کد خبر: 38667
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 09:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
 اختتامیه چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی استان همدان با حضور کتابدارانی از استان های ایلام، کردستان،‌ کرمانشاه و همدان برگزار شد.
اختتامیه چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد برگزار شد

به گزارش لیزنا، اختتامیه چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی استان همدان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل امور بانوان استانداری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای‌شهر، مدیران کل کتابخانه های عمومی استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان و کتابدارانی از این استان ها در مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار شد.

در این مراسم عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و بیان کرد: قصه‌گویی نقش بسیار مهمی در انتقال مفاهیم، تقویت دایره واژگان، آشنایی با جنبه‌های حسی گفتار و از همه مهم‌تر ارتباط بین بزرگ‌سالان و کودکان در محیط خانواده، مدرسه و کتابخانه‌های عمومی دارد. همچنین کتابخانه های عمومی مانند مراکز آموزشی و پرورشی کودکان، مرکزی برای تعاملات، ارتباطات و انتقال تجربیات است.

عاطفه زارعی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی فراخوانی در آبان ماه از قصه‌گویان و مروجان فرهنگی دعوت به شرکت در اولین جشنواره قصه‌گویی کرد. در اواخر آذرماه، فایل‌های صوتی در سامانه‌های قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفت و پس از اعلام اسامی منتخبین مرحله اول، مقرر شد جشنواره در ۸ منطقه برگزار شود که استان همدان به عنوان چهارمین منطقه برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی، میزبان استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان است.

زارعی افزود: طی ۲ روز برگزاری جشنواره، ۳۸ قصه‌گو، ۲۶ نفر در روز اول و ۱۲ نفر در روز دوم، قصه‌های خود را ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان منطقه‌ای به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دوره، اولین تجربه همدان در برگزاری جشنواره قصه‌گویی بود و تجربیات مفیدی اعم از آشنایی با گویش‌ها و فرهنگ‌ها، برای برگزارکنندگان داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان عنوان کرد: کتابداران کتابخانه های عمومی می‌توانند با قصه گویی برای کودکان مروجان خوبی در حوزه مطالعه و کتابخوانی باشند و مروجانی را نیز در این زمینه تقویت کنند.

در ادامه غلامرضا کیومرثی، یکی از اعضای هیأت‌داوران بیانیه این هیأت را قرائت کرد و گفت: امروزه در عصر ارتباطات و حضور پررنگ رسانه‌های دیداری و شنیداری و شبکه‌های مجازی هنوز هم هنر قصه‌گویی استوار و در جایگاه یکی از جذاب‌ترین هنرها نقش سازنده‌ای در عرصه تعلیم و تربیت دارد.

وی اظهار کرد: کودکان همچنان مشتاق شنیدن قصه‌ها هستند و با شنیدن روایت‌های قصه به سرزمین‌های دور سفر کرده و با ماجراهای گوناگون و شخصیت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و علمی آشنا می‌شوند.

کیومرثی با بیان اینکه کودکان با قصه‌ها، الگوهای مناسب رفتاری را برای خود برمی‌گزینند، تصریح کرد: استقبال خوب از جشنواره قصه‌گویی وامدار تلاش و احساس مسئولیت کتابداران است که با هدف کسب تجربه و یادگیری بیشتر هنر قصه‌گویی در این جشنواره شرکت کردند.

کیومرثی در ادامه با بیان اینکه هیأت‌داوران نکاتی را برای بهتر شدن هنر قصه‌گویی به قصه‌گویان پیشنهاد می‌کند، افزود: هنر قصه‌گویی بر شالوده قصه بناشده است، ازاین‌رو انتخاب قصه مناسب، مهم‌ترین رکن قصه‌گویی است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری صحیح از زبان و گویش‌های محلی در راستای ترویج فرهنگ اقوام ایرانی و تقویت هویت اسلامی ایرانی باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی مخاطبان قادر به درک مفهوم قصه باشند.

گفتنی است، در این مراسم از هفت قصه گوی برتر در دو بخش عمومی و ویژه تقدیر به عمل آمد که در بخش ویژه سمیه مجیدی و محمد علی بختیاری از استان همدان و در بخش عمومی بهنام جهانی از استان همدان، فرشاد جمشیدی از استان کرمانشاه، پرشنگ سنگین‌آبادی و هه‌نا سکونتی از استان کردستان و رؤیا هواس‌بیگی از استان ایلام به مرحله ملی جشنواره راه یافتند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: