کد خبر: 38678
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 09:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«اتوبوس شبانۀ شمال»، شمس را به ایستگاه 41 رساند

منبع : روابط ‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
نقد کتاب «اتوبوس شبانۀ شمال»، محور چهل‌و‌یکمین نشست ادبی شمس بود که به بهانۀ بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور نویسندۀ اثر، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
«اتوبوس شبانۀ شمال»، شمس را به ایستگاه 41 رساند

به گزارش لیزنا، چهل و یکمین نشست ادبي شمس به بهانۀ ایام دهۀ فجر، به نقد کتاب «اتوبوس شبانۀ شمال» اثر «منیرۀ خدابخش حصار» پرداخت. این نشست که اجرای آن را براتی گجوان برعهده داشت، با حضور نویسندۀ اثر و جمعی از ادب‌دوستان و منتقدان در کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی برگزار شد.

در ابتدا نویسنده با بیان این‌که 80 درصد داستان، حکایت زندگی خود من است، توضیح داد: اعتراضی که بسیار به من شده این است که چرا در این داستان، این‌قدر انقلاب دخیل است اما باید بگویم این داستان، داستان خود انقلاب است.

خدابخش حصار افزود: انتقادی که قبل از هر کسی خودم به کتاب وارد می‌کنم، این است که راوی را به لحاظ تکنیکی قبول ندارم؛ هرچند به لحاظ محتوایی، راوی را دوست دارم.

براتی گجوان، نویسندۀ مشهدی نیز داستان را رمان شخصیت دانست و گفت: کنش‌ها و واکنش‌ها در این اثر، بسیار برجسته است و شخصیت‌ها بر بستر انقلاب حرکت کردند اما دغدغۀ اصلی نویسنده، آدم‌هایی است که به‌نوعی با انقلاب درارتباطند.

وی افزود: وقتی همه چیز بر محور یک نفر نوشته می‌شود، بهترین زاویه‌دید، اول‌شخص مفرد است.

محمد ریاحی، منتقد مشهدی یکی از منتقدین جلسه بود که به نقد و بررسی اثر پرداخت. وی ساختار رمان را مدرن دانست و گفت: اگر بپذیریم این رمان، مدرن است، باید ملازمات آن را نیز در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: چیزی که در این داستان، دست و پای نویسنده را بسته، نوع زاویه‌دید سوم‌شخص دانای کل است، در حالی که اگر رمان از زاویه‌دید اول‌شخص نوشته می‌شد، دست نویسنده بسیار بازتر بود.

در ادامه، دیگر حاضرین نیز به بیان نظرات خود پرداختند و نویسنده به برخی بیانات پاسخ داد.

گفتني است که کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، سلسله نشست‌های ادبی شمس را با محوریت جلسات ادبی و نقد از اواخر سال 1395 در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون آثار بسیاری در حوزۀ‌ ادبیات داستانی، با حضور نویسندۀ اثر و منتقدین مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: