کد خبر: 40256
تاریخ انتشار: شنبه, 13 مهر 1398 - 09:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

عنوان پنل كتابخانه‌های پزشكی در پنجمین کنگره مشخص شد:

بازنگری و تبیین حرفه و رشته كتابداری اطلاع رسانی پزشكی در وزارت بهداشت

منبع : لیزنا
نخستین پیش نشست کتابخانه های پزشکی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در روز چهارشنبه، 10 مهرماه از ساعت 12-10 در طبقه هشتم کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
بازنگری و تبیین حرفه و رشته كتابداری اطلاع رسانی پزشكی در وزارت بهداشت

 به گزارش لیزنا، این نشست با هدف ارائه راهکارها و پیشنهادات متخصصین این حوزه برای برنامه ریزی هر چه بهتر پنل کتابخانه‌های پزشکی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات و با حضور دکتر فرزانه فضلی؛ دبیر پنل کتابخانه های پزشکی،  دکتر سیدجواد قاضی میرسعید؛ استاد و پیشكسوت کتابداری و اطلاع رسانی پزشكی، دکتر اعظم شاه‌ بداغی و  دکتر سعیده ولی زاده؛ از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  دکتر محمد زره‌ساز؛ دبیر علمی پنجمین کنگره، مهرناز خراسانچی؛ دبیر اجرایی کنگره و جمعی از اعضای هیئت علمی، اساتید، مسئولین کتابخانه‌ها، کتابداران و دانشجویان کتابداری پزشکی، برگزار شد.

در ابتدا دکتر فضلی ضمن قدردانی از حضور متخصصین گفت: حیطه و موضوع پنل اصلی را با مروری بر نظرات همكاران در گروه و شرایط موجود حرفه و رشته در این نشست تعیین خواهیم کرد و در ادامه نظرات صاحبان اندیشه و فعالان عرصه را دریافت می کنیم. 

سپس  دکتر قاضی میرسعید، ضمن قدردانی از دست اندرکاران کنگره، برگزاری این پنل را فرصت مناسبی برای طرح و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه کتابداری پزشکی از سوی مسئولین وزارت بهداشت و سایر حوزه‌های مرتبط دانست. وی به اقدامات غیرکارشناسی انجام شده در گذشته در وزارت بهداشت اشاره کرد که به رشته و حرفه آسیب جدی زده است. قاضی میرسعید خواستار توجه بیشتر شورای گسترش وزارت بهداشت به تقاضای اعضای جامعه علمی کتابداری پزشکی برای توسعه آموزش این رشته در دانشگاه‌های مختلف کشور شد.

در ادامه،  دکتر زره ساز ضمن ارائه گزارشی کامل از چهار دوره گذشته کنگره گفت: کنگره امسال نیز با ارائه فراخوان مقاله، ایده و تجربه کار خود را آغاز کرد. این کنگره مشابه یک همایش علمی پژوهشی نیست بلکه انتظار ما این است که با الگوگیری از ایفلا صدای همه دست اندرکاران حوزه علوم اطلاعات برای طرح مسائل و پیگیری مطالبات علمی و حرفه‌ای شان باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم در سال‌های آینده، پیش‌نشست‌های کنگره به صورت مداوم و در طی سال برگزار شوند. زره‌ساز از همه دانشگاهیان و حرفه‌مندان حوزه علوم اطلاعات تقاضا کرد تا مقاله‌ها، تجربه‌ها و ایده‌های خود را از طریق وب‌سایت کنگره ارسال کنند.

در ادامه جلسه، دکتر فضلی گزارشی از پیشنهادات و سوالات مطرح شده در گروه تلگرامی کتابخانه های پزشکی ارائه داد که در زیر به بخشی از آنها اشاره می‌شود:

- دعوت از تمامی اقشار کتابدار در قسمت های مختلف پنل‌ها 

- تلاش برای احیای  انجمن کتابداری پزشکی  

- راه اندازی سامانه ملی کتابداران و کتابخانه های پزشکی  

- آمادگی مركز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی برای برگزاری آموزش های ضمن خدمت برای کتابداران 

- تدوین بسته های آموزشی با همكاری گروههای آموزشی برای توانمند سازی کتابداران 

- تحقیقات نوین در حیطه کتابداری  

- راه کاری برای خروج کتابداران و کتابخانه های پزشکی از سکون 

- اصلاح سرفصل دروس در مقطع ارشد و دکتری 

- مسائل مربوط به استخدام کتابدار پزشکی 

- تشکیل کارگروه مشاغل 

در ادامه  خراسانچی، با اشاره به موضوع اصلی کنگره پنجم «ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها» خواستار شرکت حضار و سایر حرفه‌مندان و دانشگاهیان در پویش کنگره با عنوان «ما و آینده» شد.

وی گفت: در این پویش می بایست هر فرد نقش و مسئولیت خود را در قبال بهبود آینده رشته و حرفه در کلیپی کوتاه بیان کند.

در ادامه حاضران، سوالات، پیشنهادات و راهکارهای خود را به اشتراک گذاشته و بهترین نظرات و گزینه‌ها برای پیش نشست دوم که در مشهد برگزار خواهد شد را جمع بندی کردند. از جمله موارد طرح شده توسط حضار می‌توان به تبعیت نکردن تصمیم‌گیرندگان وزارت بهداشت از گروه‌های آموزشی در تصمیمات خود، ضرورت تعریف گرایش‌های تخصصی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، ضرورت حضور بیشتر اعضای بورد در مجامع علمی و حرفه‌ای همچون کنگره، توجه بیشتر به انتشار نشریات پژوهشی در رشته و قدردانی بابت بهبود وضعیت استخدامی فارغ‌التحصیلان اشاره کرد.

طبق صحبت اساتید، کتابداران و دانشجویان موضوع اصلی پنل كتابخانه های پزشكی با عنوان «بازنگری و تبیین حرفه و رشته كتابداری اطلاع رسانی پزشكی در وزارت بهداشت» تعیین و مقرر شد راهکارها در دو مقوله‌: ۱-آموزش و ۲-حرفه و بحث استخدام، پیگیری شود. در مقوله‌ی آموزش پیشنهاداتی بیان شد که شامل موارد زیر بود:

۱- مشکلات بازار کار دانشجویان دکتری کتابداری پزشکی

۲- تلاش برای گسترش رشته در دانشگاه‌هایی که پتانسیل ایجاد گروه را دارند.

و در مقوله حرفه و استخدامی به ۱- تعریف مشاغل جدید برای فارغ التحصیلان کتابداری پزشکی در رسته بهداشتی درمانی و ۲- تشکیل کارگروه مطالبات صنفی اشاره شد.

 

گزارش: فاطمه ترابی و حمیدرضا تبرائی؛ اعضای کمیته اجرائی و روابط عمومی کنگره

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: