کد خبر: 24029
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 ارديبهشت 1395 - 15:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

مواجهه آگاهانه و مسئولانه با شبکه‌‌های اجتماعی در چارچوب خردمندانه ضرورت دارد

یزدان منصوریان گفت: اگر مخاطبان در شبکه‌ های اجتماعی مواجهه آگاهانه، مسئولانه در چارچوب خردمندانه برای مطالعه و کتابخوانی داشته باشند؛ آن وقت می‌ توان گفت که شبکه‌ های اجتماعی ابزاری مفید در خدمت فرهنگ و رشد مطالعه خواهد بود.
مواجهه آگاهانه و مسئولانه با شبکه‌‌های اجتماعی در چارچوب خردمندانه ضرورت دارد

 

به گزارش لیزنا، امیرضا اصنافی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی با حضور در نشست تخصصی نقش شبکه‌ های اجتماعی در ترویج کتابخوانی با بیان این مطلب افزود: شبکه‌ های اجتماعی، شکل زیستن در دنیای امروز را تغییر داده است. بنابراین هرکس می ‌تواند با تفکر و انتخاب درست از این ابزار استفاده کند. من عقیده دارم استفاده از شبکه‌ های اجتماعی به معنی حذف کتاب، کتابدار، ناشر، نویسنده و مولف نیست بلکه پلی است برای رساندن مخاطب به اصل کتاب.

 

وی گفت: انسان امروزی به دلیل قرار گرفتن در دهکده مجازی وب دیگر حوصله و فرصت کافی برای خواندن کتاب ‌های چاپی را ندارد؛ لذا در شبکه ‌های اجتماعی تنها به دنبال گزیده مطالب می ‌گردد. بنابراین اگر بتوان شبکه‌ های اجتماعی را ابزاری برای معرفی کتاب، تشکیل گروه‌ های مختلف کتابخوانی دانست، می‌ توان از مزایای آن بهره جست. به عنوان مثال شخصی وارد کتابخانه ‌ای می ‌شود و به کتابدار مشخصات کتاب را برای جستجو می ‌دهد که زمان‌بر است اگر از طریق نصب اپلیکیشن به جستجوی کتاب بپردازد، سریعتر نیاز خود را برطرف خواهد کرد.

 

اصنافی با بیان اینکه رسانه‌ های دیجیتال و شبکه‌ های اجتماعی کارکردهای مختلفی دارند گفت: همانگونه که کتاب خوب، لذت، تفریح و یادگیری برای خواننده خود دارد شبکه‌ های اجتماعی نیز همین قابلیت را دارند.

 

یزدان منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی دیگر سخنران این نشست نیز در ادامه توضیح داد: اگر مخاطبان در شبکه‌ های اجتماعی مواجهه آگاهانه، مسئولانه در چارچوب خردمندانه برای مطالعه و کتابخوانی داشته باشند؛ آن وقت می‌ توان گفت که شبکه‌ های اجتماعی ابزاری مفید در خدمت فرهنگ و رشد مطالعه خواهد بود. تاکید می ‌کنیم شبکه‌ های اجتماعی نمی ‌تواند جایگزین خبری برای کتاب‌ های چاپی باشد زیرا فقط شکل مطالعه کتاب را تغییر می ‌دهد اما شیوه مطالعه سنتی را از بین نخواهد برد.

 

وی تاکید کرد: با آمدن رسانه ‌های جدید هیچ رسانه‌ ای حذف نمی ‌شود و شیوه خواندن و مطالعه جدیدی در کنار روش ‌های گذشته پدید می ‌آید. بیشترین تاکید من در زمینه شبکه‌ های اجتماعی در ترویج کتابخوانی، کسب مهارت و داشتن سواد رسانه‌ ای است. شبکه‌ های اجتماعی هرگز جای خواندن عمیق کتاب‌های چاپی را نمی گیرد و کارایی لازم برای مطالعه عمیق را ندارد.

 

حسام مطهری داستان‌نویس معاصر نیز در این نشست با بیان اینکه در مورد شبکه ‌های اجتماعی جامعه ایرانی همواره مصرف کننده است اظهار کرد: جامعه ایرانی همواره در استفاده از شبکه ‌های اجتماعی مصرف ‌کننده بوده و به نوعی استفاده از این شبکه‌ های مجازی همواره براساس جو محیط در جامعه بوده و ما شاید انتخاب آگاهانه در زمینه استفاده از آن را نداشته باشیم زمان آن فرا رسیده که تفکر کنیم و پس از آن انتخاب بنابراین نوع استفاده ما برای کتاب خواندن در شبکه‌ های اجتماعی مهم است. زیرا ما در این شبکه‌ ها با انبوهی از پیام‌ها روبرو می ‌شویم که نمی توانیم همه آنها را مطالعه کنیم.

 

محسن حاجی زین العابدینی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این نشست نیز گفت: در حال حاضر مهمترین دغدغ ه‌ها مشکل کتابخوانی است. انسان‌ها تاکنون اختراعات زیادی کرده ‌اند. از آنها بهره جسته‌ اند و کتاب هم یکی از اختراعات بشر امروزی است که خوشبختانه ما از کتاب رهایی نداریم و از این اختراع مفید جدا نمی ‌شویم.

 

وی اظهار کرد: انسان گذشته، انسان کشاورز و خدمات بوده ولی در فرآیند دگرگونی و پیشرفت تکنولوژی، انسان امروزی انسان علاقه ‌مند به سرعت و کم حوصله است که در شبکه‌ های مجای فقط فرصت خواندن گزیده‌ ای از مطالب را می ‌کند لذا کتابخوانی در شبکه‌ های اجتماعی شکل جدیدی به خود گرفته است.

 

زین العابدینی در ادامه بیان کرد: به دلیل وجود سرعت و نبود فرصت انسان‌ ها تکه ‌ای و چکیده از کتابی را در فضای مجازی می‌ خوانند. بنابراین فکر می ‌کنند با خواندن چکیده مطالبی از کل تاب همه کتاب را خوانده ‌اند که به طور کلی دچار درک نادرست از آن کتاب می‌ شوند به عقیده من شبکه‌ های اجتماعی ابزاری برای تبلیغ کتابخوانی هستند اما مناسب برای کتابخوانی عمیق نیستند.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌ شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: