کد خبر: 40300
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 مهر 1398 - 10:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست هم افزایی کتابداران روستایی کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
نشست هم افزایی کتابداران روستایی کتابخانه های عمومی فارس، صبح امروز 21 مهرماه در سالن کتابدار شیراز با حضور ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی و دبیر جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و کتابداران کتابخانه عمومی روستایی فارس برگزار شد.
نشست هم افزایی کتابداران روستایی کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد

 به گزارش لیزنا، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این دیدار با بیان اینکه وزارت ارشاد در سال های اخیر برنامه های گوناگونی  را در حوزه کتابخوانی اجرا کرده است، گفت: در چند سال اخیز، چهار جشنواره ملی «پایتخت کتاب ایران»، «عشایر و روستاهای دوستدار کتاب»، «مروجان کتابخوانی» و «جام باشگاه های کتابخوانی» همزمان برگزار شده است.

وی با تصریح اینکه کتابخانه های روستایی فارس ظرفیت بسیار خوبی برای حضور در جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب دارند، ۵۲ کتابخانه عمومی در فارس فعال است و برنامه های خلاقانه و گسترده بسیاری در این کتابخانه ها برگزار می شود که در صورت مستندسازی مناسب تمامی کتابخانه ها می توانند در این جشنواره برگزیده شوند.

به گفته منوچهری، کتابخانه روستایی اهمیت بالاتری دارد چراکه گاهی تنها پایگاه فرهنگی یک روستا به شمار می شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در ادامه با اعلام اینکه به تازگی کارگروه کتابخانه های روستایی و عشایری در انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران تشکیل شده است، گفت: در این کارگروه مشکلات  و نیازهای کتابخانه های عمومی  روستایی و راهکارهای آن شناسایی و بررسی می شود.

مدیرکل دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با تصریح اینکه یکی از دلایل برگزاری این جشنواره آگاهی از مشکلات و دغدغه های روستاها در حوزه کتاب و کتابخوانی است، گفت: کتابخانه در روستا تنها کار کتابخوانی و کتابداری را انجام نمی دهد بلکه پایگاه فرهنگی، علمی، اقتصادی  و اجتماعی یک روستاست.

ابراهیم حیدری کتابخانه های روستاهایی را محور برگزاری اسن جشنواره دانست و اضافه کرد: بیشتر روستاهایی که  در این جشنواره برگزیده شده اند، کتابخانه فعالی داشته اند، هرچند که ظرفیت روستاها و روستاییان مهم است اما کتابخانه عمومی در این جشنواره محور بوده است.  کتابخانه به عنوان موتور محرک است و می تواند ظرفیت های نهفته را شناسایی کند و آموزش بدهد.

او ضمن قدردانی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی در سطح کلان و استان ها به عنوان نهاد مهم و بنیادی بوده که هم از نظر مالی و فکری در حوزه سیاست گذاری، داوری و جوایز همکاری داشته است.

دبیرجشنواره های کتابخوانی وزارت ارشاد، فارس را فعال ترین استان در جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب برشمرد و با اشاره به اینکه سال گدذشته  فارس با ۵۴ روستا در جشنواره شرکت کرد، گفت: در دوره های گذشته، هفت روستای لایزنگان، خواجه جمالی، فهلیان، امامزاده بزم، کریشکی، جایدشت و فیشور به عنوان برگزیده و روستاهای فهلیان به عنوان برگزیده برگزیدگان تقدیر شده اند.

حیدری با تصریح اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی بر جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب تاکید دارند، گفت: اعتبارات این برنامه،برای ترویج کتابخوانی در مناطق محروم هزینه می شود و به روستاهای برگزیده درحدود چهارصد میلیون ریال جوایز نقدی و غیرنقدی تعلق می گیرد که برای توسعه کتابخانه های در روستا مهم اشت.

مدیرکل دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرکرد: در روستاها پنج درصد بودجه دهیاری های به امور فرهنگی تعلق دارد و این بودجه باید در اختیار کتابخانه ها و کتابخوانی قرار گیرد. 

او با تأکید بر اینکه در وزارت ارشاد ستاد برنامه ریزی جشنواره عشایر و روستاها  تشکیل شده است، گفت: براساس ابلاغ وزیر ارشاد دبیرخانه این جشنواره باید در استان ها تشکیل شود که ادارات کل ارشاد دبیر و دستگاه های مرتبط نیز عضو این شورا خواهند بود و امیدواریم که در فارس این دبیرخانه تشکیل شده است.

حیدری در ادامه به روند برگزاری جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: جشنواره دو بخش دارد فعالیت های انجام شده در روستا و و برنامه های آینده.  در این حوزه کتابخانه های عمومی می توانند با توجه به سیاست های مجموعه و شناسایی طرفیت های روستا و نیازهای مردم می تواند سبب خلق برنامه های بسیار خوبی باشد. در این راستا باید از ظرفیت فرهبختگان محلی، سرمایه داران و چهره های علمی و فرهنگی استفاده شود.

در ادامه این دیدار دکتر محمد حسن زاده رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران، درخصوص «ایجاد دسترسی به دانش در روستاها و نقش کتابخانه ها در این زمینه» سخنرانی کرد.

او با بیان اینکه امروزه عصر دانش است و این عصر به دنبال ایجاد تعامل و تعادل شهر و روستاهاست؛ گفت: در عصر حاضر دانایی و عامل رقابت شده است و انتطظار می رود که روستاها توانمند سازی شود؛ همچنین شهرها با جوامع روستاها قرابت داشته باشند.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به اینکه در بحث دانش مدار شدن هر دو جامعه شهری و روستایی ایران نیازمند توسعه هستند، افزود: این در حالی است که بسیاری از زیرساخت های شهری در روستاها در دسترس نیست و جوامع روستایی دسترسی تام به ابزارهای دانشی بی بهره هستند که همین سبب افزایش کوچ از روستاها به شهر شده است.

حسن زاده با تاکید بر اینکه کتابخانه های عمومی به عنوان تسهیل گر جوامع روستایی هستند؛ شش نقش را برای کتابخانه های روستایی برشمرد و اضافه کرد: ایجاد زیرساخت دسترسی به دانش طبق نیاز مردم روستا، توانمندسازی روستاییان برای یافتن و ارزیابی و کاربست دانش، ایجاد ارتباط و منابع دانش کسب و کار روستاییان، ایجاد ارتباط بین روستاها، ایجاد ارتباط میان شهر و روستاست و هدایتگری فرهنگی از جمله وظایف کتابخانه های عمومی روستایی است.

به گفته او کتابخانه ها باید عاملی ثبت دانش های بومی روستاها باشند و نقش آن ها دوگانه است؛ ایجاد دسترسی روستاییان به دانش و ایجاد بستر تولید دانش بومی و ارائه آن در کشور.

نشست هم افزایی کتابداران روستایی کتابخانه های عمومی فارس  با بخش پرسش و پاسخ کتابداران و ارائه تجربیات روستاهای دوستدار کتاب فارس از حضور در جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب و اجرای برنامه های خلاقه در روستا همراه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: