کد خبر: 40009
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 مرداد 1398 - 18:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

از ویرایش دوازدهم شاخص نوآوری جهانی در دهلی نو رونمایی شد

منبع : لیزنا
 وزیر تجارت و صنعت هندوستان با ححضور مدیر کل سازمان مالکیت معنوی جهانی از ویرایش دوازدهم شاخص نواوری جهانی در دهلی نو رونمایی کرد.
از ویرایش دوازدهم شاخص نوآوری جهانی در دهلی نو رونمایی شد

 دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، با اعلام این خبر به لیزنا گفت: در این رونمایی رتبه های نوآوری اقتصاد های جهان شامل ۱۲۹ کشور و یافته های آن به نمایش گذاشته شد. در شاخص نواوری جهانی از ۸۰ سنجه استفاده می شود. موضوع هر سال متفاوت است.  سال جاری به آینده نوآوری در پزشکی توجه دارد.

وی افزود: در سال جاری پیشگامان نوآوری بر حسب منطقه به این شرح رتبه های برتر را بدست آورده اند:

در آمریکای شمالی کشورهای آمریکا و کانادا

در اروپا سویس،سوئد و هلند.

در آفریقای شمالی و غرب آفریقا کشورهای رژیم صهیونیستی، قبرس و امارات متحده عربی. 

در آسیای جنوب شرقی،آسیای شرقی و اقیانوسیه کشورهای سنگاپور، هنگ کنگ و چین.

در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب کشورهای شیلی،کاستاریکا و مکزیک.

در منطقه زیر صحرا کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا و موریس.

در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی کشورهای هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان.

مهراد گفت: شاخص نوآوری جهانی ابزار با ارزشی است که براساس آن سیاستگذاران، کارآفرینان و بخش های دولتی و خصوصی مختلف می توانند سالانه از پیشرفت های حاصل در عرصه های نوآوری ارزیابی دقیقی بعمل آورند.  رتبه اقتصاد های نوآور برحسب گروه درآمدی به این ترتیب است: 

در سطح درآمدهای بالا به ترتیب کشورهای سویس،  سوئد و آمریکا.

در سطح درآمدهای متوسط رو به بالا کشورهای چین،مالزی و بلغارستان.

در سطح درآمدهای متوسط رو به پایین کشورهای ویتنام، اوکراین و گرجستان.

در سطح کشورهای با درآمد پایین کشورهای رواندا، سنگال و تانزانیا.

 مهراد ابراز کرد: در سال جاری جغرافیای نوآوری در حال تغییر است: در راس کشور های نوآور سویس، سوئد و آمریکا قرار دارد. سپس، کشورهایی مانند هلند و آلمان در اروپا و سنگاپور در آسیا در گروه ۱۰ کشور برتر نوآور قرار دارند.

او گفت:  امسال، رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به گروه ۱۰ کشور نخست نواور جهان صعود کرده است.  در بین۲۰ کشور برتر نوآور، کره جنوبی نسبت به سال گذشته چند پله ترقی داشته و از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۸، به رتبه ۱۴ در سال ۲۰۱۹ صعود کرده است.

 چین تنها اقتصاد با درآمد متوسط است که در گروه ۳۰ کشور برتر نوآور جهان جای گرفته است. نوآوری در چین در حوزه های مختلف از جمله اختراعات، طراحی های صنعتی  و صادرات کالاها و فناوری های پیشرفته صورت می گیرد.

 موسس مرکز منطقه ای با بیان اینکه اتفاق خاص در رتبه بندی کشور های نوآور جهان در سال ۲۰۱۹، حضور کشورهایی مانند امارت متحده عربی با رتبه ۳۶، ویتنام با رتبه ۴۲ و تایلند با رتبه ۴۳ است، گفت:  هندوستان رتبه ۵۲ و رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز ۶۱ کشور های نوآور جهان است که خیلی نزدیک به گروه ۶۰ کشور برتر نوآور جهان قرار دارد.

 وی افزود: خوشه های برتر علوم و فناوری در بین ۱۰۰ کشور نواور بر حسب درآمد های متفاوت در کشورهای آمریکا، چین، آلمان، برزیل، هند، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه قرار دارد.

مهراد ادامه داد: تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه ۴۶  در  خوشه برتر ۵۰ اقتصاد ممتاز قرار دارد.  از کشورهای اسلامی امارات متحده عربی با رتبه ۳۶، ترکیه با رتبه ۴۹ و کویت با رتبه ۶۰ پیش از جمهوری اسلامی ایران رتبه بندی شده اند.

 رتبه ایران در کل ۶۱ و امتیازی که بدست آورده است ۳۴/۴۳ است. رتبه ایران در بین کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین ۱۳ و در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی دوم است.

قطر، تونس، برونئی، مراکش، بحرین، قزاقستان، عمان، جمهوری آذربایجان، اندونزی، اردن، لبنان و سایر کشورهای اسلامی که در این شاخص به عنوان کشورهای نوآور رتبه بندی شده اند،  رتبه ای بعد از جمهوری اسلامی ایران کسب کرده اند. در حالیکه رتبه کلی جمهوری اسلامی ایران در شاخص نواوری جهانی در سال ۲۰۱۸ رتبه ۶۵ بود، ایران امسال با همه فشارهای اقتصادی و تحریم ها با چهر پله صعود به رتبه ۶۱ جهان دست یافته است.

رتبه ایران در سرمایه انسانی و پژوهش با کسب ۳۷/۶ امتیاز ۴۳ است. جمهوری اسلامی ایران در برونداد های خلاق با امتیاز  ۳۲/۵ رتبه ۴۵ را کسب کرده است.  همینطور، در برونداد های دانش و فناوری با کسب امتیاز ۲۷/۲ موفق به کسب رتبه ۴۶ شده است.

دکتر مهراد در پایان گفت: رتبه ایران در گروه اقتصاد با درآمد متوسط رو به بالا در سایر حوزه ها مانند نهاد ها، کسب و کار، پیچیدگی بازار، و زیر ساخت ها به ترتیب ۱۱۶، ۱۱۳، ۱۰۰ و ۶۸ است که چندان رضایت بخش نیست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: