کد خبر: 29523
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 مرداد 1396 - 16:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آغاز برنامه‌های «آیین هشتاد سالگی» کتابخانه ملک

منبع : لیزنا
صدور کارت بازدید رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران برای «8» و «80» ساله‌های تهران انجام می گیرد.
آغاز برنامه‌های «آیین هشتاد سالگی» کتابخانه ملک

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه ملک، کتابخانه و موزه ملی ملک به همراه موزه ملی ایران، در آغاز برنامه‌های آیین هشتادسالگی وقفِ نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و بنیان‌گذاریِ نخستین موزه دولتی کشور، هم‌زمان با دهه کرامت، خدمات ویژه صدور کارت بازدید رایگان از این دو موزه، به هشت ساله‌ها و هشتاد ساله‌های تهرانی ارائه می‌دهند.

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «آیین هشتاد سالگی»، برنامه‌ای فرهنگی برای گرامی‌داشت و بزرگ‌داشت «نخستین‌ها»ی موزه‌داری خصوصی- وقفی و دولتی تاریخ ایران است؛ «کتابخانه و موزه ملی ملک» نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و «موزه ملی ایران (موزه ایران باستان)» نخستین موزه دولتی و نهاد مادر موزه‌داری کشور.

حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، این گنجینه بزرگ را در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد تا همگان بتوانند از مجموعه کتاب‌های خطی و چاپی و آثار تاریخی بهره بگیرند. موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) نیز نخستین موزه دولتی و نهاد مادر موزه‌داری در ایران به شمار می‌آید. دولت که ساخت بنای این موزه را در سال 1312 خورشیدی آغاز کرده بود، در سال 1316 خورشیدی به انجام رساند و آن را نخست در اردیبهشت 1316 برای رجال و سپس در مهر همان سال بر همگان گشود.

هشتادمین سالگرد وقف و گشایش این دو نهاد بزرگ خصوصی و دولتی موزه‌داری ایران که در همسایگی یکدیگر در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای گرفته‌اند، دستاویزی فرهنگی برای یادآوری استواری و مانایی دو نهاد بزرگ فرهنگی در ایران معاصر به شمار می‌آید؛ نیز از آن‌رو اهمیت دارد که پیوستگی تاریخی و زمانی، یکی از حلقه‌های گم‌شده «سازمان‌ها» و «نهاد» در تاریخ ایران بوده است. بسیاری از نهادها، بنیادها و سازمان‌های ایرانی به ویژه در گستره فرهنگ، تشکیلاتی دیرپا به شمار نمی‌آیند. امروز کم‌تر نشانی از سازمان یا نهادی در تاریخ ایران که پنجاه سال از گذر روزگار را از سر گذرانده باشند. هشتاد سالگی این دو نهاد، کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران، از این‌رو است که در گستره فرهنگ و تاریخ ایران به ویژه از جنبه‌های ساختار و تشکیلاتی اهمیت می‌یابد.

 

«آیین هشتاد سالگی»، برنامه‌های گوناگون فرهنگی، هنری به ویژه در حوزه‌های موزه‌داری را دربرمی‌گیرد. کتابخانه و موزه ملی ملک به همراه موزه ملی ایران، در آغاز آیین هشتاد سالگی، هم‌زمان با دهه کرامت، از هشت ساله‌ها و هشتاد ساله‌های تهرانی دعوت می‌کنند برای بهره‌گیری از خدمات بازدید رایگان از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و نخستین موزه دولتی کشور، یک قطعه عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی خود را به وسیله اپلیکیشن موبایلی تلگرام به شماره موبایل 09022970011 بفرستند تا پس از صدور کارت با آنان تماس گرفته شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: