کد خبر: 38653
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 بهمن 1397 - 12:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 دیدار ریچاردز با کتابداران شیرازی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
 رئیس کمیته دائمی کتابخانه های عمومی ایفلا در سفر به شیراز در جمع دانشجویان و استادان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: نمی توان کتابخانه های عمومی در دنیا را با یکدیگر مقایسه کرد؛ مهم این است که همه در یک راستا حرکت می کنند.
 دیدار  ریچاردز با کتابداران شیرازی

به گزارش لیزنا، جان ریچاردز، رئیس کمیته دائمی کتابخانه های عمومی ایفلا (فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری) که روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در شیراز حضور داشت، علاوه بر بازدید از پنج کتابخانه عمومی شهید آیت الله دستغیب، حافظیه، رئیسی، کودکان یارمهربان و حجاب شیرازی، در نشستی با حضور مسئولان استان، استادان و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابداران شیراز و مسئولان اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، به گفت و گو با موضوع کتابخانه های عمومی پرداخت.

جان ریچاردز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در شهر شیراز، تجربه خود از دیدن کتابخانه های عمومی این شهر را فوق العاده توصیف کرد و گفت: آنچه که در جامعه امروز با تفاوت های بسیار فرهنگی و اجتماعی اهمیت دارد، نقش کتابخانه های عمومی است. زیرا کتابخانه های عمومی در هر کجای دنیا می توانند به اتحاد بین اقشار مختلف کمک کنند.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی با ساختار اجتماعی هر کشور گره خورده است، عنوان کرد: در هر شهر و کشوری، کتابخانه های عمومی متفاوت هستند و ما نمی توانیم این کتابخانه ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. مهم این است که همه کتابخانه های عمومی در یک راستا حرکت می کنند.

ریچاردز اضافه کرد: من به مدت ۴۳ سال کتابدار هستم و کتابخانه های بسیاری از کشورها را دیده ام و فکر می کنم چیزی که لازم است به آن بیشتر توجه کنم، حفظ ارتباطات و اتحاد بین کتابداران دنیا است.

مدیرکتابخانه مرکزی استرالیای غربی در ادامه اضافه کرد: آنچه که ایفلا درباره آن صحبت می کند، ارتباط بین گذشته و حال است. اینترنت بستر ایجاد ارتباط است و آگاهی را زیاد می کند؛ ارتباطات مدرن با وجود ملیت های مختلف و مهاجران، بسیار گسترش یافته است. این در حالی است که امکان دسترسی آزاد افراد به اطلاعات می تواند سطح این ارتباطات را بالاتر ببرد.

رئیس کمیته دائمی کتابخانه های عمومی ایفلا در ادامه با معرفی فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری اضافه کرد: اولین باری که به ایفلا پیوستم در سال ۲۰۰۹ بود و بسیار شگفت زده شدم از اینکه جمعی از مردم دلسوز در این فدراسیون به صورت گسترده در راه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و گسترش کتاب و کتابخوانی در دنیا تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه ایفلا ۵۶ بخش دارد، گفت: افراد با عضو شدن در این فدراسیون می توانند به کمیته های ایفلا بپیوندند. در حال حاضر ۲۰ عضو در کمیته کتابخانه های عمومی ایفلا وجود دارد که دکتر فاطمه پازوکی نیز از ایران عضو این کمیته است.

جان ریچاردز فعالیت ایفلا را در راستای دسترسی آزاد افراد به اطلاعات دانست و اضافه کرد: ایفلا از برنامه های مختلف کتابداری در دنیا حمایت می کند و جوایزی را نیز برای بهترین کتابخانه های دنیا در نظر می گیرد. برخی از کتابخانه ها همچون کتابخانه ای در برزیل به دلیل ارتباطات گسترده و ترویج کتابخوانی و انتقال فرهنگ در دنیا تاکنون جایزه های ایفلا را از آن خود کرده اند، هرچند که از نظر معماری چندان چشمگیر نبودند.

وی عنوان کرد: کتابخانه ها در دنیا با شاخصه های بسیاری در تلاش برای جذب افراد به کتابخوانی هستند؛ از جمله در هند کتابخانه ساده ای فعالیت می کند که هدف آن بیش از هر چیز گردهمایی برای کتابخوانی است. در ایران نیز در کتابخانه ها، برنامه های گسترده ای را با موضوع های فرهنگی و تاریخی برای افراد اجرا می کنند که این بسیار ارزشمند است.

رئیس کمیته دائمی کتابخانه های عمومی ایفلا با تأکید بر اینکه فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری از دو سال گذشته پروسه ای تحقیقاتی را آغاز کرده است، گفت: ۱۹۰ کشور به این پروژه تحقیقاتی پیوستند و ۱۸۵ کارگاه نیز برگزار شده است که بیش از ۹ هزار نفر در این کارگاه ها شرکت کردند. نتایج این تحقیقات به زبان های مختلف ترجمه شده و در سایت ایفلا در دسترس همگان قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: