کد خبر: 39694
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 ارديبهشت 1398 - 09:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

در ادامه سلسلسه نشست‌های همایش بین المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان روسیه:

برگزاری نشست «چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر کودکان و نوجوانان»

منبع : بنیاد شعر و ادبیات داستانی
نشست «چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر کودکان و نوجوانان» صبح یکشنبه 29 اردیبهشت در سالن اُپرای شهر آستراخان برگزار شد.
 برگزاری نشست «چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر کودکان و نوجوانان»

به گزارش لیزنا، در این نشست که  با حضور خانم گالینا زاتی‌یِوا وزیر فرهنگ استان آستراخان روسیه، ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس جمهور روسیه و الکساندر ناباکوف، سردبیر یکی از مجلات ادبی معتبر مسکو برپا شده بود، نمایندگانی از ایران، اُکراین، بلاروس، آذربایجان، مسکو و آستراخان به سخنرانی پرداختند.

مهدی قزلی، سرپرست گروه ایرانی حاضر در نخستین همایش بین‌المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان، در سخنانی با تاکید بر مسئولیت نویسنده در تعالی جامعه گفت: در دنیایی که نقش زشتی‌ها و بدی‌ها و جنگ و خونریزی، پررنگ از مسائل دیگر است، ادیبان و نویسندگان می‌توانند همانند پیامبران، الهام‌بخش انسان‌‌های دیگر برای تحول و ساختن جامعه‌ای عاری از خشونت باشند .

در ادامه این برنامه، الکساندر ناباکوف با ارائه گزارشی از انتشار آثار در روسیه گفت: در سال 2018 بیش از چهارصد میلیون نسخه کتاب در حوزه کودک و نوجوان در روسیه منتشر شده که به نسبت سال 2017، کمی کاهش داشته است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور روسیه نیز با ابراز خرسندی از استقبال از این جشنواره گفت: علاقمندی و رضایت بازدیدکنندگان و میهمانان، مشوق ما برای ادامه این کار است.

ولادیمیر تولستوی تاکید کرد: هرچند این جشنواره اولین هست، ولی باید استمرار داشته و آخرین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان نباشد .

یکی دیگر از مهمانان این نشست، رئیس کتابخانه کودک و نوجوان شهر مسکو بود که گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه ارائه داد.

در ادامه، ایگور اولییِنکوف، نقاش و تصویرگر روسی و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن در زمینه تصویرسازی، با تاکید بر نقش تصویرگری در رشد ذهنی کودکان گفت: تصاویر کتاب‌ها باید موجب تفکر در کودکان شده و آنها را از کلیشه خارج کند.

 در پایان این نشست، هیات نویسندگان ایرانی از نمایشگاه کتابی که در محوطه پارک اُپرا برگزار شده بود دیدن کردند.

گفتنی است، مهدی قزلی و محمدرضا یوسفی با حضور در غرفه انتشارات صدرا که عرضه کننده کتاب‌های این دو نویسنده به زبان روسی است، ملاقات‌هایی با علاقمندان، ناشران و اصحاب رسانه و حمید هادوی رییس بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا داشتند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: