کد خبر: 27635
تاریخ انتشار: شنبه, 07 اسفند 1395 - 09:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همکاری کتابخانه‌های عمومی استان فارس در تدوین تاریخچه علوم پزشکی این استان

منبع : لیزنا
بحث و تبادل نظر برای انعقاد تفاهم‌نامه میان کتابخانه عمومی استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی این استان در زمینه‌های تبادل اطلاعات، منابع و برنامه‌های فرهنگی مشترک شد.
همکاری کتابخانه‌های عمومی استان  فارس  در تدوین تاریخچه علوم پزشکی این استان

به گزارش لیزنا، براساسا اعلام روابط عمومی  کتابخانه‌های عمومی استان فارس، نخستین جلسه مشترک کتابخانه‌های عمومی فارس با موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دانشکده علوم پزشکی استان با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و مسئولین محل موزه برگزر شد.

سعید ابراهمیمی مدیرکل کتابخانه عمومی استان، با اشاره به پتانسیل‌های هر دو طرف برای همکاری‌های علمی و پژوهشی اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی فارس می‌تواند در پروژه تدوین تاریخچه علوم پزشکی فارس با موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی همکاری گسترده‌ای داشته باشند و این تعامل نوعی ارج نهادن به تلاشگران این حوزه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در ادامه با اشاره به منابع کتابخانه‌های عمومی در زمینه پزشکی بیان کرد: در حال حاضر 1200نسخه خطی در کتابخانه‌های عمومی فارس موجوداست که 80درصد آن در حوزه علوم انسانی 10درصد آن در حوزه نجوم و 10درصد آن در زمینه طب است. همچنین تاکنون 800 نسخه کتاب با موضوع علوم پزشکی در نرم افزار جست‌و‌جوی کتابخانه‌های عمومی (سامان) ثبت گردیده است. وی افزود: جستجوی تمامی کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در نرم‌افزار سامان امکان‌پذیر است چنانچه کتاب مورد نیاز مراجعین در استان موجود نباشد، می‌توان از ارتباطات بین استانی از دیگر کتابخانه‌های عمومی سطح کشور، درخواست مراجعه‌کننده را انجام داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس همچنین با اشاره به همکاری با بخش کتابخانه موزه نورانی وصال نیز عنوان کرد: این اداره‌کل می‌تواند با استفاده از افزار «نمایه» منابع و نسخ خطی موجود در کتابخانه موزه را ساماندهی کند.

 ابراهیمی همچنین به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در کتابخانه‌های عمومی اشاره و اظهار امیدواری کرد که نشست کتاب‌خوان تخصصی علوم پزشکی با موضوع «طب سنتی» با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس و دانشکده علوم پزشکی در سال 96برگزار شود.

مدیر موزه نیز در ادامه، با تصریح اینکه سالانه 700 نفر دانشجوی دکترای علوم پزشکی در فارس پذیرش می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به توان و منابع کتابخانه‌های عمومی در زمینه پزشکی می‌توان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی را برای پژوهش به سمت کتابخانه‌های عمومی سوق داد.

وی همچنین به موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اشاره و بیان کرد: تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، مشهد، بوشهر و شیراز موزه‌های مرتبط با علوم را راه‌اندازی کرده‌اند که بسیار مورد استقبال واقع شده است.

وی یکی از اهداف این موزه را پژوهش در زمینه پزشکی دانست و گفت: پروژه تدوین تاریخچه علوم پزشکی در فارس به روایت اسناد و تصاویر در حال انجام است که به‌زودی به‌صورت کتاب تصویری و سند ارائه خواهد شد.

کارشناس موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال دانشگاه علوم پزشکی فارس نیز در ادامه این نشست با تصریح اینکه موزه علوم پزشکی، موزه‌ای تخصصی است، بیان کرد: با استفاده از امکانات تحقیقی این موزه می‌توان با سابقه پزشکی در فارس آشنا شد و موزه علوم پزشکی این امکان را دارد تا این پیشینه را برای انجام امور آموزشی و پژوهشی در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دهد.

به گفته وی اگر ارتباطات فرهنگی مضاعف باشد هم‌افزایی فرهنگی نیز صورت می‌گیرد.

گفتنی است در این دیدار درباره انعقاد تفاهم‌نامه میان این دو سازمان و همکاری بیشتر در زمینه‌های تبادل اطلاعات، منابع و برنامه‌های فرهنگی مشترک بحث و تبادل‌نظر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: