را شناسایی کرده و پای کار بیاورد.

مهراد همچنین به ایجاد شبکه خیرین اشاره کرد و یادآور شد: باید افراد فرهنگی و خیر را در تمام استان شناسایی کرده و به همکاری با خیران کتابخانه‌ساز دعوت کرد.

 

پرفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی: یکی از مهم‌ترین وظایف انجمن خیرین، تشویق مردم به مطالعه است

پرفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی دیگر عضو انجمن خیران کتابخانه‌ساز استان فارس، با اشاره به اینکه انجمن به افراد جدید و سرشناس نیاز دارد، عنوان کرد: انجمن خیرین باید بیش از پیش به سوی مردمی شدن سوق یابد. باید افرادی را یافت که علاوه بر ساخت کتابخانه، توانایی جذب مردم به مطالعه و کتابخانه را داشته باشند.

وی با تصریح اینکه کتابخانه‌ها باید به مراکز پویا و جذاب بدل شوند، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این انجمن، تشویق جوانان به کتاب‌خوانی است، اما با برنامه‌های متداول مردم به کتابخانه جذب نمی‌شوند. به گفته وی وجود افراد مشتاق و خوشنام و حضور نویسندگان و فعالان ادبی در این جمع می‌تواند این انجمن را در رسیدن به هدف خود که ترویج فرهنگ مطالعه است، یاری دهد.

رئیسی در ادامه با تصریح اینکه تهیه کتاب و امکانات به مراتب راحت‌تر از جذب خیر برای ساخت کتابخانه است، بیان کرد: گاهی افراد با پنجاه هزار تومان خیر کتاب می‌شوند و منابع لازم را برای کتابخانه‌ها تهیه می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه انجمن باید به سوی اجرایی شدن باشد، گفت: لازم است با طرح برنامه‌های مدون مصوبات انجمن جنبه اجرایی گیرد تا انجمن به اهداف خود دست یابد.

 

فرقانی: با ایجاد کارت عضویت می‌توان همه مردم را امور کتابخانه شریک کرد

احمد فرقانی عضو هئیت مدیره دیگر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس با اشاره به اینکه لازم نیست افراد تنها کتابخانه بسازند، تا خیر فرهنگی نام گیرند، بیان کرد: می‌توان با تهیه کارت عضویت برای تمام افراد آن‌ها را به کار خیر دعوت کرد تا هر یک به اندازه توانایی خود در راستای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم گام بردارد.

 

شایان ذکر است در پایان این نشست، عزت‌الله رئیسی و فرقانی هر کدام مبلغ پانصد هزار تومان را برای خرید کتاب اهدا کردند و علی نویدگویی نیز خرید منبع برای کتابخانه‌های سپیدان را برعهده گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: