کد خبر: 39610
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 ارديبهشت 1398 - 13:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با محوریت نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی:

برگزاری اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی کشور
اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان با محوریت نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد.
برگزاری اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان

به گزارش لیزنا، اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان در سال جاری با هدف جلب مشارکت مردمی، سازمان ها و ادارات در برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور غلامرضا شریعتی، استاندارخوزستان؛ منصورکوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ وحید کیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان؛ محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد  اسلامی خوزستان؛ سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان؛ محمد صادق کریمی کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان؛ سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان؛ عبدالرضا فرجیان، مدیرکل بنیاد شهید خوزستان؛ عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان؛ شهاب صدیقی راد، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان؛ رضا کیانی، مشاور هنری استانداری خوزستان و نمایندگان ادارات و سازمان های اصحاب رسانه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.

پویایی یک جامعه حاصل تبادل تجربه‌ها و دانش افراد آن جامعه است

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در نشست بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به نقش انکارنشدنی کتاب در تبادل دانش و تجربه گفت: پویایی یک جامعه حاصل تبادل تجربه‌ها و دانش افراد آن جامعه است و هر چه مطالعه بیشتر باشد، آگاهی در جامعه بیشتر است و جامعه بیشتر به سمت تعالی سوق پیدا می‌کند؛ از این رو ما نیاز داریم در سال 98 چندین برنامه فوق‌العاده انگیزشی برای افزایش سرانه مطالعه ایجاد کنیم

شریعتی ادامه داد: راه اندازی مراکز تبادل کتاب در اهواز و شهرستان ها نیز ضرورت دارد.

استاندار خوزستان درخصوص اقدامات سال ۹۸ برای افزایش سرانه مطالعه در استان تصریح کرد: لازم است بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی ادارات و سازمان‌ها برای پشتیبانی از کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص داده شود.

شریعتی اذعان داشت: سیل اخیر ابعاد مختلفی داشت. یکی از ابعاد سیل، ظهور توانمندی‌های استان بود؛ همچنین تبلور حس مشارکت و تجلی خلاقیت‌ها و باعث بروز و ظهور قابلیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی شد.

وی با بیان اینکه بحران سیل موجب ایجاد استرس در افراد می‌شود، اظهار داشت: نقش دستگاه‌های فرهنگی اکنون باید جدی‌تر شود و کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور بانون استانداری خوزستان در شهرها و روستاهای سیل زده حضور یافته و شرایط را به نحوی مدیریت کنند که کمترین آسیب اجتماعی به سیل زدگان وارد شود.

شریعتی در خصوص برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بیان کرد: این جشنواره ملی در سطوح مختلف برنامه ریزی شده است و تمام سازمان ها و ادارات در کنار اداره کل کتابخانه های عمومی باید به تبلیغ این جشنواره بپردازند و مشارکت بیشتر مردم استان را برای شناخت بهتر ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) جلب کنند.

وی اضافه کرد: تداوم برنامه های فرهنگی در سطح استان به ویژه در مناطق سیل زده ضروری است و این جشنواره نیز می تواند با برنامه ریزی بهتر در مناطق سیل زده به صورت ویژه اجرا شود.

در این نشست، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در اردوگاه ها و روستاهای سیل زده استان گفت: از اولین اقداماتی که اداره کل کتابخانه های عمومی در زمان وقوع سیل در سطح استان انجام داد، حفظ کتابخانه های عمومی در معرض خطر بود که خوشبختانه با تدابیری که انجام شد، جز کتابخانه عمومی سیدعباس روستای عبدالخان شوش، سایر کتابخانه ها خسارت ندیدند.

وی عنوان کرد: در مرحله بعد به شناسایی ظرفیت های کتابخانه های عمومی برای ورود به اردوگاه های سیل زدگان برنامه ریزی شد که با دستور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، 9 استان به عنوان استان های معین برای کمک به خوزستان مشخص شدند.

رستمی با اشاره به اینکه پویشی در کشور با عنوان «بهار مهربانی» شکل گرفت، تصریح کرد: در این پویش کتابداران  و اعضای کتابخانه های عمومی اقلام فرهنگی از قبیل اسباب بازی، کتاب و وسایل سرگرمی خود را برای کمک به مناطق سیل زده در کشور جمع آوری کردند.

رستمی ادامه داد: همچنین 5 ایستگاه سیار کتابخوانی از استان های تهران، البرز، کرمانشاه برای اجرای فعالیت های فرهنگی وارد استان شدند که در طول 14 روز به صورت روزانه در اردوگاه ها و روستاهای در معرض سیل به اجرای فعالیت های فرهنگی پرداختند. مجموعا 110 برنامه فرهنگی شاد و مفرح برای کودکان شامل قصه گویی به زبان عربی، شعر خوانی، مسابقات ورزشی، یزله گویی، حضور عروسک دانا، اهدا کتاب و اسباب بازی و پرسش پاسخ، چیستان، اهدای جوایز و ... اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی 4 سال متوالی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی۱۲ منبع در خصوص امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، امام جواد (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) در دو بخش «فردی» و «خانوادگی»  برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.

رستمی اضافه کرد: شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی (کودک، نوجوان و بزرگسالان) میسّر است؛ کودکان برای شرکت در بخش «کودک»، می‌توانند به یکی از دو شیوه‌ «ترسیم نقاشی» و «ارسال فیلم موبایلی» اقدام کنند و با کشیدن نقاشی از جذاب‌ترین بخش مورد علاقه کتاب در برگه‌های مسابقه  و یا ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب و یا خواندن بخش‌های جذابی از کتاب، در این جشنواره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در سال 97 بیش از 50 هزار نفر شرکت کردند، عنوان کرد: امسال با جذابیت های بیشتری که در بخش های مختلف به ویژه در بخش پویش مجازی وجود دارد انتظار داریم مشارکت مردم بیشتر شود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: