کد خبر: 46640
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 آبان 1401 - 13:48

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

آمار کلیدواژه «یارانه» در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها

منبع : ایرانداک
601  مدرک از نزدیک به 100 دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی کشور در بازۀ زمانی 1356-1401 کلیدواژه‌هایی مانند «یارانه»، «سوبسید»، «کمک مالی دولت»، و «کمک اقتصادی دولت» را در «پایگاه اطلاعات علمی ایران »، در بر داشته است.
آمار کلیدواژه «یارانه» در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها

به گزارش لیزنا، بر پایۀ جست‌وجوی کلیدواژه‌هایی مانند «یارانه»، «سوبسید»، «کمک مالی دولت»، و «کمک اقتصادی دولت» در «پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)»، شمار 601 مدرک از نزدیک به 100 دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی کشور در بازۀ زمانی 1356-1401 در بر داشته است.

برخی از واژه‌ها در پارسا‌های درپیوند با «یارانه» بیشتر آمده‌اند. پس از واژة «یارانه» که کلیدی‌ترین واژة جست‌وجو شده بود و واژة «جمهوری اسلامی ایران» که به دلیل انجام این پژوهش‌ها در ایران بسیار آمده است، واژه‌هایی مانند «هدفمندی یارانه‌ها»، «قیمت»، «حامل‌های انرژی»، «کشاورزی»، «انرژی»، «فقر»، «تورم»، «توزیع درآمد»، «مصرف انرژی»، «رفاه»، «رشد اقتصادی»، و «صنعت» موضوع «یارانه» را در کلیدواژه‌های پارساها بیشتر همراهی کرده‌اند.

از 601 مدرک شناسایی شده در «گنج»، سال 1390 بیشترین شمار (66) را دربرداشت. سال آغازین مدارک ثبت شده در سامانه به 1370 با سه مدرک بازمی‌گردد. این شمار از سال‌های 1373 تا 1386 میانگین نزدیک به دو مدرک را در هر سال داشت، ولی از سال 1387 رشد بالایی را در هر سال نشان می‌دهد.

 

از این شمار، یک پیشنهاده و 600 پایان‌نامه و رساله (پارسا) در سه مقطع کارشناسی ارشد (543)، دکتری حرفه‌ای (2) و دکتری تخصصی (56) نوشته شده‌اند.

گروه رشته‌های علوم اقتصادی (243)، اقتصاد و ترویج کشاورزی (106)، مدیریت (51)، مهندسی صنایع (34)، علوم اجتماعی (28)، علوم جغرافیایی (23)، و حقوق (20) پُرکارترین‌ها در این زمینه هستند.

پژوهش‌های انجام شده در زمینۀ «یارانه» در سرتاسر کشور گسترده شده‌اند. در این میان، سهم دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، و اصفهان از دیگران بیشتر است. گفتنی است که تفاوت شمار پارساهای در تهران با استانهای دیگر چشمگیر است.

 

همچنین دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، و دانشگاه الزهرا (س) پُرکارترین دانشگاه‌های کشور در این زمینه هستند.

گفتنی است ایرانداک گزارشِ دستاورد پارساها را در دستور کار گذارده و پژوهش‌های انجام شده و پیشنهاده‌ها را در زمینة موضوع‌های روز و چالش‌های کشور اطلاع‌رسانی می‌کند. بدین‌سان سیاست‌گذاران و کشورداران می‌توانند یافته‌های این پژوهش‌ها را ببینند و به‌کار بندند تا چرخة هم‌افزایی «عمل و علم»، «کنش و پژوهش»، و «تصمیم و تفکر» به گردش درآید و سرمایه‌های کشور بارور و بهره‌ور شوند.