کد خبر: 29101
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 تیر 1396 - 15:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نویسندگان کودک و نوجوان برای حضور در مدارس نیاز به اخذ مجوز ندارند

منبع : لیزنا
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا شرایط کتاب های غیر درسی و مولفان را برای ورود به مدارس بیان کرد.
نویسندگان کودک و نوجوان برای حضور در مدارس نیاز به اخذ مجوز ندارند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با دلایل عدم حضور نویسندگان کودک و نوجوان در مدارس و عدم ایجاد شرایط مناسب برای آشنایی دانش آموزان با نویسندگان حوزه خود گفت: در این بحث نباید مدل را فقط به شکل مدل «صفر و یک» دید. یعنی در برهه ای ورود هر نویسنده و هر کتابی به مدارس آزاد بود و در برهه ای کلا ورود کتاب های غیر درسی به مدارس مسدود شد.

مهدی فیض توضیح داد: باید مدلی هوشمند طراحی کرد. مدلی که در آن ویژگی های کتابی که بخواهد به صورت رسمی به مدارس ورود کند تعریف شود. گاهی ممکن است خود معلمان کتابی را پیشنهاد دهند که در این صورت آموزش و پرورش مانعی نمی بیند؛ اما اگر کتابی بخواهد به صورت رسمی به کتابخانه های مدارس وارد شود، باید از فیلتری عبور نماید. یعنی یا مجوز سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی را داشته باشد که عمدتا این سازمان برای کتاب های کمک آموزشی مجوز صادر می کنند و یا مجوز معاونت پرورشی را داشته باشد که ما ارائه این مجوزها را دنبال می کنیم و یا از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجوز لازم را دریافت کند.

به گفته او کتاب های غیر درسی برای ورود به مدارس باید مجوز لازم را از یکی از این سه مرجع (سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) که کار تخصصی را در آموزش و پرورش می کنند و نیاز این مرکز را بهتر از دیگران می شناسند، دریافت نمایند.

او با بیان اینکه هماهنگی این سه بخش درون وزاتخانه ای ضعیف است، گفت: در حال حاضر بحث هایی را دنبال می کنیم تا شورای مشترکی شکل بگیرد.  هر کتابی که بخواهد وارد سیستم آموزش و پرورش شود در این شورا مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

فیض با تاکید بر اینکه محدودیتی از بابت حضور مولفان در مدارس وجود ندارد گفت: برنامه های اینچنینی بر عهده مربیان تربیتی مدارس قرار دارد. زمانی که کتابی مورد تایید قرار گرفت مسلما مولف کتاب هم می تواند در مدارس حضور یابند ولی بعضا سلیقه های مختلف توسط برخی افراد اعمال می شود ولی این سلایق قاعده ای عمومی نیست. برخی از همکاران قدرت و روحیه خطرپذیری بالاتری دارند ولی بسیاری تا بخشامه ای برای آنان ارسال نشود گویی نمی توان آن کار را انجام داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان به عنوان یکی از مسئولان این سازمان تاکید کرد که هر کتابی مجوز ورود به فضای مدارس را دارد، به طبع آن خود نویسنده هم می تواند در مدارس حضور یابد و نیاز به اخذ مجوز دوم ندارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: