کد خبر: 34290
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1397 - 13:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان مساجد در گیلان برگزار شد

منبع : لیزنا
 نخستین نشست کتاب‌خوان مساجد استان گیلان به میزبانی مسجد فاطمیه رشت با معرفی ۴ اثر برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان مساجد در گیلان برگزار شد

به گزاش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نخستین نشست کتاب‌خوان مساجد استان گیلان روز شنبه (۸ اردیبهشت) با حضور هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ فاطمه رفیعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان؛ محمدحسن عاقل منش، رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت؛ زهرا بدن آرا، معاون توسعه کتابخانه‌ها و همکاری‌ها؛ مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی استان؛ هیئت‌امنای مسجد فاطمیه، کارشناسان، مسئولین ستادی، کتابداران، اصحاب رسانه و جمعی از نمازگزاران در مسجد فاطمیه منظریه رشت برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در ابتدای این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جوان اظهار داشت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان از برنامه‌هایی است که در دستور کار اداره کتابخانه‌های عمومی استان قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه نشست کتاب‌خوان از مدیران استانی آغاز و به نشست با مردم در مساجد سوق داده شد افزود: وجوه مشترک زیادی بین مسجد و کتابخانه وجود دارد زیرا در هر دو مقوله وجه تمایزی بین افراد دیده نمی‌شود؛ ثروت و قدرت با قرار گرفتن در مسجد و نیز در مقابل کتاب اهمیت خود را از دست می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به اینکه کتابخانه‌های عمومی توانایی میزبانی از تمامی افراد فارغ از سلایق و گرایش‌های سیاسی را دارند، تصریح کرد: در گیلان ۱۰۷ کتابخانه‌ تحت پوشش اداره کتابخانه‌های عمومی استان گیلان وجود دارد و علاوه بر فعالیت در شهرها به ارائه خدمت در روستاها نیز می‌پردازند.

اندیشه ورزی وجه مشترک مساجد و کتابخانه‌هاست

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان ادامه داد: مسجد و کتابخانه، هر دو مکانی برای تجمع و مباحثه محسوب می‌شوند و اندیشه ورزی وجه مشترک مساجد و کتابخانه‌هاست؛ در حال حاضر جلسات مختلف نقد و بررسی کتاب در کتابخانه‌های استان گیلان در حال برگزاری است و در سال گذشته ۶۰۵ نشست کتاب‌خوان در کتابخانه‌ها، مدارس و نشست‌هایی ویژه اقشار مختلف برگزار شده است. ما کتابخانه‌ها را به‌مثابه پایگاهی فرهنگی می‌بینیم؛ در مقابل اگر مساجد را صرفاً محلی برای نمازخواندن بدانیم جایگاه آن را تقلیل داده‌ایم؛ مساجد باید محل آمدوشد و مجادلات فکری بوده و مرکزی برای حل مشکلات جامعه باشند.

محمدحسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت نیز در این نشست گفت: برگزاری نشست کتاب‌خوان در مساجد استان گیلان از حیث اندیشه، کتاب و کتاب‌خوانی حائز اهمیت است.

وی با بررسی پیشینه تاریخی مسجد فاطمیه شهرستان رشت، اظهار داشت: کتاب‌خوانی جمعی و بازخوانی آموزه‌های اندیشمندانی همچون شهید مطهری از ویژگی‌های مساجد تاریخی چون مسجد فاطمیه منظریه است. بدون تردید کتاب و کتاب‌خوانی در تمدن ایرانی اسلامی از درجه و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که این جایگاه متأثر از تعالیم اسلام است.

عاقل منش با اشاره به اهمیت دانش در فرهنگ ناب اسلامی و خطاب «اقرا» جهت علنی شدن رسالت ختم المرسلین (ص) گفت: در مکتب اسلام مسلمانان به دانش‌اندوزی توصیه‌شده‌اند؛ مسلمانان از زمانی که قرآن به‌صورت مجلد و مکتوب درآمده، این کتاب الهی را به مساجد وقف می‌کردند؛ به‌این‌ترتیب فرهنگ کتابخوانی در مساجد رواج یافت و امروز خیلی از مساجد کتابخانه‌های ارزشمندی دارند که موجب تسهیل کتاب‌خوانی برای جوانان و نمازگزاران می‌شود.

عاقل منش در خاتمه گفت: نخستین نشست کتاب‌خوان در مسجد، نویدبخش نشر و گسترش تعالیم اسلامی و فرهنگ قرآنی در جامعه است.

رفیعی؛ معرفی کتاب منشور حقوق شهروندی

فاطمه رفیعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، با اشاره به انس و قرابت نمازگزاران مسجد فاطمیه رشت با کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: عدم اطلاع کافی شهروندان از حقوق اولیه خود یکی از حلقه‌های مفقوده در امر آسیب‌های اجتماعی است؛ برای اینکه مردم مطالبه گر و مدافع حقوق خود باشد، باید «منشور حقوق شهروندی» را مطالعه کنند.

وی به معرفی کتاب «منشور حقوق شهروندی» اثر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: این کتاب بسیار عمیق و پرمعناست و هرکسی با مطالعه آن نسبت به حقوق قانونی خود در جامعه انسانی و اسلامی آگاهی پیدا می‌کند. «منشور حقوق شهروندی» براساس قانون اساسی ماست و در آن بر رعایت اخلاق حسنه، راستگویی، درستکاری، امانتداری، مشورت، حفظ بیت‌المال، رعایت حق‌الناس، وجدان کاری، اعتدال و پرهیز از شتاب‌زدگی از سوی دولتمردان تأکید شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان، با اشاره به نقض حقوق کودکان، زنان، مردان، جوانان، بیکاران، شاغلین و... در بعضی موارد، اظهار داشت: سازوکارهای دسترسی به حقوق شهروندی در کتاب مذکور بیان شده است. بی‌تردید اگر هرکدام از ما در هر جایگاهی پیگیر حقوق شهروندی باشیم، شاهد جامعه اسلامی سالم، شاداب و بانشاط با هر قومیت، نژاد، مذهب، گویش و فرهنگ خواهیم بود.

در ادامه این نشست سیف‌الله طهماسبی، مسئول شورای فرهنگی مسجد فاطمیه کتاب «امام حسین (ع) و ایران» نوشته فریشل کورت؛ جواد یوسفی، مسئول کتابخانه کوثر مسجد فاطمیه کتاب «وجدان بیدار» نوشته اشتفان تسوایک و سید رسول زحمتکار کتاب «انسان در مسیر زندگی» نوشته دکتر محمد مجد تیموری را برای حاضرین معرفی کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: