کد خبر: 32372
تاریخ انتشار: شنبه, 09 دی 1396 - 14:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان نویسندگان استان مرکزی برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی نویسندگان استان مرکزی باهدف به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های تألیف شده برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان نویسندگان استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نشست کتاب‌خوان تخصصی نویسندگان استان مرکزی با حضور شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی؛ احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت‌الاسلام بنافی نژاد، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی؛  حجت‌الاسلام مرادی، معاون حوزه‌های علمیه استان؛ سرگرد کمال‌آبادی، نماینده فرماندهی ناجا و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن شهدای مدافع حرم کتابخانه عمومی دکتر حصیبی شهر اراک برگزار شد.

در این نشست کتاب‌های «تاریخ عراق»، «روزه کله‌گنجشکی»، «فرهنگ‌عامه استان مرکزی»، «روانشناسی سفر» و «فرزند پروری در دنیای مدرن» توسط نویسندگان بومی استان معرفی شدند.

علی‌اکبر احمدی سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در خصوص این نشست گفت: گردهمایی امروز اولین نشست تخصصی ویژه نویسندگان و مؤلفین استان در سال ۹۶ در راستای حمایت از نویسندگان بومی و رشد هم‌افزایی دستگاه‌ها و متولیان مبحث کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

احمدی با اشاره به تأثیر برگزاری نشست کتاب‌خوان در میزان آشنایی مراجعین و اعضای کتابخانه‌ها با فرهنگ کتابخوانی گفت: طی این نشست پنج جلد کتاب با حضور نویسندگان به اشتراک گذاشته می‌شود و هدف اصلی برگزاری آن علاوه بر حمایت از نویسندگان بومی استان و آثار تألیف شده، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

وی بیان کرد: از اوایل سال جاری تاکنون بیش از ۴۵۰ نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای، کتابخانه‌ای و تخصصی در استان برگزار شده است.

احمدی با اشاره به اینکه «تمام متولیان این حوزه باید برای برداشتن قدم‌های مؤثر در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه آن تلاش کنند»، افزود: نشست کتاب‌خوان یکی از سیاست‌هایی‌ای مؤثر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارتقاء سطح مطالعه است که به‌صورت مستمر در حال برگزاری است.

ایرج احمدی هزاوه نویسنده کتاب «روزه کله‌گنجشکی» نیز در این نشست، گفت: به‌طورکلی فضای نشر، نویسندگی، کتاب و کتابخوانی اوضاع مطلوبی ندارد؛ در سال جاری در کل کشور حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب چاپ‌شده که این میزان نسبت به جمعیت ایران، رقمی ناچیز است؛ علاوه بر آن در برخی موارد، موضوعات عناوین کتاب‌های منتشرشده تکراری است که تأکیدی بر آمار پائین نشر کتاب است.

وی افزود: در نوشته‌هایم همواره بر موضوع هویت‌بخشی تأکید کرده‌ام و برگزاری این نشست‌ها می‌تواند تا حدودی هویت قبل از دوران صنعتی شدن را در شهرمان احیا کند.

احمدی هزاوه درباره اثر تألیفی خود، اظهار کرد: کتاب روزه کله‌گنجشکی داستانی درباره وقایع یک ماه رمضان در دهه ۱۳۵۰ است که در سال جاری نگاشته شده است. قسمت اول این کتاب در فضای مجازی منتشر شد و پس‌ازآن کتاب صوتی آن در رادیو ایران پخش شد و این جریان، سرآغازی برای نوشتن کامل این کتاب بود.

در ادامه، ابوالفضل بیرقی یکی از دو نویسنده کتاب «فرزندپروری در دنیای مدرن» درباره تدوین این اثر، گفت: کشور ما در حال حاضر ازنظر آسیب‌های اجتماعی رتبه‌بندی مطلوبی ندارد و در این کتاب، تصمیم گرفتیم علت این معضل را مورد واکاوی قرار دهیم.

وی بیان کرد: برگزاری منظم و مستمر کارگاه‌های فرزندپروری و آموزش خانواده، اثرگذاری آن را ارتقا می‌دهد، بر همین اساس تصمیم گرفتیم که موضوعات این کارگاه‌ها را به‌صورت کتابی منتشر کنیم تا همواره در دسترس خانواده‌ها باشد.

بیرقی ادامه داد: در حوزه فرزندپروری و آموزش خانواده کتاب‌های بسیاری وجود دارد که معمولاً نسخه بازنویسی از کتاب‌های کشورهای دیگر است و هم‌خوانی لازم را بافرهنگ ما ندارد؛ فرهنگ جامعه ما، اجازه آموزش در بسیاری از زمینه‌ها را نمی‌دهد و در این کتاب سعی شده اطلاعات ارائه‌شده بر اساس فرهنگ کلی جامعه خودمان باشد.

وی با اشاره به بررسی خطرات و معضلات شبکه‌های اجتماعی، افزود: نقص اطلاعاتی والدین یکی از مشکلاتی است که با ارائه صحیح اطلاعات، رفع می‌شود.

 بیرقی با اشاره به سرانه پائین مطالعه در جامعه، ادامه داد: شبکه‌های مجازی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کتاب به‌شمار آید و نشر کتاب با محتوای مناسب و توزیع صحیح آن در کشور، موجب رشد مطالعه خواهد شد.

وی درباره لزوم عرضه آثار خواندنی نویسندگان بومی در سراسر کشور، اظهار کرد: تنها کمک بخش دولتی برای نویسندگان و ناشران تسهیل اخذ مجوز است.

غلامعلی ولاشجردی فراهانی نویسنده «کتاب فرهنگ‌عامه استان مرکزی» نیز در این جلسه، گفت: در شهری زندگی می‌کنیم که به ازای هر ۳۵ نفر یک سوپر مارکت وجود دارد و این در حالی است که به ازای هر ۶۰ هزار نفر یک کتاب‌فروشی موجود است.

وی اظهار کرد: زمانی که صنعت به شهر ما پای گذاشت، گمان می‌کردیم که در آینده شهر صنعتی خواهیم شد و توسعه صنعتی ما را در تارک شهرهای صنعتی جهان خواهد نشاند، اما دیری نگذشت که صنعت بخشی از  هویت فرهنگی شهرمان را از بین برد و هویت صنعتی نیز به ما نبخشید.

وی بیان کرد: این کتاب به بررسی فرهنگ‌عامه مردم استان مرکزی اختصاص دارد. مطالب این کتاب با سفر به اقصا نقاط استان و گفتگوی صمیمانه با افراد مختلف جمع‌آوری شده است. رفتارهای فرهنگی، گویش‌های مختلف، هنرهای مختلف استان مرکزی، ادبیات شفاهی و جشن‌ها و آئین‌ها ازجمله موضوعات مندرج در این کتاب است.

محمد مددی، نگارنده و مصحح کتاب «تاریخ عراق» نیز با اشاره به چگونگی چاپ و انتشار این کتاب، گفت: مطلب تاریخی کتاب بیش از یک‌صد سال پیش توسط شخصی به نام رضا زند وکیلی تبریزی ملقب به میرزا محسن مستعان خان که حدود دو سال در اراک اقامت داشته نوشته‌شده است.

وی اظهار داشت: این نویسنده تبریزی موفق به چاپ نوشته تاریخی خود نشد و در سال ۱۳۳۷ فوت کرد تا اینکه این سند تاریخی به دست تاریخ‌نویس دیگری به نام منوچهر ستوده افتاد و در مجله «فرهنگ ایران‌زمین» چاپ شده و ماندگار شد.

مددی گفت: پس از تحقیقات متوجه وجود چنین اثر نوشتاری در مورد تاریخ اراک شدم و در سال ۷۲ این نوشته تاریخی به دستم رسید و تصمیم گرفتم آن را پس از تصحیح و بازخوانی، با ادبیات معاصر منتشر کنم و به دست علاقه‌مندان برسانم.

وی بیان داشت: بر این کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای، ۵۳۲ صفحه یادداشت اضافه کردم که با واژه‌ها، دست‌نوشته‌ها، عکس‌ها، منابع و مآخذ، به ۶۶۴ صفحه رسیده است.

مددی خاطرنشان کرد: خوشحالم که کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و از همه‌کسانی که من را در این کار یاری کردند سپاسگزارم.

در پایان نیز منصور عبدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه و رئیس سازمان نظام روان شناسی استان مرکزی به معرفی کتاب «روان شناسی سفر» پرداخت و در فضایی صمیمی تجربیات نویسندگی خود را با علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذاشت.

عبدی گفت: رعایت برخی اصول در تحکیم جایگاه خانواده و بهبود ارتباط اعضای خانواده بسیار مؤثر است که متأسفانه مورد غفلت واقع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به عوامل رشد رضایت از سفر و رضایت از زندگی، رعایت برخی از این نکات را در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای مؤثر دانست.

 

تقدیر مسئولین استان مرکزی از نویسندگان کتاب‌های معرفی شده، بخش پایانی این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: