کد خبر: 27374
تاریخ انتشار: جمعه, 22 بهمن 1395 - 17:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نویسندگان حوزه کودک در انتظار حمایت‌های مالی

منبع : لیزنا
حسین فراهانی، نویسنده، با اشاره به اینکه کپی و چاپ آثار خارجی در عین به‌صرفه‌بودن مانع رشد خلاقیت شده است، گفت: درصورت جذب حامی و پشتیبان مالی به نویسندگی در حوزه کودک ادامه می‌دهم.
نویسندگان حوزه کودک در انتظار حمایت‌های مالی

حسین فراهانی، در گفت وگو با خبرنگار لیزنا درباره کتاب‌های خود گفت: یک کتاب شعر و یک کتاب تلفیق داستان و شعر به نام بغض را برای بزرگسالان و سه کتاب هم برای کودکان رده سنی ب (یعنی از 6 تا 12 سال) تحت عنوان سرزمین ابرها نوشته‌ام.

وی با بیان اینکه جدیدترین کتاب خود را در شهریورماه 95 به چاپ رسانده است، ادامه داد: کتاب‌های سریالی سرزمین ابرها که در سه جلد به موضوعات مختلف اخلاق محور مانند غیبت، دروغ و احترام به افراد بزرگتر می‌پردازد ضمن توزیع و پخش در مدارس منطقه 21 خوشبختانه با استقبال خرید خوبی مواجه شد.

این نویسنده اظهار داشت: همچنین دو مدرسه بزرگ منطقه 21 ماهی یک الی دوبار مرا برای آموزش به دانش‌آموزان خود دعوت می‌کنند البته جز این فعالیت‌ها، گاهی به انجام کارهای سفارشی انجمن‌ها و دانشگاه علم و صنعت یا نویسندگی مجلاتی کودک و دوستی و روزهای زندگی می‌پردازم.

وی درپاسخ به این سوال که چرا بعد از کار برای بزرگسال، به سمت فضای کودک روی آورد، گفت: علت این موضوی فضای بکر، فعالیت و نویسندگان کم حوزه کودک است درواقع با توجه به مشکلات موجود افراد کمتری برای وارد شدن به این حوزه علاقمند هستند.

فراهانی با بیان اینکه برای ورود به عرصه نویسندگی کودک توانایی‌های لازم را در خود دیدم، تصریح کرد: با توجه به استقبال از کتاب سرزمین ابرها، نوع فروش و دیدگاه منطقه خود به این نتیجه رسیدم که فعالیت و شرایط در زمینه کودک برای من مهیاتر است.

وی عنوان کرد: متاسفانه کارهای ایرانی در زمینه آموزش مسائل اخلاقی به کودکان کم است و هنوز به داستان‌های سال‌های گذشته با خلاقیت کم مثل حسنی یا شنگول و منگول گره خورده‌ایم و درواقع بین سال‌های 1380 تا 90 کمتر شاهد خلاقیت در کتاب‌های کودکان و حتی کارتون‌های نمایشی بوده‌ایم.

فراهانی افزود: بنابراین سعی کردم با یک فضای فانتزی و به شیوه‌ای ساده موضوعات مختلف را برای کودکان بیان کنم و هنوز هم جا برای کار بیشتر در این زمینه وجود دارد.

این نویسنده اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه نویسندگی به ویژه در بخش کودک، عدم حمایت است از آنجا که ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه ما را در این بخش کمک نکردند تمامی کتاب‌ها و نتایج حاصل از آن، با هزینه شخصی و تلاش انفرادی است.

وی با بیان اینکه هزینه‌کردهای شخصی از فروش آثار به دست آمد، گفت: اکثر انتشاراتی‌ها بدون درگیری برای هزینه چاپ و حق التالیف آثار اروپایی مانند سیندرلا یا سپید برفی (در رده سنی الف) را که بسیار محبوب هستند با تیراژ بالا چاپ می‌کنند و با این وضع دیگر حمایتی از ما نمی‌شود این درحالی است که کتاب داستان‌های خارجی با فرهنگ ما هیچ مناسبتی ندارد.

فراهانی بحث حمایت از تولید ملی را تنها مختص به تولید پوشاک ندانست و بیان کرد: درصورت نبود حامی و پشتیبان مالی مناسب بیشتر از یک یا دوبار به کار چاپ ادامه نمی‌دهم و سعی می‌کنم به ترانه‌گویی که به صرفه‌تر است، بسنده کنم.

این نویسنده با اشاره به تناسب توانایی‌های خود با فضای مناسب حوزه کودک، یادآور شد: درحال حاضر کتابی در دست چاپ ندارم و با دو مجله همکاری می‌کنم اما اگر از لحاظ پشتیبان مالی مورد حمایت قرار گیرم حتما نوشتن کتاب‌های سریالی سرزمین ابرها را ادامه می‌دهم چرا که 800 کتاب از هر جلد آن را از مهر 95 تاکنون به فروش رساندم. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: