کد خبر: 30767
تاریخ انتشار: شنبه, 08 مهر 1396 - 14:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس با رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب در قم برگزار شد

منبع : لیزنا
آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس با تقدیر از ایثارگران و خانواده معظم شهیدان و رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس برگزار شد.
آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس با رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب در قم برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس، تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران و رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب در این حوزه با حضور حجت‌الاسلام جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم؛ سرهنگ حسینی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ معصومه ظهیری، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده؛ حجت‌الاسلام اکبری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم و جمعی از مقامات و سرداران ۸ سال دفاع مقدس در تالار غدیر اداره کل کتابخانه‌های قم برگزار شد.

ضرورت معرفی کتاب‌های خوب و ارزشمند برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت

حجت‌الاسلام جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در این مراسم گفت: همکاران ما با عشق و خلوص نیت در این اداره کل، برگزاری آیین‌ و یادبودهایی با موضوع شهدا و دفاع مقدس را از وظایف خود می‌داند و این همایش‌ها باهدف زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران است.

وی افزود: جنگ همواره پدیده‌ای مذموم و نامطلوب است، اما این جنگ بر ما تحمیل شد و ما موظف به دفاع از کیان اسلامی بودیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی با اشاره به حادثه عظیم عاشورا گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تلاش کرد تا از بروز جنگ و خونریزی جلوگیری کند، اما دشمنان اسلام جنگ را بر آن بزرگوار تحمیل کردند و مسیر حرکت حضرت سیدالشهدا به قیام حسینی و نهضتی مانا تبدیل شد و انقلاب اسلامی و جهاد ما نیز از آن الگوبرداری کرد.

جباری گفت: جنگ هشت‌ساله ما پدیدآورنده صحنه‌هایی سراسر درس و پند برای همه نسل‌ها و اعصار است و همه ما باید تلاش کنیم تا این رشادت‌ها همواره در اذهان باقی بماند.

وی بازگویی و یادآوری فداکاری‌های دلیرمردان جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را سرمشق خوبی برای جوانان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: وظیفه ما این است که با معرفی کتاب‌های خوب و ارزشمند در این زمینه و تشویق نویسندگان فعال در این حوزه، گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت برداریم.

وی ادامه داد: رزمندگان اسلام حماسه‌ای بزرگ را آفریدند که در درجه اول با بازگویی خاطرات و در درجه بعد با تبیین این حوادث و تبدیل آن به رمان، شعر، داستان، موسیقی و... می‌توان یاد و خاطره این عزیزان را برای همیشه در تاریخ جاودان و مانا کرد.

او با اشاره به مسابقه کتابخوانی «شهید کمال کورسل: تنها شهید اروپایی ۸ سال دفاع مقدس» افزود: کتابی با موضوع زندگی این شهید غریب در قالب‌های گویا و بریل برای استفاده روشندلان تهیه‌شده است تا فرصت مطالعه و آشنایی با اسطوره‌های واقعی انقلاب برای همگان فراهم شود.

وی گفت: برپایی عزاداری‌ها، جشن‌ها و استقلال و عزت امروز ایران اسلامی مرهون خون شهیدان گلگون‌کفن میهن عزیزمان است و شهدای مدافع حرم و خانواده‌های این عزیزان نیز ادامه‌دهنده این مسیر در عصر حاضر هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی افزود: باگذشت بیش از ۵۰ سال از جنگ جهانی، هنوز فیلم‌ها، کتاب‌ها و مستنداتی در این رابطه تولید می‌شود تا این واقعه فراموش نشود. در حالیکه جنگ ما نبردی نابرابر و دفاعی مقدس و هدفمند بود. ازاین‌رو باید تلاش مضاعف و ویژه‌ای برای ادای این دین داشته باشیم.

جباری در پایان گفت: ما نمی‌توانیم حق مطالب را آن‌گونه که شایسته و درخور شان شهدای والامقام است ادا کنیم و این تقدیرها و تجلیل‌ها، تنها بهانه‌ای است که بگوییم شهدا و جانبازان سرافراز ایران اسلامی هرگز از یادها نرفته‌اند و خاطره آنان برای همیشه در اذهان ما زنده و جاودان است.

امنیت امروز جامعه اسلامی، مدیون رشادت‌ رزمندگان دفاع مقدس است

در ادامه سرهنگ حسینی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه «دفاع مقدس باید برای اقشار مختلف جامعه اسلامی تبیین شود»، اظهار کرد: امنیت امروز جامعه اسلامی را مدیون رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس هستیم، به همین علت عزت و عظمت دفاع مقدس باید برای همگان بیان شود.

وی بابیان اینکه «مستندات بسیاری در مورد پیروزی انقلاب اسلامی مقابل دشمنان کنونی وجود دارد»، افزود: رژیم بعثی اهداف بسیاری را در هشت سال جنگ تحمیلی دنبال کرد که نتوانست به هیچ‌کدام از آنها برسد؛ چراکه رزمندگان دفاع مقدس با تکیه‌بر داشته‌های خود مقابل این رژیم ایستادگی کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با تأکید بر اینکه «دفاع مقدس از عاشورا جدایی‌ناپذیر است»، عنوان کرد: حرکت مدافعان حرم اهل‌بیت(ع) استمرار حرکت رزمندگان دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس فرصتی برای ملت ایران بود و ملت نیز به‌خوبی از این فرصت استفاده کرد و اکنون به برکت آن به دستاوردهای بسیاری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر از برکت کنونی دفاع مقدس استفاده نکنیم، مورد سؤال آیندگان قرارگرفته و نمی‌توانیم پاسخ مطلوبی برای آنها داشته باشیم.

حسینی یادآور شد: اگر امروزه پای سفره عاشورا حضور داریم به برکت انتقال درست فرهنگ و آموزه‌های عاشوراست، اگر دفاع مقدس نیز به‌درستی روایت شود برکات آن ماندگار می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر دفاع مقدس به نسل آینده منتقل نشود، نمی‌توانیم اهداف موردنظر انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم ادامه داد: رشادت‌های بسیاری که شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در صحنه نبرد به خرج دادند نشان از حمایت معنوی خانواده‌های آنهاست.

تقدیر و تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران و کارمندان نمونه اداره کل کتابخانه‌ها

تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، شعرخوانی سید احمد حسین پورعلوی از شاعران آیینی کشور، اهدای تابلوی نقاشی و تقدیر از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس، اجرای گروه سرود «انصارالحجه» در راستای تکریم شهدای مدافع حرم از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در این آیین، ضمن تقدیر از علیرضا صداقت و مرضیه نفری به‌عنوان نویسندگان فعال و خلاق در حوزه ادبیات و دفاع مقدس از تابلوی نقاشی چهره شهید محمدحسین سراجی، شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) رونمایی، شد.

عناوین کتاب‌های رونمایی شده در حوزه دفاع مقدس و نمایشگاهی از تصاویر و عکس‌های شهدا

«مردی از دیوکلای تا کربلای چهار»، «ترنم شهادت»، «سرفرازان فشکور»، «عالم عامل»، «شهرک بدر»، «نوستالژی در اشعار شاعران شاخص دفاع مقدس»، «عوامل پیروزی حق بر باطل در هشت سال دفاع مقدس»، «نیلوفران مرداب در پنج جلد» و «نسخه مکتوب و نسخه صوتی و نسخه بریل کتاب شب‌های بی‌ستاره» عنوان‌های کتاب‌های رونمایی شده در این مراسم بود.

در حاشیه مراسم رونمایی نیز، حاضران از نمایشگاه تصاویر شهدا و عکس‌های دفاع مقدس بازدید کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: