کد خبر: 29537
تاریخ انتشار: شنبه, 07 مرداد 1396 - 09:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

منوچهری در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان

جلسات انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس در شهرستان‌ها برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
سومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس با محوریت حمایت هرچه بیشتر پنجمین شورای اسلامی شهر شیراز از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس و همکاری کتابخانه مدرسه علمیه امام عصر(عج) شیراز با مجموعه کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.
جلسات انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس در شهرستان‌ها برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، در این نشست که با حضور اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس، محمدجعفر محلاتی، استاد دانشگاه ابرلین آمریکا و نماینده سابق ایران در سازمان ملل و سیروس پاک‌فطرت منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همراه بود، بر زمینه همکاری کتابخانه مدرسه علمیه امام عصر(عج) با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس به منظور استفاده هرچه بیشتر عمومی مردم از این کتابخانه تخصصی بحث و تبادل‌نظر شد.

روح‌الله منوچهری در ابتدای این نشست، با تشریح مصوبات پیشین جلسات انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس از برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری جلسات انجمن با خیران در شهرستان‌های مختلف خبر داد و گفت: با رایزنی‌هایی که با انجمن خیرین و رؤسای ادارات شهرستان‌ها انجام شده، تا پایان سال چندین جلسه انجمن خیرین را به صورت شهرستانی با حضور اعضای انجمن خیرین و نیک‌اندیشان فرهنگ‌دوست در شهرستان‌ها برگزار خواهیم کرد که این امر به یقین در حمایت خیرین از کتاب و کتابخوانی و ارتقای سطح کتابخانه‌های استان مؤثر خواهد بود.

وی همچنین با تصریح اینکه کتابخانه مدرسه علمیه امام عصر (عج)، مجموعه ارزشمندی است، عنوان کرد: براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌ها می‌توانند به سه شیوه نهادی، مشارکتی یا مستقل با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همکاری داشته باشند و باید با بررسی همه‌جانبه و ارزیابی مشخص کرد که در خصوص کتابخانه تخصصی مدرسه علمیه امام عصر(عج) کدام شیوه مناسب‌تر خواهد بود.

 

شیراز باید بهترین کتابخانه‌های کشور را داشته باشد

محمدجعفر محلاتی نیز در این نشست با تصریح اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی ملزوماتی دارد، اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما سرانه مطالعه بسیار کمتر از سایر کشورهاست و تاکنون نیز اقدام چشمگیری در این باره صورت نگرفته است؛ این در حالی است که ترغیب‌کردن جوانان به مطالعه به ملزوماتی نیاز دارد که گام اول آن، ایجاد فضای کتابخانه‌ای مناسب و دلپذیرکردن کتابخانه‌های موجود است.

استاد دانشگاه ابرلین آمریکا با بیان اینکه در سایر کشورهای پیشرفته، بیشترین اوقات آموزشی متوجه کتابخانه‌هاست، افزود: به‌روز بودن کتابخانه‌ها و دلپذیر بودن فضای کتابخانه‌ای، دو اصلی است که در کتابخانه‌های جهان همواره مدنظر است و باید کتابخانه‌های ایران نیز به این اصول اهتمام جدی داشته ‌باشند؛ زیرا کتابخانه تنها مخزن کتاب نیست.

او با تأکید بر اینکه شیراز باید بهترین کتابخانه‌های عمومی را داشته باشد، افزود: شیراز نه تنها در ایران بلکه در جهان هویت خاصی دارد و همواره به‌عنوان دارالعلم و پایتخت فرهنگی ایران شناخته می‌شود و در تلاشیم که به‌زودی این شهر تاریخی، پایتخت صلح جهان اسلام شود، بر این اساس شایسته است که شیراز بهترین کتابخانه‌ها را داشته باشد.

وی با اشاره بر اینکه سال گذشته کنفرانس موفق و تأثیرگذار بین‌المللی ادیان و صلح برگزار شد، افزود: روئسای دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تلاشند تا دبیرخانه دائمی تبدیل شیراز به عنوان پایتخت جهان اسلام را در این شهر تأسیس کنند. همچنین در این زمینه، کنفرانس های بین‌المللی ادیان و صلح در این شهر ادامه داشته و به صورت سالیانه برگزار خواهد شد و هدف بر این است که موزه صلح و کتابخانه صلح و دهکده نمونه صلح و سلامت نیز در این شهر تأسیس شود.

محلاتی در ادامه با اشاره به کتابخانه تخصصی مدرسه علمیه امام عصر(ج) بیان کرد: این کتابخانه گنجینه ارزشمندی در حوزه دین، ادبیات و تاریخ است اما نیاز به رسیدگی بیشتر دارد. در حال حاضر کتابخانه به سیستم اطفای حریق مجهز نیست، همچنین مخزن نسخ خطی ارزشمند این کتابخانه نیز شرایط خوبی ندارد و نسخ خطی موجود به آسیب‌شناسی و آفت‌زدایی نیاز دارند.

وی افزود: در حال حاضر تلاش بر این است که فضای کتابخانه را گسترش دهیم که در این صورت به قفسه‌های بیشتر و ساماندهی کتابخانه‌ نیاز داریم و امیدواریم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس بتواند در این زمینه به ما کمک کند.

کتابخانه مدرسه علمیه امام عصر، 1000نسخه خطی ارزنده دارد

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمد برکت مدیر مدرسه علمیه امام عصر (عج) شیراز با اشاره به اینکه کتابخانه تخصصی این مدرسه، براساس حسن سلیقه و دغدغه مرحوم آیت‌الله محلاتی تشکیل شد، عنوان کرد: این کتابخانه علاوه بر کتاب‌های کمیاب مرحوم محلاتی که بیشتر آن‌ها را در سفرهای گوناگون تهیه کرده بود، شامل کتابخانه‌های شخصی بسیاری از علما و نویسندگان شیرازی است که آیت‌الله محلاتی به‌منظور جلوگیری از پراکنده شدن این کتاب‌ها آن‌ها را خریداری و تجمیع کرده است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه شامل کتاب‌های مرجع در زمینه معارف اسلامی، ادبیات فارسی و عرب و تاریخ ایران و اسلام است، افزود: 35هزار نسخه کتاب چاپی، 30۰0 کتاب چاپ سنگی  و 1000 نسخه خطی در این کتابخانه وجود دارد.

برکت با اشاره اینکه ارائه این کتاب‌ها به تمامی علاقه‌مندان دغدغه ماست، بیان کرد: در حال حاضر مدرسه علمیه، محیط آموزشی است اما می‌توان با همکاری بیشتر زمینه حضور دانشجویان و علاقه‌مندان  در این کتابخانه را فراهم کرد.

کتابخانه تخصصی مدرسه علمیه امام عصر(عج) میراث ارزشمندی است

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در ادامه این نشست، ضمن اشاره به شخصیت فرهیخته مرحوم آیت‌الله محلاتی، به کتابخانه تخصصی این عالم بزرگ اشاره و عنوان کرد: مرحوم محلاتی سلیقه خاصی در تهیه کتاب‌ها داشتند و خود کتابخانه نیز از نظر معماری در نوع خود بی‌نظیر است؛ به‌طوریکه مي‌توان گفت پس از کتابخانه تخصصی آیت‌الله مرعشی، کتابخانه مدرسه علمیه امام عصر(عج) یک کتابخانه تخصصی، باشکوه و فاخر است.

علی نویدگویی با تأکید بر اینکه این کتابخانه به عنوان یک مرجع تخصصی به‌شدت مورد نیاز این شهر است، افزود: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و مجموعه کتابخانه‌های عمومی فارس در زمینه حفظ و پویایی این میراث گرانقدر شیراز، همکاري‌های لازم را خواهند داشت.

شیراز به یک کتابخانه و مرکز فرهنگی در سطح جهانی نیاز دارد

عزت‌الله رئیسی نیز در ادامه این گردهمایی با تصریح اینکه استان فارس استانی فرهنگی است، اما در زمینه فرهنگ فارس تاکنون کار اساسی صورت نگرفته است، عنوان کرد: استان فارس در سال‌های گذشته تمرکز خود را بر بحث کشاورزی معطوف کرده است که اکنون به دلیل کمبود آب این موضوع حاصل چندانی ندارد و لازم است که در زمینه فرهنگ کاری اساسی صورت گیرد چون نفع آن بسیار بیشتر از کارهای عمرانی است.

عضو انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس با تصریح اینکه شیراز به یک کتابخانه و مرکز فرهنگی در سطح جهانی نیاز دارد، افزود: شورای شهر باید برای ساخت یک کتابخانه و مرکز فرهنگی که برندی برای این شهر باشد اهتمام ویژه داشته باشد تا استان فارس بتواند از نظر فرهنگی بالاتر از استان‌های دیگر قرار گیرد.

قول شورای پنجم شهر شیراز پرداخت منظم سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی این شهر است

سیروس پاک فطرت منتخب پنجمین دوره شورای سلامی شهر شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه در شورای پنجم بنا بر این است که رویکرد فرهنگ بر دیگر جنبه‌ها پیشی گیرد، افزود: شورای پنجم رویکرد کاملاَ فرهنگی داشته و به امر کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه‌ای دارد از این‌رو تعامل و همکاری شورا با مجموعه کتابخانه‌ها و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس مطلوب خواهد بود‌.

 

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه قول شواری پنجم شیراز پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی این شهر است، اضافه کرد: اگر نیم درصد کتابخانه‌های عمومی به صورت کامل و منظم پرداخت شود، کمک بزرگی به بحث کتاب و کتابخوانی این شهر خواهد بود که این مهم را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: