کد خبر: 40782
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 دی 1398 - 09:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه آموزشی "چگونگی داوری علمی مقالات" برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن کتابداری شاخه جنوب کشور کارگاه آموزشی "چگونگی داوری علمی مقالات" را با همکاری دانشگاه پیام نور استان فارس در این دانشگاه برگزار کرد.
کارگاه آموزشی

به گزارش لیزنا، انجمن کتابداری شاخه جنوب کشور در روز دوشنبه مورخ 23 دی ماه کارگاه آموزشی "چگونگی داوری علمی مقالات" را با همکاری دانشگاه پیام نور استان فارس در این دانشگاه برگزار کرد. این کارگاه توسط دکتر فریده پورگیو استاد تمام بخش زبان های خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز تدریس شد. وی کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه اصفهان ـ کارشناسی ارشدآموزش زبان از دانشگاه آوستن، تگزاس ـ دکتراي ادبیات انگلیسی از دانشگاه گلاسگو، انگلستان گرفته است. فعالیت و تجربه وی در حوزه نشریات شامل عضو هیئت تحریریه مجله علوم انسانی و اجتماعی ـ عضو مرکز مطالعات ادبیات کودکان ـ عضو هیئت تحریریه مجله ادبیات کودك ـ عضو هیأت تحریریه مجله مهارت هاي زبان ـ سردبیر مجله پژوهشهاي ادبی فارسی (انگلیسی) و ویراستار انگلیسی نشریه پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز است.

در این کارگاه که با حضور استادان رشته های مختلف دانشگاه پیام نور و دیگر دانشگاه ها و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دکتری برگزار شد با موضوع وظایف داور آغاز شد.

فریده پورگیو در مبحث وظایف داور به تخصص داور، تعارض منافع،  دستورالعمل داوران، سریع خوانی مقاله،  بازخوانی مقاله با دقت و یادداشت نکات مورد نظر، تهیه گزارش داوری پرداخت.

وی در ادامه به انواع مقالات از جمله علمی ـ پژوهشی، مروری، ترویجی، موردی ( case study )، نقد کتاب (Review )، دیدگاه و آشنایی داور به آنها اشاره کرد.

 نوع داوری یعنی یکسو ناشناس (single blind)، دو سو ناشناس (double blind) و داوری باز (open review) به بحث گذاشته شد و شرکت کنندگان با تجربه ها و دیدگاه های خود این نوع داوری ها را مورد نقد قرار دادند.

سپس ساختار یک مقاله پژوهشی ارائه شد و وظایف داور در خصوص هر قسمت از این ساختار توضیح داده شد و نقطه نظرات شرکت کنندگان در این رابطه به بحث گذاشته شد.

در ادامه نمونه های عملی هر قسمت از ساختار ارائه و در خصوص آنها تبادل نظر شد. این کارگاه به مدت 4 ساعت برگزار شد و در پایان به مسائل اخلاقی در پذیرش داوری و گزارش نویسی اشاره شد. در موضوع اخلاق علمی و اخلاق داوری نقطه نظرات شرکت کنندگان که برخاسته از تجربیات بود مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

شایان ذکر است که فایل صوتی و تصویری این کارگاه از طریق سامانه آرموک بزودی قابل استفاده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: