کد خبر: 28735
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 خرداد 1396 - 15:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در جلسه هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس مطرح شد

تمرکز انجمن بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از کتابخانه‌هاست

منبع : لیزنا
نخستین جلسه هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری با تأکید بر لزوم ارائه طرح‌هایی درخصوص ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شد.
تمرکز انجمن بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از کتابخانه‌هاست

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، نخستین جلسه هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری با تأکید بر لزوم  ارائه طرح‌هایی درخصوص ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شد.

 روح‌الله منوچهری، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این جلسه با اشاره به عملکرد مطلوب انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در سال گذشته،‌ اظهار داشت:  ضروری است که در سال پیش‌رو برنامه‌های کارآمدتری در راستای حمایت از کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم و برای این مقوله حیاتی سرمایه گذاری کنیم؛ زیرا پویاتر کردن کتابخانه‌ها و جذب افراد به آنها بسیار حائز اهمیت است. انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس با تمرکز بر این مقوله‌ها و تهیه نیازهای کتابخانه‌های عمومی و مخاطبان آن‌ها می تواند گام بزرگی در مسیر بهبود سرانه مطالعه بردارد.

منوچهری سال ۹۶ را سال خوبی برای کتابخانه های استان فارس دانست و با اشاره به کلنگ‌زنی بخش مادر و کودک کتابخانه اندیشه اوز لارستان و افتتاح همزمان ۱۰ کتابخانه عمومی مجهز در شهر شیراز گفت: کتابخانه‌های عمومی فارس برنامه‌های فرهنگی بسیاری را در دستور کار دارد که مهم‌ترین آن‌ها هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است؛ شایسته است اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، کتابخانه‌های عمومی را در برگزاری مطلوب این جشنواره و سایر برنامه‌های فرهنگی یاری کنند.

وی  همچنین بر ضرورت تشکیل جلسات انجمن به‌صورت ماهانه و به منظور رفع کاستی های موجود تأکید کرد.

 عزت‌الله رئیسی اردکانی، عضو انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه «باید در ساختار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز تغییر و تحولی به وجود آید»، اظهار داشت: ساختن کتابخانه امری پسندیده و مطلوب است اما به نظر می‌رسد در حال حاضر باید بیشتر بر حمایت‌ از کتابخانه‌های موجود و ترویج فرهنگ کتابخوانی تمرکز کرد. امروز و در عصر ارتباطات، لازم است با طرح‌ریزی برنامه‌های جذاب و جنجالی به کمک مردم و افراد داوطلب، جوانان را به سمت کتابخانه‌ها سوق دهیم تا فرهنگ کتابخوانی در فارس گسترش یابد.

محمدحسین گلریز خاتمی، دیگر عضو انجمن خیرین کتابخانه‌ساز نیز به ضرورت ارتباط هرچه بیشتر این اعضا با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: باید اقدامات انجمن‌ خیرین با کمک رسانه‌ها نمود بیشتری پیدا کند تا مردم در جریان فعالیت‌های انجام شده قرار گیرند؛ همچنین نیاز است که با طرح خواسته‌های کتابخانه‌های عمومی و مشارکت مردم در تأمین نیازهای کتابخانه‌ها، اعضای داوطلب را به سوی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس سوق دهیم.

در ادامه سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شیراز ضمن بیان مصوبات انجمن‌های پیشین به تبیین شرایط کتابخانه عمومی دستغیب شیراز پرداخت و گفت: براساس مصوبه انجمن خیرین در سال گذشته، شورای بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب در بهمن ماه تشکیل شده است. هدف اصلی شورای بازسازی این کتابخانه، به‌سازی و مقاوم‌سازی قدیمی‌ترین کتابخانه فارس با حفظ کارکرد کتابخانه‌ای آن است. کتابخانه شهید دستغیب هویت فرهنگی شهر شیراز است و بازسازی آن نیز بدون تغییر در سبک ساختمان صورت خواهد گرفت.

گفتنی است؛ تشکیل کارگروه جذب خیرین، برگزاری دومین جلسه انجمن خیرین سال ۹۶ با موضوع جشنواره کتابخوانی رضوی در ماه مبارک رمضان، ارائه فهرستی از وسایل، تجهیزات و کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه ها به هیأت مدیره انجمن و... برخی از مصوبات این جلسه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: