کد خبر: 36249
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 مرداد 1397 - 13:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حضور دبیرکل نهاد در کارگاه آموزشی «گردشگری ادبی»

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی «گردشگری ادبی: ترویج کتابخوانی با ساخت موزه کتاب» با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد و جمعی از کتابداران استان تهران و دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، برگزار شد.
حضور دبیرکل نهاد در کارگاه آموزشی «گردشگری ادبی»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، امروز سه‌شنبه، ۱۶ مرداد با حضور در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و شرکت در کارگاه «گردشگری ادبی: ترویج کتابخوانی با ساخت موزه کتاب» در جریان روند برگزاری این کارگاه و سرفصل‌های ارائه شده در آن قرار گرفتند.

در این کارگاه مباحث و سرفصل‌هایی چون «پخش فایل صوتی تولیدی مرتبط با فضای یک کتاب جهت تداعی ذهنی و تجسم»، «روند تولید فایل صوتی برای یک داستان (گام اول در طراحی پروژه گردشگری ادبی)»، «ضرورت معرفی کتاب به مخاطبان»، «روش‌های اثربخش در معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی (اجرای نمایش های ایستگاهی توسط دانش‌آموزان)»، «آشنایی با طرح گردشگری ادبی و شیوه طراحی آن: ارائه شیوه‌ای برای همزمانی مطالعه کتاب و تلاش برای ساختن دنیای کتاب (اشیا، موقعیت، شخصیت‌ها و غیره)»، «آشنایی با ظرفیت‌های گسترده در ایران برای پرداختن به گردشگری ادبی»، «ارائه نمونه‌های خارجی و داخلی» و غیره برای حاضران ارائه شد.

«گردشگری ادبی: ترویج کتابخوانی با ساخت موزه کتاب» عنوان سومین کارگاه از دوره آموزشی «روش‌های عملی ترویج کتابخوانی برای نوجوانان» است که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و با حضور ۲۸ نفر، شامل ۲۰ نفر از کتابداران اداره کل استان تهران و هشت نفر از دانشجویان دانشکده دانشگاه تهران، از ابتدای مرداد سال جاری طی ۶ هفته متوالی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

اولین کارگاه از این دوره آموزشی، با عنوان «انتخاب کتاب مناسب» دوم مرداد ماه و دومین کارگاه با عنوان «طراحی سیر مطالعاتی و مسیر خواندن (مشاوره خواندن)» ۹ مرداد ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد و «دادگاه کتاب (ترویج کتابخوانی با قالب‌های نمایشی)»، «نوشتن از بستر خواندن: نویسندگی راهی برای ترویج خواندن» و «ترویج کتابخوانی از طریق بازی و رسانه» عناوین سایر کارگاه‌های آموزشی هستند که در این دوره آموزشی برگزار خواهند شد.

گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع کتابخانه‌های مدارس در ترویج کتابخوانی میان اقشار کودک و نوجوان و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در آنها، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران طی سه سال اخیر اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی کرده که بنا بر تفاهمنامه دانشگاه تهران با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مذاکرات صورت گرفته در نشست «نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کتابخانه‌های مدارس» در تیر ماه سال ۱۳۹۵، پیشنهاد برگزاری دوره مشترک «ترویج کتابخوانی برای نوجوانان» ارائه شد که با طی مراحل تکمیلی و پیگیری‌های صورت گرفته، از ابتدای مرداد ماه سال جاری، طی ۶ هفته متوالی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران آغاز شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: