کد خبر: 46914
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 بهمن 1401 - 14:14

داخلی

»

کتاب

انتشار دهمین شمارۀ مجلۀ گاهِ نقد

منبع : مجمع ناشران انقلاب اسلامی
دهمین شمارۀ مجلۀ گاهِ نقد، با عنوان مهاجرت در ادبیات داستانی و روایی منتشر شد.
انتشار دهمین شمارۀ مجلۀ گاهِ نقد

به گزارش لیزنا،  دهمین شمارۀ مجلۀ گاهِ نقد، با عنوان مهاجرت در ادبیات داستانی و روایی به مقولۀ مهاجرت در ادبیات می‌پردازد. قالب آثار بررسی‌شده بیشتر رمان است، اما مجموعه‌داستان و روایت نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود. «گفتار»، «نوشتار» «نقدوار» و «رهیار» بخش‌های این شماره را تشکیل می‌دهند که هرکدام به شکل‌های گوناگون ادبیات مهاجرت را در برخی از کتب منتشرشده معرفی و نقد می‌کند.

در ابتدا، حسین زحمتکش زنجانی، سردبیر این شماره در بخش گفتار با اشاره به جریان‌های فعال در نوشتن رمان و داستان ایرانی، نمایی از ادبیات مهاجرت را در سال‌های اخیر در دو حوزۀ تألیف و ترجمه ترسیم می‌کند. در بخش نوشتار به موضوعات «نسبت ادبیات مهاجرت و ادبیات دفاع مقدس»، «تعلیق هویت و سوژۀ سرگردان در ادبیات مهاجرت»، «تغییرات خانواده در فرایند مهاجرت» و موضوعاتی از این دست پرداخته می‌شود. در بخش نقدوار برخی از کتب ادبیات مهاجرت در چهار دستۀ رمان، روایت، مجموعه‌داستان و نمایشنامه معرفی و نقد می‌شود. موضوع بخش رهیار تازه‌های کتاب است. در این بخش تلاش شده است تازه‌ترین کتاب‌های مرتبط با موضوع در دو قالب رمان و روایت در این شماره معرفی شود.

مجلۀ «گاهِ نقد» به همت سامانۀ کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلأ موجود در نقد تخصصی حوزه‌های مختلف کتاب تدوین و در حوزه‌های گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درست‌نویسی، روان‌شناسی و دین عرضه خواهد شد.

برچسب ها :