کد خبر: 46522
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 مهر 1401 - 07:02

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نشست «تاریخچه پیش‌گیری و درمان سالک در ایران معاصر» برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
نشست «تاریخچه پیش‌گیری و درمان سالک در ایران معاصر» با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.
نشست «تاریخچه پیش‌گیری و درمان سالک در ایران معاصر» برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، دکتر علی خامسی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس شبکه تحقیقات کشوری لیشمانیوز و دکتر حسین مرتضوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست علمی «تاریخچه پیش‌گیری و درمان سالک در ایران معاصر» درباره این بیماری تاریخی سخنرانی خواهند کرد. این نشست در روز چهارشنبه 27 مهر 1401 خورشیدی از ساعت 12:30 در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به نشانی «تهران، ضلع جنوبی پارک شهر، ابتدای خیابان بهشت، پلاک 847» برگزار می‌شود.

سالک، گونه‌ای بیماری پوستی و از بیماری‌های مشترک میان انسان‌ها و دیگر جانوران است. سالک در اصطلاح علمی، شکل پوستی لیشمانیوز است؛ لیشمانیوز، گونه‌ای بیماری انگلی داخل سلولی به شمار می‌آید و به سه دسته پوستی، مخاطی و احشایی طبقه‌بندی می‌شود. این بیماری بر اثر گزش نوعی پشه خاکی پدید می‌آید و احتمال ابتلای کودکان و مردان به آن بیش‌تر است. مطالبی از این بیماری با عنوان بلخیه یا «ریش بلخی» (زخم بلخی) و در رسته آماس‌ها در منابع کهن مانند ذخیره خوارزمشاهی یافت می‌شود؛ البته در گویش‌های محلی، نیز زبان‌های گوناگون مانند عربی و ترکی نام‌هایی متفاوت برای آن آمده است. امروزه هم لیشمانیوز پوستی، از معضلات بهداشتی جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران و افغانستان است. کاربردِ نامِ سالک برای این بیماری نسبتا جدید بوده، به پزشکی‌نامه‌های دوره قاجار بازمی‌گردد.

«تاریخچه پیش‌گیری و درمان سالک در ایران معاصر» نهمین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام است که به کوشش کتابخانه و موزه ملی ملک و هسته پژوهشی تاریخ پزشکی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.