کد خبر: 40251
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 مهر 1398 - 14:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با تایید شدن مرگ یک کتابدار در اثر قصور پزشکی

دستورالعمل آموزشی پیشگیری از مرگ مادران باردار ابلاغ شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
پس از پیگیری‌های دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای ضمن تایید قصور پزشکی در مرگ سیده منصوره حسینی، دستورالعمل آموزشی به همراه راهکارهای اصلاحی با هدف یادگیری و پیشگیری از وقوع مجدد وقایع مشابه را تهیه و به کلیه دستگاه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان همدان، ابلاغ کرد.
دستورالعمل آموزشی پیشگیری از مرگ مادران باردار ابلاغ شد

 به گزارش لیزنا، در پی مرگ سیده منصوره حسینی شعار، رییس کتابخانه مرکزی همدان، که در آذر ماه سال گذشته  در هنگام زایمان در بیمارستان بوعلی همدان به دلیل قصور و خطای پزشکی دیده از دنیا فروبست، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تسلیت به خانواده وی و جامعه کتابدارن کشور، طی نامه ای به حسن قاضی زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار رسیدگی فوری به این حادثه شد.

علیرضا مختارپور در این نامه ضمن تشریح اتفاقات رخ داده در روز حادثه، مبنی بر اقدام متصدیان درمان برای تزریق دارویی خاص، علی رغم تأکیدات مکرر همراهان آن مرحومه نسبت به حساسیت دارویی ایشان، که در نهایت منجر به کما رفتن و فوت رئیس کتابخانه مرکزی همدان شد، خواستار تشکیل هیأت رسیدگی به این واقعه و همچنین تهیه دستورالعمل های لازم برای رعایت همه جانبه اقدامات پزشکی در موارد مشابه شد. 

انتشار این نامه بلافاصله با پیگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارجاع این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان همدان همراه شد؛ به طوری که در فاصله کوتاهی از ارسال این نامه، عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرد که وزارت بهداشت در مرگ و میر نوزادان و مادران کوتاه نمی‌آید و قطعا اگر در این اتفاق قصوری صورت گرفته باشد، به شدت برخورد خواهد شد. 

همچنین با ارسال نامه ای از سوی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت به دبیرکل نهاد، تحقیقات انجام شده در مورد مرگ رییس کتابخانه مرکزی همدان تشریح شد. بر این اساس موضوع مرگ سیده منصوره حسینی برای پیگیری  در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان همدان قرار گرفت که پس از جمع‌آوری اطلاعات توسط تیم کارشناسی معاونت درمان و معانت بهداشت دانشگاه در قالب تیم‌های پرسشگری و تشکیل جلسه بررسی و تحلیل واقعه در دفتر ریاست دانشگاه، رخ دادن شوک آنافیلاکسی در اثر تزریق داروی آنتی بیوتیک (آمپی‌سیلین) محرز شد که گزارش این روند و همچنین سناریوی آموزشی و راهکارهای اصلاحی به منظور یادگیری و پیشگیری از وقوع مجدد وقایع مشابه، به مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارسال شد.

در ادامه، این پرونده از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، به سازمان نظام پزشکی این استان ارجاع شد و پس از رسیدگی با قید فوریت در چهارجلسه رسیدگی به مرگ، گزارش قطعی پزشکی قانونی مبنی بر محرز بودن شوک آنافیلاکسی، رای نهایی درباره این پرونده صادر شد.

در این نامه با اشاره به درخواست دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر تهیه دستورالعمل های لازم برای رعایت همه جانبه اقدامات پزشکی در موارد مشابه، بر تهیه دستورالعمل آموزشی به همراه راهکارهای اصلاحی با هدف یادگیری و پیشگیری از وقوع مجدد وقایع مشابه به مرگ مرحومه سیده منصوره حسینی، تاکید شده و به دفتر نظارت و اعتبارسنجی وزارت بهداشت، معاونت‌های آموزشی، غذا و دارو، بهداشتی، دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی و پیراپزشکی و کلیه مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان همدان، ابلاغ شده است.

کتابدار
|
Iran
|
1398/07/15 - 16:59
0
0
چه حکمی برای کادر پزشکی صادرشد؟
بهار
|
Iran
|
1398/07/13 - 14:47
0
1
کار قابل تحسین و ستایشی هست اما آیا واقعا این ضایعه با تهیه دستورالعمل و ابلغ اون به سازمانها جبران میشه؟ حکمی که برای کادر پزشکی صادر شد چی بود؟
کتابدار
|
Canada
|
1398/07/11 - 04:09
0
1
روحشون شاد باشه
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: