کد خبر: 40106
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 مرداد 1398 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

سیاست کاهش دانشجویان بین‌المللی در آلمان

منبع : لیزنا
آلمان درصدد است تا سال ۲۰۲۰ تعداد دانشجویان بین المللی شاغل در دانشگاه های آلمان را تا سقف ۳۵۰ هزار دانشجو کاهش دهد.
سیاست کاهش دانشجویان بین‌المللی در آلمان

 دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اعلام این خبر به لیزنا گفت: آمار های منتشر شده در مورد آموزش عالی آلمان در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که ۳۷۴ هزار و پانصد و هشتاد و سه دانشجوی بین المللی در دانشگاه های این کشور به تحصیل اشتغال داشتند که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی افزایشی برابر با ۴ درصد را نشان می دهد.

 این کشور درصدد است تا سال ۲۰۲۰ تعداد دانشجویان بین المللی شاغل در دانشگاه های آلمان را تا سقف ۳۵۰ هزار دانشجو کاهش دهد.

مهراد ادامه داد: آلمان دانشجویان و پژوهشگران بسیاری را از کشورهای خارجی می پذیرد. پذیرش این تعداد دانشجو و پژوهشگر نشانه‌ای از کیفیت سیستم آموزشی در آلمان است.

آلمان برای تامین نیازهای مهارتی کسب و کارهای مختلف از بسیاری از این دانشجویان دعوت به همکاری می کند. تقریبا ۴۲۰۰۰ دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل در آلمان به عنوان نیروی کار ماهر و متخصص جذب شرکت های صنعتی، تجاری و فناور شده اند.

موسس مرکز منطقه ای علوم و فناوری گفت: از کل تعداد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه های آلمان تعداد ۲۸۲ هزار دانشجوی بین المللی دوره های دبیرستانی را در خارج از آلمان و تعداد ۹۲ هزار و ششصد دانشجو دوره های دبیرستانی را در آلمان به پایان رسانیده اند که پاسپورت آلمانی هم ندارند.

وی افزود: الویت تحصیل دانشجویان بین المللی در آلمان تا حدود زیادی به تاثیرات کشورهای منبع بستگی دارد. بیش از ۵۰ درصد دانشجویان چینی و هندی به رشته های مهندسی علاقه دارند. این علاقه در بین دانشجویانی از سوریه، کامرون و ایران نیز مشاهده می شود.

 در مقابل، دانشجویان اتریشی، روسی، اوکراینی و ایتالیایی به تحصیل در رشته هایی مانند حقوق، اقتصاد و علوم اجتماعی علاقه مندند.

مهراد ادامه داد: همچنین، آمار ها نشان می دهد که دانشجویان بین المللی علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه های خصوصی دارند. افزایش ثبت نام در سال ۲۰۱۷ میلادی در دانشگاه های خصوصی ۱۸ درصد و در دانشگاه های دولتی ۶ درصد بود.

تعداد دانشجویان بین المللی ۱۳/۲ درصد از کل دانشجویانی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی در موسسات آموزش عالی آلمان ثبت نام کرده اند. از مجموع دانشجویان بین المللی ۹۱ درصد برای کسب مدارک رسمی و ۹ درصد باقی مانده در برنامه های موقتی مشغول به تحصیل هستند.

سهم آسیا و اقیانوسیه در اعزام دانشجو به دانشگاه های آلمان ۳۰ درصد، آفریقای زیر صحرا ۲۰ درصد  و اروپای غربی ۱۹ درصد است.

 سهم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز ۱۶ درصد گزارش شده است.

دکتر مهراد گفت: در این بین، چین با اعزام ۳۷ هزار دانشجو نخستین کشور منبع دانشجویان بین المللی است. هندوستان که پیش از این از نظر اعزام دانشجو در جایگاه چهارم قرار داشت اکنون به علت اعزام بیشتر دانشجو در جایگاه دوم قرار گرفته است.

 آمار سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد که تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان ۳۹۳ هزار و پانصد و هفتاد و نه نفر است که نسبت به سال ۲۰۱۸ که جزئیات آماری آن ارائه شد ۵ درصد اقزایش دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: