کد خبر: 46789
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 دی 1401 - 08:03

داخلی

»

کتاب

کتاب «نگاهی به صد سال تجربه» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب  «نگاهی به صد سال تجربه: کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به روایت تصویر» با ارائه 634 تصویر در 4 بخش و 480 صفحه ، چشم انداز روشنی از فعالیت های تخصصی، سیر رشد، تحولات و تغییرات کتابخانه دانشکده ای را فراهم کرده است.
کتاب «نگاهی به صد سال تجربه» منتشر شد

به گزارش لیزنا، کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه دانشکده‌ای کشور  از 1297 شمسی (16 سال پیش از تاسیس دانشگاه تهران) در حال فعالیت است. کتاب  «نگاهی به صد سال تجربه: کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به روایت تصویر» اثر مریم امینی به عنوان کاملترین اثر سندی موجود، با ارائه 634 تصویر در 4 بخش و 480 صفحه به صورت تمام رنگی در قطع رحلی، چشم انداز روشنی از فعالیت های تخصصی، سیر رشد، تحولات و تغییرات کتابخانه دانشکده ای، کتابداری نوین و حتی بخشی از تاریخ فرهنگی کشور را فراهم می کند.

بخش اول کتاب، احکام، تصاویر، تاریخ تولد و دوره تصدی روسای کتابخانه که بیشتر آنان، فرهیختگان نام آشنای کشور هستند را از 1311 تاکنون در بر دارد. بخش دوم شامل تصاویری از ساختمان کتابخانه، پيش و پس از انتقال به ساختمان کنونی ( در سال 1337) است که تقریباً تمام عکسهای قدیمی موجود در منابع در دسترس از 1311 و تغییرات اخیر بخشهای جدید کتابخانه، تصاویری از بخش های مختلف، فعالیتها، برنامه ها، اعضای کلوب (انجمن) کتابخانه و ... را پوشش می‌دهد.

بخش سوم گزیده اسناد و مدارك یافت شده مربوط به مکاتبات اداری کتابخانه در سالهای مختلف از 1308 را شامل می شود و تصاویر مکاتبات کتابخانه با وزارت فرهنگ، دانشگاهها، موسسات و ناشران داخلی و خارجی، انجمن کتابداران، مرکز آماده سازی کتاب و نامه های درون سازمانی مربوط به فعالیتها و امورجاری کتابخانه، ... را ارائه میکند و بخش چهارم تصاویر گلچینی از برخی منابع خاص و کمیاب در دسترس کتابخانه را به نمایش میگذارد (به دلیل عملیات مقاوم سازی و به سازی لرزه ای، برخی منابع کتابخانه فعلا قابل دسترسی نیست). نمایه کتاب، یاریگر دستیابی سریع به تصاویر است.

گردآوری تصاویر این اثر  با هدف حفظ پيشينه بیش از صد سال فعاليت كتابخانه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران،  از سالنامه ها، راهنماها، اخبار دانشگاه، مکاتبات، اسناد و مدارک قدیمی کتابخانه، آرشیو عکس های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بایگانی راکد دانشکده (احکام روسا)، آرشیو عکس روابط عمومی دانشکده، عکسبرداری از منابع، مراسم و بخشهای مختلف ساختمان کتابخانه و اسکن مدارک،  18 سال و تدوین آن، دو سال به طول انجامیده است.