کد خبر: 37623
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 آبان 1397 - 09:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با بکارگیری بناهای بلا استفاده؛

در شهرستان پردیس کتابخانه عمومی احداث می‌شود

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
اعضای شورای معاونین نهاد به منظور بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان پردیس و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، با مسئولان این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
در شهرستان پردیس کتابخانه عمومی احداث می‌شود

 به گزارش لیزنا، هفتمین نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دوشنبه ۳۰ مهر ماه با حضور امیرالله حقیقی، فرماندار شهرستان پردیس، طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمد قانبیلی، رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس، سید علی موسوی جوردی، رئیس شورای اسلامی شهر پردیس، کوروش گلریز، شهردار پردیس، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی پردیس، حبیب الله چاغروندی، مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس و همچنین سایر شهرداران، بخشداران و نمایندگانی از اداره آموزش پرورش، اداره اوقاف، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، اداره بهزیستی، فرماندهی انتظامی، کانون پرورش فکری و تشکل‌های مردم نهاد شهرستان پردیس، در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

ضرورت افزایش بهره‌وری با امکانات و بودجه فعلی

در این نشست علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به روند ورود نهاد به بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: در پی معرفی ۳۱ شهرستان‌ دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه فرهنگی، برنامه‌ریزی عملیاتی ویژه ای را برای این ۳۱ شهرستان آغاز کرد که تا کنون با سفر به ۶ شهرستان دارای اولویت، اقداماتی را در این زمینه اجرایی کرده است.

وی شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی شهرستان پردیس را دلیل قرار گرفتن در برنامه‌های نهاد عنوان کرد و گفت: طبیعتا همه ما به مشکلات و چالش‌های موجود در جامعه آگاه هستیم، اما مسئله اصلی در برگزاری این جلسات بیان این پرسش است که آیا با همین امکانات، زیرساخت‌ها و بودجه‌های فعلی، می‌توان با هماهنگی و هم‌افزایی کارهای بیشتر و بهتری را انجام داد؟ پاسخ این پرسش قطعا مثبت است.

هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در بهره‌مندی از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: در سال گذشته در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کردم که از مجموع ۱۲۴۰ شهر کشور، ۱۶۰ شهر فاقد کتابخانه عمومی هستند. این در حالی است که با توجه به وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه‌کاره در دولت، امکان تعریف پروژه جدید و ساخت کتابخانه جدید میسر نیست.

مختارپور افزود: وزیر آموزش پرورش در آن جلسه عنوان کردند که بسیاری از مدارسی که در دهه اول انقلاب در کشور تأسیس شدند و در حال حاضر بلااستفاده هستند را برای تبدیل به کتابخانه، در اختیار نهاد قرار می‌دهند. بر این اساس اگر در شهرستان پردیس نیز هر سازمان بناهای بلا استفاده خود را با حفظ مالکیت، برای تبدیل به کتابخانه در اختیار نهاد قرار دهد، بسیاری از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به همکاری نهاد و آموزش پرورش در شهرستان بهارستان، یادآور شد: شهرستان بهارستان استان تهران دارای ۱۰۰ هزار دانش‌آموز است که مدارس آنها فاقد کتابخانه هستند. ما با همکاری آموزش پرورش مطرح کردیم که مدارس یک نماینده به ما معرفی کنند تا با حضور در کتابخانه‌های عمومی، منابع مورد نیاز دانش‌آموزان را جمع‌آوری کند تا به صورت ماهیانه برای استفاده دانش‌آموزان، به مدارس ارسال کنیم.

 

آمادگی همه‌جانبه در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی پردیس

وی با اشاره به پیشنهاد برخی شهرداران در نحوه ارائه سهم نیم‌درصد از درآمد شهرداری‌ها، گفت: نهاد کمک اندکی از بودجه دریافت می‌کند که حتی کفاف منابع، تعمیرات و استهلاک کتابخانه‌های کشور را نمی‌دهد، چه برسد به هزینه‌های ۷۴۰۰ کتابدار در کشور. تمام هزینه‌های نهاد از محل همین بودجه اندک و نیم درصد سهم شهرداری‌ها تأمین می‌شود.  اگر برخی از شهرداران بخواهند نیم درصد سهم خود را کتابخانه بسازند، دیگر منابعی برای تأمین هزینه‌های کتاب، کتابدار و همچنین هزینه‌های جاری این کتابخانه‌ها نخواهد ماند.

علیرضا مختارپور در ادامه این نشست با اعلام آمادگی نهاد برای مشارکت در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرستان پردیس، عنوان کرد: به طور مشخص ما آمادگی داریم تا اماکنی که در شهرها، روستاها و حتی برخی مجتمع‌ها برای تبدیل به کتابخانه پیشنهاد شود، تأمین منابع و کتابدار آن را برعهده بگیریم؛ اگر در این شهرستان پروژه‌ای بالای ۷۰ درصد وجود دارد، برای کمک به اتمام آن آمادگی داریم. همچنین آمادگی داریم که با توجه به ساعت کار و نوع فعالیت کتابداران شهرستان، سامانه‌ای طراحی کنیم که مردم کتاب‌های مورد نظر خود را از خانه سفارش دهند و این کتاب‌ها درب منازل تقدیم مخاطبان شود.

وی ادامه داد: اگر در جلسات شهرستان برنامه‌هایی برای اجرا تصویب شد که نهاد امکان حمایت به لحاظ اختصاص مکان برگزاری، بودجه و کتاب‌های مورد نیاز را داشت، ما آماده همکاری در این زمینه‌ها نیز هستیم. همچنین اگر هرکدام از مسئولان، کارشناسان و فعالان فرهنگ استان پیشنهاد خاصی مربوط به فعالیت وزارت ارشاد و سازمان‌های زیرمجموعه آن را داشتند، اعلام کنند تا پس از جمع‌آوری به اطلاع شخص وزیر و معاونان ایشان برسانیم تا از این طریق بتوانیم کمک‌هایی صورت دهیم.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ اولویت دولت و مجلس

در این نشست طیبه سیاوشی، نماینده مردم استان تهران و نائب رئیس فراکسیون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مجلس نیز، با تقدیر از دغدغه‌های فرهنگی و اجتمای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و فرمانداری شهرستان پردیس، عنوان کرد: منویات مقام معظم رهبری در بحث آسیب‌های اجتماعی و در ادامه اهتمام وزارت کشور در پیگیری این موضوع، با تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور که یکی از اهداف برنامه‌ششم توسعه نیز بود، همراه شد که تشکیل این سازمان تا حدودی مشکل فعالیت‌های جزیره‌ای در این حوزه را برطرف کرد.

سیاوشی افزود: ورود ما از زاویه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بحث آسیب‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که امروز کتابخانه‌ها دیگر به عنوان محلی برای نگهداری و امانت دادن کتاب مطرح نیستند، بلکه تأکید نهاد بر این است که از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده شود. به خصوص اینکه کتابخانه‌های عمومی به عنوان مکانی مورد اعتماد می‌توانند مأمنی برای حفظ کودکان از این آسیب‌ها باشند.

وی با اشاره به موقعیت ویژه شهرستان پردیس به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، ادامه داد: باید مسائل و چالش‌های موجود در این شهرستان را دید و راه حلی همه جانبه با مشارکت حداکثری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و سایر تشکلات، برای آن یافت و در جهت برطرف کردن مشکلات و پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، اقدام کرد.

 

نیاز مبرم به کتابخانه عمومی در فازهای جدیدالتأسیس

حقیقی با اشاره به محدودیت‌های موجود در حوزه فرهنگی در شهرستان پردیس گفت: فازهای مختلفی که در شهرستان پردیس افتاح شده، فاقد هرگونه امکانات فرهنگی و به خصوص کتابخانه عمومی هستند. در این مناطق همگونی فرهنگی وجود ندارد و بسیاری از خانواده‌ها با فرهنگ‌های مختلف از نقاط مختلف کشور به این شهرستان می‌آیند و برای ما جای ناراحتی است که به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانیم خدمات فرهنگی به آنها ارائه دهیم.

فرماندار پردیس با تقدیر از اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پرداختن به حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور گفت: امیدواریم مسئولان نهاد نگاهی ویژه به این شهرستان داشته باشند، چراکه پردیس استحقاق آن را دارد که در بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله احداث کتابخانه‌های جدید، بازسازی مراکز فرهنگی موجود و ارتقاء کیفیت و فعالیت‌های این مراکز، مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: طی مدت کوتاهی که در شهرستان پردیس مشغول فعالیت شده‌ام، شهرداران، اعضای شورای شهر، بخشداران و حتی دهیاران، همکاری خوبی در مسائل فرهنگی داشته‌اند و می‌توانم بگویم که در بحث اختصاص سهم نیم درصدی از درآمدهای شهرداری، این شهرستان به نسبت سایر شهرستان‌های دیگر، همکاری خوبی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته است. همچنین اگر بخواهیم به موضوع آسیب‌های اجتماعی برخورد مناسبی داشته باشیم، باید توجه ویژه‌ای به تشکل‌های مردم‌نهاد داشته باشیم.

 

مشکلات و چالش‌های شهرستان پردیس

ادامه این مراسم با سخنان کوتاهی از برخی مسئولان شهرستان پردیس و نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف این شهرستان همراه بود که ایشان بر موضوعاتی چون لزوم توجه به بحث آموزش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توجه به برنامه‌ریزی برای جوانان و زنان سرپرست خانوار، ضرورت پرهیز از فعالیت‌های جزیره‌ای در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی بر اساس آسیب‌های خاص موجود در هر منطقه، تأکید کردند.

همچنین بررسی اقدامات آموزش پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس، لزوم توسعه فرهنگسراها و کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی مساجد، لزوم بهره‌مندی از ظرفیت فرهیختگان شهرستان و استفاده از ظرفیت‌ کتابخانه‌های عمومی شهرستان برای پیشبرد این اهداف، از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان این شهرستان بود.

نبود زیرساخت‌های لازم متناسب با رشد جمعیت

همچنین در این نشست امیرالله حقیقی، فرماندار شهرستان پردیس ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، طی سخنانی گفت: شهرستان پردیس، شهرستانی جدیدالتأسیس در حدفاصل ۱۵ کیلومتری استان تهران است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت، از مناطق در حال رشد و توسعه در کشور است که با توجه به ساخت و سازهای در حال انجام و استقرار پروژه‌های مسکن مهر، جمعیتی ۷۰۰ هزار نفری را برای آینده این شهرستان پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با اشاره به اهتمام دولت در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در کشور، افزود: رشد این شهرستان به لحاظ جمعیتی به نسبت سایر شهرستان‌ها، رشدی طبیعی نیست و امیدواریم که دولت متناسب با این رشد جمعیت، برای فرآهم کردن زیرساخت‌های لازم نیز، اقداماتی در دستور کار قرار دهد. نبود زیرساخت‌های لازم قطعا می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و حتی امنیتی شود. به همین دلیل لازم است که وضعیت فرهنگی و اجتماعی در این شهر رصد، شناسایی، بررسی و سپس برای برطرف کردن آن اقدام شود.

 

از احداث کتابخانه تا راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار

امیرالله حقیقی، فرماندار شهرستان پردیس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به لحاظ گستردگی ساخت و سازها ما نیاز مبرمی به افزایش اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها داریم که خوشبختانه شرکت عمران شهرستان برای اختیار قرار دادن زمین و همچنین مشارکت در ساخت کتابخانه عمومی اعلام آمادگی کرده است. شهر بومهن با داشتن یکصد هزار جمعیت فاقد کتابخانه استاندارد است که انتظار می‌رود برای احداث کتابخانه در این شهرستان اقداماتی صورت گیرد.

وی با اشاره به برخی اقدامات مورد نیاز در این شهرستان افزود: در فاز ۳ شهرستان پردیس کتابخانه عمومی شیخ بهایی قرار دارد که متناسب با جمعیت آن منطقه نیست. با توجه به اینکه در مجاورت کتابخانه زمینی در تملک نهاد قرار دارد، این انتظار وجود دارد که با تأمین اعتبارات لازم در جهت توسعه و گسترش این کتابخانه اقدام شود. کتابخانه عمومی امامت بومهن نیازمند بازسازی است و شهر جاجرود نیز به تأمین اعتباراتی برای احداث کتابخانه روستاییان نیاز دارد.

فرماندار شهرستان پردیس وجود کتابخانه سیار در این شهرستان را اقدامی موثر در تأمین نیاز مطالعاتی برخی از ساکنان پردیس دانست و گفت: در فازهای مختلفی که در پردیس احداث شده فاقد هرگونه کتابخانه هستیم که راه‌اندازی کتابخانه عمومی در این فازهای می‌تواند تا حدی راهگشا باشد. به طور کلی کتابخانه‌های این شهرستان به دلیل کمبود امکانات و نیروی متخصص، دارای سطح پایینی است که در خواست بررسی این موضوع را نیز داریم.

امیرالله حقیقی در پایان این نشست آمادگی فرمانداری شهرستان پردیس را برای انعقاد تفاهمنامه با سایر دستگاه‌ها و نهادها برای احداث کتابخانه‌های عموم، اعلام کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: