کد خبر: 40239
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 مهر 1398 - 08:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

وبینار «گزارش حضور در هفدهمین همایش علم سنجی و اطلاع سنجی» برگزار شد

منبع : آرموک
وبینار «گزارش حضور در هفدهمین همایش علم سنجی و اطلاع سنجی» روز پنجشنبه ۴ مهرماه توسط آرموک و با سخنرانی، دکتر امیررضا اصنافی و دکتر مریم پاکدامن برگزار شد.
وبینار «گزارش حضور در هفدهمین همایش علم سنجی و اطلاع سنجی» برگزار شد

به گزارش لیزنا،  دکتر امیررضا، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، و دکتر مریم پاکدامن، مدرس دانشگاه شهیدبهشتی که برای ارائه پوستر در این کنفرانس شرکت کرده بودند، روز پنجشنبه، 4 مهرماه گزارش حضور در این کنفرانس را از طریق وبینار ارائه کردند.


دکتر اصنافی در ابتدا گفت این کنفرانس توسط International Society for Scientometrics and Informetrics (ISSI) برگزار می شود و این کنفرانس هفدمین دوره ای بود که برگزار شد.
وی تاریخچه ای از برگزاری این کنفرانس ارائه داد و گفت: اولین بار در سال 1987 این کنفرانس در بلژیک برگزار شد که هدف آن کتابسنجی و جنبه های نظری بازیابی اطلاعات بود که در آن زمان هنوز برنامه ای جدی برای برگزاری همایش به صورت منظم پیش بینی نشده بود.

وی ادامه داد: در سال 1989 این کنفرانس برای بار دوم و در کانادا برگزار شد و در سال 1991 برای بار سوم و در هند برگزار شد و از سال 1993 رویکرد آن تغییر کرد و در چهارمین دوره آن که در برلین برگزار شد نام آن به همین کنفرانس کنونی تغییر می کند و هدف آن نیز گردهم آوردن پژوهشگران و محققان و دست اندرکاران علم‌سنجی، کتاب سنجی، اطلاع سنجی، وب سنجی و آلتمتریکس برای بحث و تبادل نظر پیرامون روش‌ها، رویکردها، تئوری ها و نیز برجسته کردن بهترین پژوهش ها در این زمینه است. از آن زمان به بعد مقرر شد که هر دوسال یکبار این کنفرانس برگزار شود.

اصنافی گفت: ما دردنیایی زندگی میکنیم که اطرافمان پر از شاخص هاست، پر از نمودارها و گراف هاست و از اینها برای سیاستگزاری های آموزشی و پژوهشی و ترسیم نقشه های علمی و ارائه مدل هایی برای آینده استفاده میکنیم.

وی در ادامه گفت: هفدهمین کنفرانس ISSI که در دانشگاه ساپینزا شهر رم در ایتالیا در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۱۳۹۸) برگزار شد در مقایسه با سایر کنفرانس هایی که در این حوزه برگزار می شود مانند کولنت، از سطح بالاتری برخودار بود. اسپانسرهای قوی و افراد شاخص در این کنفراس بودند و از هر پنلی با دست پر خارج میشدیم.
آن چیزی که ما در یک کنگره به دست می آوریم چه از ارائه های شفاهی و چه پوستر ارزشمند است، در این کنگره هم همه نشست ها پر از چالش و بحث و تبادل نظر بود. من در مطلبی با عنوان «جوجه اردک زشتی به اسم پوستر» نوشتم که خیلی عجیب است که اغلب، مقالات پوستری به عنوان شهروند درجه دو یا جوجه اردک زشت دیده می شوند!.
وی تاکید کرد: در ارائه پوستر، در محلی که ارائه دهنده باید پوستر را ارائه کند، افراد زیادی می آیند و باب گفتگو باز می شود و شما می توانید شرکای علمی پیدا کنید و این بابی برای کارهای علمی آینده می شود.

اصنافی ادامه داد: شلوغ ترین و پرهیجان ترین قسمت در کنفرانس ایفلا، روز پوسترهاست، در ISSI هم همینطور بود. در این کنفرانس قبل از اینکه پوستر را ارائه کنیم باید در یک کلاس می نشستیم و سپس یک فرد به نام دبیر پنل پوستر، پوستر ها را معرفی می کند و از شما میخواهد درباره پوستر خود حدود 2 دقیقه صحبت کنید و بگویید که در این پوستر چه می خواهید بکنید.

وی گفت: دو روز را به پوسترها اختصاص داده بودند و ما در این کنفرانس دو پوستر داشتیم یکی «کاربرد دگرسنجه ها در دانشگاه آزاد اسلامی» که مربوط به رساله دکتری خانم دوخانی بود و دیگری «وضعیت گروههای کتابداری ایران در نظام های رتبه بندی دانشگاههای جهان» که با همکاری خانم دکتر پاکدامن بود.

اصنافی درباره جلسه افتتاحیه کنفرانس نیز صحبت کرد و گفت یکی از سخنرانان به شاخص koosha metrix اشاره کرد که اشاره به فعالیت های دکتر کیوان کوشا داشت. همچنین در افتتاحیه درباره شاخص های جدید و مدل های جدید صحبت شد و مطرح شد که باید با این ارقام وجدول ها چه کار کنیم.

وی در پایان صحبت های خود بیان کرد: در مراسم اختتامیه میزبان دور بعدی یعنی هجدهمین کنفرانس ISSI را مشخص کردند و بلژیک به عنوان میزبان سال 2021 این کنفراس معرفی شد.
در ادامه وبینار دکتر مریم پاکدامن، صحبت کرد و گفت: حضور در یک کنفرانس تخصصی نسبت به کنفرانسی مانند ایفلا باعث می شود که تمرکز بیشتری بر روی پنل ها و مطلب مطرح شده داشته باشیم.

پاکدامن گفت: یکی از مسائلی که همواره برایم مطرح بود، ارزیابی شاخص هایی بود که روی مباحث علوم انسانی گذاشته می شود. اینکه خط کش اساسی برای درگیر کردن علوم انسانی چه هست؟ چرا که آزمایشگاه حوزه علوم انسانی، جامعه است. چطور می شود که یک دانشکده علوم انسانی ارزیابی دقیق شود و اینکه چه تاثیری بر روی جامعه گذاشته بررسی شود؟
وی افزود: در یکی از نشست ها به همین مساله پرداخته شد که متاسفانه در اینجا هم فقط مساله را باز کردند و نتیجه خاصی مطرح نشد. این مقاله به این می پرداخت که چگونه علم از هسته اصلی آن در دانشگاهها کم کم به سمت جامعه می رود و چطور می شود اجرایی شدن آن را دید که بحث آلتمتریکس و شبکه های مجازی را مطرح کردند.

پاکدامن ادامه داد: در این کنفرانس خیلی از افرادی که سیاستگزار علم بودند حضور داشتند و تعداد زیادی از افراد جایگاه دانشگاهی نداشتند.

وی درباره یکی از نشست هایی که شرکت کرده بود توضیح داد: خانمی از کشور روسیه در این نشست حضور داشتند و گفتند پروژه ای در روسیه در حال اجراست که در آن 5 دانشگاه و واحد پژوهشی روسیه را انتخاب کردند و برای آنها در برقراری ارتباط بین المللی و اینکه بر مبنای سنجه ها حرکنت کنند انگیزه ایجاد کردند.

پاکدامن یادآوری کرد که چنین پروژه ای در کشور ما هم اجرایی شده است و متولی آن وزارت علوم است.

وی در مورد پژوهشی که در روسیه انجام شده بود ادامه داد: این خانم رصدهای علمی که بر روی این 5 واحد انجام شده بود و بودجه هایی که به آنها تعلق گرفته بود را بررسی کرده بود تا مشخص شود این کار چقدر باعث شده که ارتباطات بین المللی داشته باشند و به این نتیجه رسیده بود که این سیاستگزاری و این انگیزه دادن موثر واقع شده است.
پاکدامن در ادامه توضیح این پژوهش گفت: وقتی این گروه را با گروهی که زیر ذره بین نبودند مقایسه کرده بودند متوجه شدند که انقلاب و جهشی رخ داده است و این دانشگاهها به سمت پروژه های بین المللی حرکت کرده بودند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: دو، سه نشست در این کنفرانس درباره ارزیابی reviewers بود و نشست هایی هم درباره ارزیابی حوزه علوم انسانی بود.
پاکدامن در پایان گفت: عزیزانی که در حوزه علم سنجی کار میکنند حتما دراین کنفرانس شرکت کنند چرا که حضور در آن فضا ایده ها و انگیزه های خوبی را برای دانشجویان به همراه می آورد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: