کد خبر: 31505
تاریخ انتشار: جمعه, 19 آبان 1396 - 18:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین رونمایی و بررسی کتاب «عمود ۱۴۰۰» برگزار شد

منبع : لیزنا
آیین رونمایی و بررسی کتاب «عمود ۱۴۰۰» با حضور علی‌اکبر والایی، نویسنده اثر و اکبر خلیلی، منتقد برگزار شد.
آیین رونمایی و بررسی کتاب «عمود ۱۴۰۰» برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، «آیین رونمایی؛ نقد و بررسی کتاب عمود ۱۴۰۰» با حضور علی‌اکبر والایی؛ نویسنده اثر؛ اکبر خلیلی، منتقد، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه کتاب، سه‌شنبه ۱۶ آذر در کتابخانه عمومی دانشمند تهران برگزار شد.

در این مراسم ابتدا علی‌اکبر والایی ضمن قدردانی از اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران برای برگزاری نشست‌های تخصصی نقد و معرفی کتاب با اشاره به دلیل نام‌گذاری اثرش با عنوان «عمود ۱۴۰۰» گفت: من خیلی روی این نام فکر کردم و یکی از دلایل آن این بود که شمار تیرک چراغ‌هایی که از نجف تا کربلا وجود دارد ۱۴۰۰ است؛ به‌عبارت‌دیگر، تیرکی که به بارگاه سیدالشهدا (ع) ختم می‌شود «تیرک ۱۴۰۰» نام دارد؛ دوم اینکه از حادثه عاشورا حدود ۱۴۰۰ سال می‌گذرد و آخر اینکه ۱۴۰۰ به‌نوعی چشم‌انداز آینده کشور ماست که قرار است خیلی از اتفاقات خوب تا آن سال برای کشور حادث شود.

خالق کتاب «عمود ۱۴۰۰» درباره این اثر یادآور شد: سعی کردم در این اثر چندان به روایت صرف توجه نکنم، بنابراین هر جا نیاز به تحلیل بوده آن را تحلیل کردم؛ لذا تلاش کردم احساساتم را به‌آسانی شرح دهم و فکر می‌کنم این اثر تمام آنچه را که یک سفرنامه جامع و کامل می‌باید داشته باشد را دارد.

وی افزود: با جزئی‌نگری به همه اتفاقات این سفر نگاه کرده‌ام و در این اثر، موفق شدم نخستین سفرنامه کربلا را ثبت کنم.

به گفته والایی، امسال نویسندگان زیادی به کربلا سفر کردند و امید است که نوشته‌های آنان نیز مکمل حرف‌ها و خاطرات دیگر در این سفر معنوی باشد.

در بخش دیگری از این مراسم، اکبر خلیلی، منتقد ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه‌ها برای دعوت به این مراسم در مورد کتاب عمود ۱۴۰۰ افزود: بااینکه نویسنده نخواسته است سیاسی عمل کند، اما سیاسی عمل کرده است، برای مثال نویسنده در بخشی از این روایت می‌نویسد «این سیل جمعیت وقتی‌که به اسرائیل برسد، اسرائیل فتح می‌شود.»

در ادامه علی‌اکبر والایی گفت: این کتاب قرار بود در اربعین سال گذشته منتشر شود و به دلیل تعجیل ناشر به زیرنویس‌های عربی توجه زیادی نشده است.

این نویسنده در پاسخ به سؤالی درباره زاویه دید متغییر کتاب تصریح کرد: این کتاب اثری روایی – نمایشی و تحلیل‌گر با زاویه دید «اول‌شخص» است و تا آخر هم حفظ‌ شده و هیچ‌گاه به دانای کل تبدیل نمی‌شود.

والایی در مورد طرح روی جلد کتاب یادآور شد: طرح روی جلد از نظر بصری زیبا بود و من هم‌نظر ناشر را پذیرفتم.

رونمایی از کتاب «عمود ۱۴۰۰» با حضور علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران، اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه‌های استان تهران، بخش پایانی این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: