کد خبر: 29978
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 مرداد 1396 - 14:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان برگزار شد

منبع : لیزنا
دومین جشنواره خیرین کتابخانه ساز استان کردستان با حضور جمعی از مسئولان، خیرین و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سنندج برگزار شد.
دومین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان برگزار شد

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، دومین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز کردستان با حضور عبدالمحمد زاهدی، استاندار؛ دکتر اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان؛ موسی مرادیانی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کردستان؛ مجید شاه اویسی، عضو شورای شهر سنندج و جمعی ازمسئولان، خیرین و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مجتمع نور اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در این نشست گفت: شرایط امروز جامعه ما، انسان‌ها را از هم دور کرده است و برای رفع این مشکل نیازمند ایجاد پاتوق‌های فرهنگی هستیم.

زاهدی افزود: امروزه پاتوق‌های ما فضای مجازی، کنار خیابان و یا گوشه‌های دنجی است که قابل‌رؤیت نباشد و کمتر اتفاق می‌افتد که حتی صدای یکدیگر را نیز بشنویم و این مسئله یک مشکل اساسی در جامعه است.

وی بابیان اینکه «رفع این مشکل درگرو ایجاد پاتوق‌های فرهنگی است» گفت: کتابخانه‌های ما امروز باید پاتوق و مأمنی برای اقشار مختلف مردم باشد تا علاوه بر کتابخوانی در این مکان گفت‌وگو را نیز تمرین کنند.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه «این حضور علاوه بر مطالعه به‌عنوان نیاز اصلی جامعه، باید امکانی برای گفت‌وگوی بین افراد باشد» گفت: بسیاری از مشکلات ساده جامعه ما با یک گفت‌وگوی ساده حل می‌شود، اما به دلیل نبود ارتباط کلامی به دستگاه قضایی کشیده خواهد شد.

زاهدی افزود: بسیاری از محلات و مناطق ما باید مکانی برای گردآوری اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان در کنار یکدیگر داشته باشد و باید تلاش کنیم کتابخانه‌ها به مراکزی برای گفت‌وگوی بین انسان‌ها تبدیل شود.

وی با اشاره به حبس کتاب در خانه‌ها گفت: هم‌اکنون در ادارات استان میلیون‌ها کتاب وجود دارد که خوانده نمی‌شود و منازل نیز محل حبس کتاب است و باید تمهیدی اندیشید که این کتاب‌ها در اختیار کسانی قرار گیرد که به مطالعه علاقه دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت خیرین در جامعه، گفت: علاوه بر مسئله خیرخواهی، مقوله گفتمان‌ درباره کتابخوانی اصلی‌ترین دغدغه و آرمان ما در حوزه کتابخانه‌ها شده است.

اسماعیل احمدی بابیان اینکه «ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم‌ترین هدف برگزاری این‌گونه جشنواره‌هاست»، گفت: امروزه کارکرد کتابخانه‌های عمومی متفاوت است، چراکه قبلاً بیشتر کارکرد نخبه گرایانه موردتوجه بود اما اکنون مخاطب ما توده مردم هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان کرد: در ساخت‌وساز کتابخانه‌ها هدف فقط توزیع و نگهداری نیست و مهم‌ترین نیاز توسعه جامعه، آموزش است و این مهم باید در کتابخانه‌ها دنبال شود.

وی ادامه داد: آموزش رسمی در مدارس ارائه می‌شود و کتابخانه‌ها باید آموزش غیررسمی ازجمله یادگیری مهارت‌های زندگی را با محوریت بهره‌گیری از کتاب را دنبال کنند.

احمدی بابیان اینکه «متأسفانه در جامعه ما چندان به مسائل فرهنگی توجه نمی‌شود»، بیان کرد: کتابخانه‌ فرصتی برای جبران بسیاری از نارسایی‌های ما است و مقوله اوقات فراغت باید در تمام فصول و در همه در کتابخانه‌ها لحاظ شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نداشتن اوقات فراغت مناسب را از عوامل مهم در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی دانست و افزود: کتابخانه‌ها می‌توانند با ورود به این موضوع، به پاتوق مناسبی برای مردم تبدیل شوند.

وی یادآور شد: دسترسی به کتابخانه در بیشتر نقاط شهر ازجمله معضلات ما بوده است و باید بتوانیم کتابخانه‌های هرچند کوچک را راه‌اندازی کنیم.

رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان نیز در دومین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز عنوان کرد: پایداری و افزایش کتابخانه‌ها نیازمند کمک‌های مردمی است و امروز بودجه دولتی به‌تنهایی کفاف رفع بسیاری از مشکلات را نمی‌دهد.

موسی مرادیانی با اشاره به ضرورت مشارکت مردمی در رشد فرهنگی کشور، افزود: خیرین استان کردستان همواره در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گسترش فضای کتابخانه‌ها همکاری و تعامل مناسبی داشته‌اند و این امر بیانگر مشارکت مردمی برای توجه به این مهم است.

وی افزود: کتاب به‌عنوان بزرگ‌ترین ابزار در خدمت جامعه بشری است چراکه مطالب و محتوای آن از ذهن انسان‌های بزرگ تراوش می‌کند و باید از این ابزار بهره برد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کردستان اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به مردم توجه به کتاب‌های آسمانی را مورد تأکید قرار داده و این بیانگر اهمیت کتاب است که باید در زندگی همه ما موردتوجه باشد.

مرادیانی یادآور شد: گرچه در اصول دین، کتاب نقش عمده‌ای دارد اما در جامعه ما غریب افتاده و کسی که کتابخوان نیست راه به‌جایی نخواهد برد.

وی با اشاره به اهمیت وجود گفتمان منطقی برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی، گفت: گفتمان می‌تواند بر روی جوامع کوچک از یک خانواده گرفته تا یک شهر و منطقه و کشور تأثیرگذار باشد، چراکه راه‌حل رفع مناقشات است و کتابخانه‌ها نیز مکان مناسبی برای گفتمان‌سازی به شمار می‌روند که باید استفاده شود.

در ادامه این مراسم مجید شاه اویسی از اعضای شورای شهر سنندج نیز ضمن تأکید بر لزوم حمایت از کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: کتابخانه‌ها از مهم‌ترین ارکان توسعه فرهنگی به شمار می‌روند و حمایت از این نهاد فرهنگی حمایت از توسعه کشور است

شاه اویسی گفت: شورای شهر با همه توان برای ترویج فرهنگ مطالعه و حمایت از نهادهایی کتاب‌محور، تلاش می‌کند.

وی افزود: اجرای برنامه‌های متنوع و کاربردی که سبب جلب‌توجه عمومی به کتاب و همچنین حضور بیشتر مردم در کتابخانه‌ها شود  در ارتقای شاخص‌های مطالعه تأثیر زیادی خواهد داشت.

در ادامه این مراسم، ثریا مطهری‌نیا به نمایندگی از خیرین شهرستان بیجار و علی اشرافی از اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان کردستان به ایراد سخن پیرامون نقش خیرین در توسعه کتابخانه‌ها پرداختند.

 

اجرای گروه نمایش «خه م ره وین» با موضوع کتاب و کتابخانه یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: