کد خبر: 46917
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 بهمن 1401 - 11:17

داخلی

»

کتاب

انتشار کتاب «معماری توسعه، تجربه لی کوان یو و سنگاپور»

منبع : لیزنا
کتاب «معماری توسعه، تجربه لی کوان یو و سنگاپور» روایتی از زندگی و اندیشه اقتصادی و مدیریتی لی کوان یو رهبر و بنیانگذار کشور سنگاپور نوین است.
انتشار کتاب «معماری توسعه، تجربه لی کوان یو و سنگاپور»

به گزارش لیزنا، کتاب «معماری توسعه، تجربه لی کوان یو و سنگاپور» به قلم علی اشرف افخمی کارآفرین، سیاست‌مدار، بانکدار و مدیر ارشد اجرایی ایران نوشته شده است.

افخمی در مقدمه‌ای نسبتا مفصل و سرشار از ارقام و آمار اقتصادی دقیق سعی کرده تا پیش از شروع به متن اصلی ذهنیتی در خواننده اثر درباره کشور سنگاپور از حیث مساحت جغرافیایی و توان اقتصادی و نیز کلیدواژه‌ها و جملاتی کلیدی درباره راهکاری توسعه‌یافتگی در جهان و توسعه نیافتگی در ایران ارائه کند که از منظر مدیرعامل سابق سازمان صنایع ملی ایران، معاون سابق وزیر کار و امور اجتماعی، قائم‌مقام سابق رئیس سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل و رئیس هیئت سابق مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قابل اعتنا و نگاه جدی است.

کتاب در ادامه و در فصل اول روایتی از نخستین و تنها دیدار نویسنده با لی کوان یو ارائه می‌کند که به دنبال دیداری با وزیر امور خارجه وقت سنگاپور در محل این کشور اتفاق می‌افتد و در آن گفتگوی کلامی ویژه‌ای میان او و کوان یو شکل می‌گیرد که خوانش آن بسیار جذاب و قابل اعتناست:

حدود ۱۲ سال پیش وقتی متوجه شدم که به علت بالا رفتن سن و کمی بیماری، کارایی‌ام کاهش یافته و نمی‌توانم آنطور که دلم می‌خواهد به مردم خدمت کنم، خودم داوطلبانه از سمت نخست وزیری کناره‌گیری کردم. با تأکید گفت که یادت با» قدرت، آفت بزرگی است و دل کندن از آن خیلی دشوار «نباید دلبسته آن شد. اینها رازهای رهبری موفق است.

کتاب در ادامه با روایت نویسنده از بازدیدش از دانشگاه ملی سنگاپور و آشنایی با نحوه تدریس در این مرکز علمی را بازگو کرده و در فصل بعدی خود در قالب مرور سخنرانی برخی از مدیران و همکاران لی کوان یو به این سوال اساسی پاسخ می‌دهد که مدیران ارشد اجرایی و سیاست‌گذار در سنگاپور چگونه فکر می‌کنند و چه نگاهی به توسعه دارند.

نویسنده در فصل چهارم درباره تجربه شخص لی کوان یو برای ساخت ساحت نوین کشور سنگاپور را با عبارت معماری توسعه مورد توجه و مداقه قرار داده و در ادامه در فصلی مجرا به تحلیل عوامل توسعه سنگاپور از منظر اقتصادی و اجتماعی، آموزش، تدوین قانون و ایجاد امینت، ایجاد زیرساخت، ایجاد رفاه، ایجاد زیرساخت و توسعه سیاست خارجی پرداخته است.

کتاب در فصل ششم نگاهی به زندگی و شخصیت رهبر فقید سنگاپور انداخته و توسعه فردی در او را مورد توجه قرار داده و در ادامه نیز دیدگاه‌های شخصی وی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

این کتاب را انتشارات نیستان در ۳۵۵ صفحه با قیمت ۱۸۱۰۰۰ تومان منتشر کرده است.