کد خبر: 46780
تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 دی 1401 - 14:21

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

چهارمین نشست اتحادیه کتابخانه‌های بین‌المللی جاده ابریشم برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست تخصصی «مروری بر تجربه های کتابخانه ملی برخی کشورهای جهان و کتابخانه های عضو اتحادیه بین المللی جاده ابریشم در ارائه کتابخانه دیجیتال» 27 آذرماه  برگزار شد.
چهارمین نشست اتحادیه کتابخانه‌های بین‌المللی جاده ابریشم برگزار شد

به گزارش لیزنا،‌ علیرضا انتهایی مدیرکل پردازش منابع و فناوری های دیجیتال و علیرضا بدرلو، رئیس گروه اسناد الکترونیکی اداره کل شناسایی و فراهم‌آوری منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تجربه حضور در وبینار مجازی «اتحادیه‌ کتابخانه‌های بین‌المللی جاده ابریشم» را بیان کردند.

علیرضا انتهایی با اعلام برگزاری چهارمین نشست اتحادیه کتابخانه های بین المللی جاده ابریشم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع «روش‌ها و چالش‌های اشتراک گذاری محتوای دیجیتال» ؛ گفت: نمایندگانی از کتابخانه‌های ملی کشورهای قطر، چین، ارمنستان، اندونزی و فیلیپین در این نشست حضور داشتند و از تجربه‌های خود در حوزه خدمات کتابخانه و مجموعه‌های دیجیتال و همکاری‌های انجام گرفته در این حوزه سخن گفتند.

وی ادامه داد: در این نشست، نماینده کتابخانه ملی چین درباره همکاری در تولید و اشتراک گذاری، ترویج توسعه پایدار SRILA صحبت کرد و گفت: این پروژه در سطح کشور با یک کمیته راهبردی معرفی و با اعلان عمومی و همکاری نهادها و سازمان‌های صاحب اطلاعات و هم نقش پیش رفته بود؛ درنهایت با تأمین بودجه و ایجاد یک پلتفرم، مبحث اشتراک‌گذاری، نمایش و ارائه محتوای دیجیتال تشریح شد. در این نشست نماینده کتابخانه ملی ارمنستان درباره پیاده‌سازی نرم‌افزارهای منبع‌باز در ایجاد و نگهداری کتابخانه‌های دیجیتال در این کشور صحبت کرد و به استفاده از  انواع نرم‌افزارهای منبع باز  مانند کوها یونسکو، نرم‌افزار گرین استون، همچنین نرم‌افزارهای دی اسپیس که کتابخانه ملی نیز در بخش نشریات و مقالات الکترونیک از آن استفاده می‌کند و همچنین نرم افزار اوپن ریدیو اشاره کرد.

انتهایی گفت: نماینده کتابخانه ملی اندونزی نیز درباره تحول دیجیتال کتابخانه‌ها در این کشور و چالش‌ها و فرصت‌های پیش آمده توضیح داد، نماینده کتابخانه ملی فیلیپین نیز تجربیات این کشور در حوزه کتابخانه الکترونیکی را به اشتراک گذاشت. همچنین نماینده قطر بر یکپارچه سازی دیجیتال میراث فرهنگی در راستای حفظ میراث ملی و منطقه ای اشاره کرد و در این راستا به بیان آماری از گردآوری منابع کشورهای مختلف در سامانه کتابخانه دیجیتال قطر پرداخت.

در ادامه این نشست علیرضا بدرلو رئیس گروه اسناد الکترونیک اداره کل شناسایی و فراهم آوری منابع دیجیتال کتابخانه ملی ایران در این نشست درباره تجربه حضورش در وبینار کتابخانه ملی قطر گفت: قطر در این وبینار اعلام کرد که بزرگترین مرکز اطلاعاتی برای آرشیو این کشور و منطقه خلیج فارس است که البته این ادعا قابل بحث است. اما ذکر این نکته لازم است که نماینده کتابخانه ملی قطر همچنین مدعی شد در دوران همه‌گیری بیماری کرونا، کتابخانه ملی این کشور 650 هزار جلد کتاب الکترونیکی و روزنامه و موارد مشابه را به نقاط مختلف جهان ارسال کرده است.

رئیس گروه اسناد الکترونیکی اداره کل شناسایی و فراهم‌آوری منابع دیجیتال کتابخانه ملی ایران  یادآور شد: کتابخانه ملی قطر همچنین خواستار ایجاد ارزش افزوده برای کتابخانه‌های مشارکت‌کننده مانند انتقال دانش تخصصی و ایجاد مؤسسه‌های پژوهشی مشترک در زمینه تبادل منابع دیجیتال با کشورهای  دیگر شد.