کد خبر: 46344
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 شهریور 1401 - 08:52

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

دکتر محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر محمد حسن زاده را به سمت ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) منصوب کرد.
دکتر محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران شد

به گزارش لیزنا،  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر محمد حسن زاده را به سمت ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) منصوب کرد.

در حکم انتصاب دکتر محمد علی زلفی گل خطاب به دکتر محمد حسن زاده آمده است: 

 پس از حمد خدا درود و صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله نظر به مراتب تعهد تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی با عنایت به پیشنهاد معاون محترم پژوهشی به موجب این حکم به سمت رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) منصوب می شوید.

 انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و جلب همکاری استادان مدیران یاوران علمی( کارکنان) و ظرفیت کارشناسی آن پژوهشگاه در چارچوب برنامه ارائه شده اینجانب به مجلس شورای اسلامی نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری ایفا نمایید.

 ضروری است برای تحقق وظایف، فعالیت ها و ماموریت ها افزون بر توان علمی آن پژوهشگاه، از ظرفیت های علمی پژوهشگران و متخصصین سایر موسسات آموزشی و پژوهشی به شرح زیر اهتمام ورزید.

توسعه  و تکمیل امور مربوط به ثبت پایان نامه ها، رساله ها و طرح های پژوهشی و تقویت بانک اطلاعات جامع الکترونیکی برای ارائه خدمات به کلیه دانشگاه‌ها ، پژوهشگاه‌ها موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری.

 تعادل و تکامل هم‌افزا با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در همه امور به ویژه در راستای بهره مندی از سامانه نظام ایده ها و نیازها.

 اجرای دقیق وظایف محوله در قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف پژوهشگاه.

 ایجاد یا توسعه  نرم‌افزارها و سکوهای مورد نیاز حوزه علم و فناوری و نظام مند سازی و یکپارچه سازی سامانه های موجود با استفاده از ظرفیت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان.

ارتقاء بانک جامعه و گسترش دسترسی به محتوای انتشارات علمی شامل پایان نامه ها، رساله ها و مجلات کتب علمی و طرحهای پژوهشی به منظور مشابهت یابی در راستای حمایت از اخلاق اعلمی.

 بستر سازی نرم افزاری و سخت افزاری جهت اثربخشی هرچه بیشتر سامانه نظام ایده ها و نیازها نان.

 گسترش استفاده از هوش مصنوعی در جهت افزایش دقت و سرعت در انجام وظایف و مأموریت های محوله.

 ایجاد زیرساخت های لازم برای نظام ثبت و استاندارد سازی و تدوین الگوهای لازم برای کتب علمی گزارش های پژوهشی پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی.

 انجام پژوهش های مورد نیاز در حوزه ماموریت ها پژوهشگاه.

 تعامل و تکامل هم افزا و سازنده با دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری برای ارائه خدمات تخصصی.

 توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی از درگاه پروردگار متعال خواستارم.

سوابق اجرایی 

دکتر محمد حسن زاده دانش آموخته دکتری در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد است و هر سه مقطع تحصیلی را در  همین رشته تحصیل کرده است.

وی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد  دانشگاه تربیت مدرس با مرتبه استادی است . دکتر حسن زاده به عنوان اولین پژوهشگر در حوزه مدیریت دانش در ایران، در سال 1382 پژوهش در باب مدیریت دانش را به عنوان رساله دکتری خود آغاز کرده و تاکنون در این زمینه بیش از 50 عنوان مقاله و 5 عنوان کتاب  منتشر کرده است.

وی از سال 1385 به عنوان پژوهشگر گروه علم سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور وارد عرصه علم سنجی شده و تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی در حوزه علم سنجی، سنجش و ارزیابی علم و فناوری و وب سنجی تالیف و ترجمه کرده است.

از سوابق اجرایی دکتر حسن زاده می توان به تصدی مسئولیت معاونت پژوهشی  دانشکده مدیریت و اقتصاد و مدیریت گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، مدیریت گروه ترویج علم مرکز  تحقیقات سیاست علمی کشور و عضویت در چندین شورا و کارگروه تخصصی اشاره کرد.

همچنین وزیر علوم در نامه جداگانه ای از خدمات دکتر سیروس علیدوستی رئیس سابق این پژوهشگاه در زمان تصدی مسولیت قدردانی کرد.